Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av faltaren
    Tråkigt. Är uv så viktigt för dem?

    Skickat från min E6553 via Tapatalk
    Det har jag inget bevis för men sen jag började med uv till troffar och Petrisar så har jag klarat mig från sjukdomar. Jag vet flera som har samma erfarenhet. Vi har fått för oss att det hålls i schakt och inte sprids lika lätt.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Tack för alla vänliga ord. Jag har ju 7 yngel som säkert börjar leka om 2 till 3 år till försäkringsbolaget är man ärlig men inte övertydlig om vad som har hänt. Ett ytterfilter till akvariet har läckt och förstört parketten

    Lämna en kommentar:


  • faltaren
    svarade
    Har du drulleförsäkring så ska det vara lugnt. Jag råka slå av en flisa på mitt och fick full ersättning så jag kunde ersätta det. Jag sa som det var.

    Skickat från min E6553 via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Då har man råkat ut för två sura missöden på kort tid. Först klantade jag mig med filtret så att vid varje vattenbyte rann det över vatten i filtret och ut under parketten. Jag fick riva ut hela parketten men fick ersättning på hemförsäkringen. Det skapade en massa onödigt merjobb men får skylla mig själv som inte var mer nogrann. Sen hände det som inte fick hända. Mina Petrochromis åkte på bukvattensot, även här är det nog jag själv som har klantat mig och slarvat med att göra rent filtret och byta ut UV ljuset i tid. En Hane lyckades jag fånga och medicenera utan framgång, dog i morse. Sista honan stryker nog med också skulle jag tro. Hon äter inte men är omöjlig att fånga. Skulle tro att hela gänget stryker med. Lite motigt nu men det tillhör ju hobbyn. Skötare man sig inte så blir man straffad tyvärr
    Trist! Måste dock fråga: vad säger man till försäkringsbolaget när sådant sker? Precis som det är? Blir förvånad då man då och då hör från folk som fått ersättning, till och med för död fisk, och hemmabyggda kar som sprungit läck.

    Lämna en kommentar:


  • ThomasK
    svarade
    Aj då, surt när det blir motgångar.
    Extra surt blir det ju om man inser att man själv bidragit till att det blir som det blir ibland.
    Men det händer ju trots allt oss alla emellanåt. Man får bryta ihop och komma igen som man brukar säga.
    Det som kanske kan ses positivt för oss andra som inte råkat ut för detta än är ju ändå att du delade med dig av detta så vi andra kanske slipper göra om misstaget.

    Lämna en kommentar:


  • faltaren
    svarade
    Tråkigt. Är uv så viktigt för dem?

    Skickat från min E6553 via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Då har man råkat ut för två sura missöden på kort tid. Först klantade jag mig med filtret så att vid varje vattenbyte rann det över vatten i filtret och ut under parketten. Jag fick riva ut hela parketten men fick ersättning på hemförsäkringen. Det skapade en massa onödigt merjobb men får skylla mig själv som inte var mer nogrann. Sen hände det som inte fick hända. Mina Petrochromis åkte på bukvattensot, även här är det nog jag själv som har klantat mig och slarvat med att göra rent filtret och byta ut UV ljuset i tid. En Hane lyckades jag fånga och medicenera utan framgång, dog i morse. Sista honan stryker nog med också skulle jag tro. Hon äter inte men är omöjlig att fånga. Skulle tro att hela gänget stryker med. Lite motigt nu men det tillhör ju hobbyn. Skötare man sig inte så blir man straffad tyvärr

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Hannesc
    änteligen fick man se hur det lever underbart. bra jäkla avis på dig

    vad har du för driftskostnader ungefär? ( om du ens tittat på det?)
    jag vet inte vad driften är. Men någon stans i tråden har jag listat allt och hur mycket de drar. Tror inte de drar mycket mer en ett stort kar överlag. Tror de som har Petrochromis eller salt baljor har betydligt mer pumpar och ljus än vad jag har.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av tege
    Grym burk, säkert mångas dröm.
    Tack ja det var en dröm även för mig som gick i uppfyllelse

    Lämna en kommentar:


  • tege
    svarade
    Grym burk, säkert mångas dröm.

    Lämna en kommentar:


  • Hannesc
    svarade
    änteligen fick man se hur det lever underbart. bra jäkla avis på dig

    vad har du för driftskostnader ungefär? ( om du ens tittat på det?)

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Tack Thomas

    Lämna en kommentar:


  • ThomasK
    svarade
    Hur läckert som helst, en sån "storbildsteve" vill jag också ha

    Har sagt det förut, men du är verkligen duktig Peter.
    Det du gör blir ju så himla bra.

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Mycket fart i det karet! Jag trodde det var lugnare, måste vara störtkul att sitta och kika in "på riktigt" :-)

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Vi kör en till https://youtu.be/zEUaIt1tadk

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...