Satanoperca Daemon info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Går det att lösa samkörning med avlämning någonstans i sthlm? Naturhistoriska?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #32
      Det går alldeles säkert att fixa.
      Måste höra mer med kaj och mina lakejer först.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #33
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Var kommer Kullanders Satanoperca rhynchitis in? Den ingick inte i deras studie, det ser ut som om de inte hade samplat Satanopercor utanför Brasilien.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #34
          Ursprungligen postat av DaRe
          Var kommer Kullanders Satanoperca rhynchitis in? Den ingick inte i deras studie, det ser ut som om de inte hade samplat Satanopercor utanför Brasilien.
          Jo, om du tittar på kartan så har de material från stora delar av Satanopercas utbredningsområde, även utanför Brasilien (dock inte Franska Guyana), men studien är publicerad i början av mars 2012 och S rhynchitis är publicerad i slutet av mars. dom kände alltså inte till den.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Nej men de har listat tre obeskrivna och kullanders borde funnits bland dem i alla fall om de haft fiskar från det området, eller tänker jag snett och vint?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #36
              Jag vet inte, men en tanke kan vara att de inte hade tillgång till material från Franska Guyana. Det gäller att åka dit och samla. Det är den enda franskspråkiga delen av Sydamerika. (Lite märkligt land, det är faktiskt en del av Frankrike och därmed en del av EU - ingen koloni - och valutan är Euro!). Och möjligheten att drabbas av någon tropisk feber lär vara större än på de flesta andra håll. När Sven var där låg han en vecka med 40 graders feber. Djävulsön i romanen Papillion finns på riktigt och ligger utanför Franska Guyanas kust.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #37
                Jag inser att jag inte läst särskilt noggrant. S. rhynchitis ingår visst i studien!, åtminstone halvt om halvt. Om "S. jurupari" från Amapa (direkt öster om Franska Guyana) är detsamma som S. rhynchitis - vilket är oklart enligt originalbeskrivningen. Så ingår den som S. jurupari (sensu lato=i vid bemärkelse).

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • september 2006
                  • 796

                  #38
                  Efter att ha läst på lite mer om S. daemon tänker jag nog ge mina ett eget akvarium (om möjligt). Men jag fick ändå lust att ta reda på vilka fiskarter som påträffats tillsammans med arten. Jag hittade följande arter (ofullständigt och ingen garanti att bestämningarna är korrekta):
                  Hemiancistrus guahiborum
                  Crenicichla sp.
                  Acaronia vultuosa
                  Apistogramma sp.
                  Mesonauta insignis
                  Biotodoma wavrini
                  Paracheirodon axelrodi
                  Nannostomus marilynae
                  Nannostomus sp.
                  Cichla orinocensis
                  Mikrogeophagus ramirezi
                  Leporinus sp.
                  Aequidens sp

                  Det är baserat på fiskar i Riksmuseets samlingar vid ett antal olika insamlingstillfällen. Alla S. daemon vi har är insamlade av personer som i första hand är akvarister. Det betyder att det kan ha funnits en massa gråa eller silverblanka fiskar som inte konserverades...

                  För en insamling noterades att det var vitvatten(!), annars är det ju en typisk svartvattensart. Stillastående vatten eller bäck modell mindre. I något fall förekom undervattensväxtlighet vilket är mindre vanligt. Botten sand eller lera eller dy om jag memorerade allt korrekt.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Härlig info Erik
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • januari 2012
                      • 1157

                      #40
                      Själv funderar jag på ha dem med någon Hero variant eller Hoplarchus psittacus om det går att uppbringa till en överkomlig summa pengar.
                      Men självklart ska de få gå helt ensamma första tiden medan de växer.
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Papegojor är ju en tanke förstås! !
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #42
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Papegojor är ju en tanke förstås! !
                          Finns vf att beställa från glaser men priset var lite väl högt kan jag tycka. Så får se vad som går att upp bringa senare.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #43
                            Vet du var de kommer ifrån? De har Uaru från Altamira ser jag i alla fall.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #44
                              Nej jag har ingen aning, bara snabbkollade lite på A-lagrets lista för att få en prisbild.

                              Har snackat lite med Kaj och bestämt att du får hämta paketet DaRe och sedan bestämma var du vill dela ut fiskarna.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Ok tackar, . Jag kan snacka med Kaj var jag hämtar det.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...