Satanoperca Daemon info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tegner
    Användare
    • augusti 2013
    • 15

    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    Mina är fortfarande för skygga för foto eller noggrann inspektion. En hade något svulstartat mitt på stjärtfenan när jag fick den. Efter ett par dagar lossade hela fenan bortom svulsten, men hela fenan ser ut att läka nu
    Låter som lite fenröta, blir säkert bra igen
    http://www.flickr.com/photos/tegner/

    Kommentar

    • jozi81
      Användare
      • november 2011
      • 56

      Update please!!!
      Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        Ursprungligen postat av jozi81
        Update please!!!
        Håller med! Ni var väl ett helt gäng som skaffade dessa. Hur går det? Lever de? Växer de? Bilder vore kul!

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • december 2005
          • 418

          Intressant läsning! Köpte ni alla Satanoperca Kaj hade, hittar de inte på hans hemsida längre. Är det någon som får några över som de vill avyttra, hör gärna av er. Har 3 st. Geophagus neambi som nehöver sällskap.

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            Japp vi köpte alla han hade.
            Mina 8st lever allihopa och växer på bra, en del har spurtat ifrån de andra. Ska försöka få lite tid över och fota dem snart.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              Till slut några bilder på mina + en kort rapport. Mina visade sig som sagt vara 7 Satanoperca daemon och 2 Satanoperca cf. leucosticta . Jag fick problem med vattnet efter knappt två dygn och en av vardera arten dog. Återstående 6+1 fisk lever och mår gott. En hade angrepp på stjärtfenan, så efter några dagar var halva fenan försvunnen, men fenan har redan vuxit ut igen. Leucostictan håller sig stundtals för sig själv, och håller ibland ihop med de andra. När de blir skrämda eller stressade som direkt efter transporten hem, tappar S. daemon sina två mörka fläckar på kroppssidan och det blir nästan omöjligt att skilja arterna åt. När de sover blir S. daemon mycket mörkt grå, nästan svarta, medan S cf leucosticta förblir relativt ljus även i sömnen.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Satanoperca1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 300,6 KB
ID: 687107
              Här är två S. daemon och S. cf leucosticta mellan dem i bakgrunden.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Satanoperca2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 408,7 KB
ID: 687108
              Fyra S. daemon, den översta med fenröta, som då ännu inte hade läkt.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Satanoperca4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 354,3 KB
ID: 687109
              Två Satanoperca daemon "Río Meta"

              Klicka på bilden för större version

Namn: Satanoperca3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 350,5 KB
ID: 687110
              En Satanoperca cf. leucosticta "Río Meta"

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Mycket intressant. Jag har faktiskt inte kollat mina så noga utan antagit att alla är samma art.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • jozi81
                  Användare
                  • november 2011
                  • 56


                  Mina, numera döda
                  Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Nej vad tråkigt!! Är den bilden från dina innan de dog? Fina färger de hann få.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • jozi81
                      Användare
                      • november 2011
                      • 56

                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Nej vad tråkigt!! Är den bilden från dina innan de dog? Fina färger de hann få.


                      Fantastisk fisk! Rolf från Kalmar som tagit bilderna, mina fiskar. Skrev i början av denna tråden min tragiska historia, ångrar bittert att jag inte skänkte dom till någon av er med bättre vatten, då det började gå utför...man lär så länge man lever...ska ha dom igen då garagelokalen står klar med egen osmosanläggning med lite kapacitet...
                      Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        sjukt fina. avis. Ser fram emot då mina är så vackra. Har du mer bilder så ös på, även filmer är kul!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          Hur går det med alla demoner som köptes från Kaj för något halvår sedan?

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            Halvår... nu ska vi inte överdriva det är snart 2 månader sedan.
                            Mina växer, äter och mår bra, de större har börjat få förlängda fenstrålar på bukfenorna. Hade tänkt försöka fota dem i dag så får se om jag kan få några snygga bilder.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              Haha, OK. Drog till med det

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                För mig flyter allt på med dessa fiskar utan problem än så länge. I början bytte jag vatten 2-3 gånger i veckan på grund av att karet var nystartat och jag matade så pass mycket men nu är jag nere i 1 gång i veckan, samtidigt som jag byter vatten i det stora karet, och det verkar fungera utmärkt.

                                Alla 8 fiskarna ser ut att må toppen och matningen består av NLS och Discus D50+ granulat som basfoder som jag då varvar med lite olika frysfoder.

                                De har alla börjat få mer röd nyans på fenorna vilket är trevligt och alla mina är till 100% Satanoperca daemon . Även första fenstrålen på bukfenorna har börjat växa och bli lite längre så man kan ana hur snyggt det kommer bli när de är fullvuxna.

                                Har ni några frågor så svarar jag gärna, kom bara inte på mer att skriva.
                                Bjuder på en bild på 6,5 av fiskarna.
                                Bifogade filer
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...