Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade

    Jag provade att lägga upp en snabb film tagen med mobilen. Det var ju inte så svårt som jag trodde. Ska försöka göra en bättre sen

    Lämna en kommentar:


  • ThomasK
    svarade
    Kul att det lyckats så bra, jäklar vad fin hanen är, jag gillar när fenorna blir så där långa så de går förbi hela kroppen.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det blev en lyckad flytt. I dag när jag tittade till fiskarna gick en hona med påse under hakan Det är svårt att få bild på det. Jag bifogar även en bild på Pappan 34 cm och 490 gram. Än så länge har de låtit bli små fisken i burken.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • ThomasK
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Jag kan tänka mig att de snor ägg om de kommer åt när de andra leker. Min moorii är ganska skygg fortfarande, jag skymtar den bara då och då. Jag har aldrig sett den äta något annat än fisk mat. Jag mistänker den dock för att äta en del yngel då det aldrig överlever några från supstrat lekarna. Sen har alla små multisar och små Jullar försvunnit i takt med att Ålen vuxit
    Ok, lite som jag hade på känn. Känns ju lite tråkigt kan jag tycka men ålarna är ju trots allt lite intressanta att ha så man får väl helt enkelt acceptera detta och låta det ha sin gång helt enkelt.

    Vid senaste leken blev jag lite orolig då honan verkligen försvarade sina ägg med ordentliga huggattacker mot ålen, men det verkade som ålen kan ta en hel del stryk innan den förstår faran och drar sig undan.
    Får se hur det utvecklar sig i framtiden om man behöver ta bort ålen från dom eller inte.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av ThomasK
    Hade varit kul och se en film på den. Jag undrade lite för att jag själv har en Mastacembelus plagiostomus på ca: 25 cm. och nu när mina Frontosor har börjat leka så är den där och stör leken och det ser ut som den även äter upp hela eller delar av det som är tänkt ska bli yngel, har du sett samma beteende på din ål vid lek av dina fiskar i dina akvarier nån gång ?
    Jag kan tänka mig att de snor ägg om de kommer åt när de andra leker. Min moorii är ganska skygg fortfarande, jag skymtar den bara då och då. Jag har aldrig sett den äta något annat än fisk mat. Jag mistänker den dock för att äta en del yngel då det aldrig överlever några från substrat lekarna. Sen har alla små multisar och små Jullar försvunnit i takt med att Ålen vuxit
    Senast redigerad av Pettap; 09 augusti 2016, 21:13.

    Lämna en kommentar:


  • ThomasK
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Det är en mastacembelus moorii. Den var 7cm när jag köpte den nu är den 30-40 cm. Den ska tydligen bli runt 70cm Filma kan jag ju göra min son har en gopro. Jag e bara så kass på teknik så jag vet inte hur man lägger upp filmer
    Hade varit kul och se en film på den. Jag undrade lite för att jag själv har en Mastacembelus plagiostomus på ca: 25 cm. och nu när mina Frontosor har börjat leka så är den där och stör leken och det ser ut som den även äter upp hela eller delar av det som är tänkt ska bli yngel, har du sett samma beteende på din ål vid lek av dina fiskar i dina akvarier nån gång ?
    Senast redigerad av ThomasK; 09 augusti 2016, 15:56.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Tack. Nej vattnet håller sig bra. Det ända var att det blev lite kallt i vintras, typ 21 grader. Jag har nämligen inte fått golv värmen installerad. Jag slängde i 2st 300 watts värmare och då fick jag upp tempen till 25 grader. Inga konstiga alger eller så

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Det är ju så vackert, en klockren inspiration. Du har inga bekymmer med vattenvärden alls eller har haft under hela tiden? Att temperaturer spökar eller alger som tar sig? Men du verkar ju tagit i så väl med filtreringen och har ju en enorm vattenvolym så det borde ju inte vara några bekymmer.

    Lämna en kommentar:


  • Hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Det är en mastacembelus moorii. Den var 7cm när jag köpte den nu är den 30-40 cm. Den ska tydligen bli runt 70cm Filma kan jag ju göra min son har en gopro. Jag e bara så kass på teknik så jag vet inte hur man lägger upp filmer

    lägg upp på youtube och lägg en länk här. det är rätt enkelt.

    filma med kameran. anslut kamera till dator. leta upp filen och ladda upp på youtube.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det är en mastacembelus moorii. Den var 7cm när jag köpte den nu är den 30-40 cm. Den ska tydligen bli runt 70cm Filma kan jag ju göra min son har en gopro. Jag e bara så kass på teknik så jag vet inte hur man lägger upp filmer

    Lämna en kommentar:


  • Hannesc
    svarade
    asså detta är en sån inspirationstråd för mig. och nu har jag köpt hus så jag kommer ha ett helt rum med både golvbrunn och vatten redan för mig själv.

    Du har ingen film på karet? låta en kamera stå och bara gå ett tag så man får se hur det är "live" så att säga

    Lämna en kommentar:


  • ThomasK
    svarade
    Gibberosorna är ju för jäkla fina alltså, och stenröset är verkligen läckert.
    Hoppas allt blir bra nu efter allt slit du lagt ner med fiskflytt mellan karen.

    Vad är det för Tanganyika ål du har i karet ?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så nu är fisk flytten klar. Nu fick mina stora Gibberosor flytta tillbaka. Nu är de en grupp på 11 individer med könsfördelning 5+6. Jag behöll en del småfisk som jag hoppas kan hålla sig undan bland stenen. Det går 6st Eretmodus cyanostictus, ett par J. Marksmitti (Regani), ett par J. Dickfeldi, två par N.Pulcher, ett par N. Leleupi, ett par N. Tretocephalus, fyra P. Sp red, tio stycken O.Boops, tre stycken T. Ikola och nio multipunktatus malar. Samt en tanganyika ål.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det blir ett kar med större fisk. Petrochromis sp. Red, Gibberosorna och Boopsen och Tetrosephalusen. Sen får lite små fisk gå kvar så som Jullar, Daffodiler, hästnosar och malarna. Jag ska även passa på att försöka odla Mina Calvus nu när jag fångar upp de. De åker nog i sen när de har lekt. Det fungerar inget bra i hörn akvariet med Gibberosorna, Alpha hanen e för tuff i den lilla burken
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Varför ska du flytta fisk? Nya planer för burken?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...