Satanoperca Daemon info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tegner
    Användare
    • augusti 2013
    • 15

    Snygg suttoni!
    http://www.flickr.com/photos/tegner/

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      Nu har mina Daemon flyttat hem till mig.
      Kommer en helbild på karet där de simmar nu, ska se om jag får några närbilder senare när de fått bo in sig lite och dimman i de nystartade karet lagt sig helt. Men fick med dem på bild i alla fall.
      Bifogade filer
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Snygg burk. Bra att du har ordentligt med sandytor, jag har dåligt med det.

        Kaj: sjukt cool suttoni
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          Visst står att man ska ha sandytor men de brukar gilla bäst att gräva runt stenar, rötter och allt annat i karet i jakt på mat. Men det är ju bra med lite simutrymme och ha en öppen plats där jag försöker mata i alla fall så alla har chans att snabbt hitta mat.

          Har försöka få någon vettig närbild men när det är så grumligt som det fortfarande är i mitt nystartade kar så behövde de vara jätte nära rutan för jag skulle kunna ta någon bild och använda blixt fungerade ej så därför är bilden inte super.
          Men ni får en uppfattning om de små 5-6cm stora busarna.
          Bifogade filer
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            Det kommer att bli extremt intressant att följa dessa fiskars uppväxt. Kul att så pass många här på forumet har skaffat dem. Hoppas någon kan få till lite odling på dem om några år

            /Jocke

            Kommentar

            • daniel ps
              Användare
              • januari 2010
              • 148

              Ursprungligen postat av affealien
              Nu har mina Daemon flyttat hem till mig.
              Kommer en helbild på karet där de simmar nu, ska se om jag får några närbilder senare när de fått bo in sig lite och dimman i de nystartade karet lagt sig helt. Men fick med dem på bild i alla fall.
              Hur stor är denna burk ?

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                Ursprungligen postat av daniel ps
                Hur stor är denna burk ?
                Det är en vanlig 220L burk. 110x50x40
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Ursprungligen postat av affealien
                  Visst står att man ska ha sandytor men de brukar gilla bäst att gräva runt stenar, rötter och allt annat i karet i jakt på mat. Men det är ju bra med lite simutrymme och ha en öppen plats där jag försöker mata i alla fall så alla har chans att snabbt hitta mat.

                  Har försöka få någon vettig närbild men när det är så grumligt som det fortfarande är i mitt nystartade kar så behövde de vara jätte nära rutan för jag skulle kunna ta någon bild och använda blixt fungerade ej så därför är bilden inte super.
                  Men ni får en uppfattning om de små 5-6cm stora busarna.
                  Är alla dina samma storlek? Jag har 2 som är avsevärt mindre, kanske 4 cm mot de andra som är 6 av vad jag kan uppskatta. Åtminstone är relationen mellan deras storlekar något sådant.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Tellsak
                    NCS Medlem
                    • augusti 2013
                    • 38

                    Mina 6 st fegisar har nu oxå fått sina prickar och äter bra. Men vilka kycklingar! Stack man bara in huvudet i rummet, så satt alla ihoptryckta under pumpen. Man kunde nästan höra dem skrika av rädsla. Glöm att jag fotograferar dem....... Måste skaffa några andra kompisar i burken till dem så de blir lite modigare. Mina 6st ser ut att vara samma av sort och de är i samma storlek.
                    ¸..·´¯`·.¸><(((*>¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·><((((º>¸..·´¯`·. ¸><(((*>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

                    En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst!

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • januari 2012
                      • 1157

                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Är alla dina samma storlek? Jag har 2 som är avsevärt mindre, kanske 4 cm mot de andra som är 6 av vad jag kan uppskatta. Åtminstone är relationen mellan deras storlekar något sådant.
                      Alla mina är små... Fredrik gav mig bara små med flit.... :/

                      Skämt å sidor så är 2st runt 6cm och synbart större medan resterande är 4-5cm. Men alla äter med god aptit så är inte så orolig.
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Erik, du tror inte det kan vara: Crenicara latruncularium

                        Det var vad jag trodde pga av rödheten i fenorna. Det är väl iofs inte det som avgör kan jag tänka.
                        Nu har jag kollat mot originalbeskrivningen. Utifrån den bilden går det inte att säja säkert annat än att det är en hona av en Crenicara-art. Men latrunkularium har en begränsad utbredning i ett område som det sällan exporteras akvariefisk ifrån, så jag bedömmer det som mindte sannolikt!

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          Jag skall försöka få hem ett gäng så får vi se.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • tegner
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 15

                            Hejsan! jag har sett att flera av firrarna vi hämtade upp har små svarta pricka någon millimeter stor som står ut en bit, har ni upptäckt något liknande? och vad kan det vara? någon form av parasit?
                            http://www.flickr.com/photos/tegner/

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              Användare
                              • september 2006
                              • 796

                              Mina är fortfarande för skygga för foto eller noggrann inspektion. En hade något svulstartat mitt på stjärtfenan när jag fick den. Efter ett par dagar lossade hela fenan bortom svulsten, men hela fenan ser ut att läka nu

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                Har sett att en av mina också har 2-3 svarta prickar på huvudet nu... hoppas det går att få ordning på.
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...