Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #76
    citat:Ursprungligen skickat av walle_1

    Det är bara det att det ser ut som att jaguarerna inte får någon lugn och ro när sebran kommer simmandes. Sedan när han återvänder till ynglen då lugnar jaguarerna ner sig och börjar på att grävva och vibrera igen. Men då kommer sebran och förstör igen, så det är inte många grävtag jaguaren hinner ta innan dom blir skrämd.
    Det låter ju definitivt som att det är dags nu så jag tycker det låter som en bra idé att försöka dela av karet på något sätt, testa med nätet du pratade om och fungerar det inte så kan du prova med t.ex en plexiglasskiva eller något liknande som du sedan borrar små hål i. Vill du inte att ynglena ska kunna komma igenom nätet så kan du prova med t.ex ett muggnät som du fäster på någon slags ram. Jag har alltid använt myggnät i mitt yngelkar för att ynglena inte ska sugas in i filtret, det har fungerat jättebra. Prova dig fram med lite olika varianter och se vilken som fungerar bäst.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #77
      citat:Ursprungligen skickat av walle_1

      Jag läste någonstans att ett lukten från en lek kan få ett annat par att börja leka.

      Kan det vara så att sebrornas lek triggade igång jaguarerna?
      Jag har också läst det där och det var ju faktiskt precis samma sak här hos mig, båda gångerna som jaguarerna lekte då sebrorna var i karet så lekte de strax efter sebrorna hade lekt. Antingen så har det med lukten att göra eller också bara för att sebrorna håller sig mer på sin kant då de vaktar sina ägg/ej fri simmande yngel, hur som helst så verkar i alla fall leken av det ena ciklidparet vara till fördel för det andra ciklidparet.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #78
        Angående detta med "lukt", har jag läst någonstans om att det utsöndras hormoner i vattnet som kan trigga lek även hos andra fiskar. Jag läste om en tjej vars kampfiskar triggade hennes Amanoräkor att leka. Detta kan också förklara varför jag i min ungdom hade scalarer, princessan av Burundi, och Blå gurami lekandes samtidigt, i samma kar (220 liter, det var i ungdomligt oförstånd)
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • INXS

          #79
          Daliga nyheter: Efter 14 dagar blev ynglen fich ynglen lammna sin grotta igar och simmade runt med foraldrarna som holl nogrann kontroll pa dom - det var ca 35-40 yngel.
          I morse nar jag gick upp simmade foraldrarna for sig sjalva och inga yngel syntes. Jag kollade sumpen, filtret men ingenting. Misstankte gibbicepcen eller de tva sma zebrorna - eller kanske foraldrarna?

          Senaste gangen jag gick forbi spanade jag in 3st smattingar.

          Jag skall forsoka flytta dom idag.

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

            #80
            Avdelaren är på plats nu. Det verkar funka någorlunda men med några inkörningsproblem. Det är vissa ställen fiskarna hittar där dom kan simma igenom, men varje gång dom gör så tätar jag igen luckan. Nu ser det ganska tätt ut runt hela nätet så det ska nog hålla dom på varsin sida nu. Angående storleken på nätet så var det mindre maskor än jag trodde, sebrahonan kan absolut inte fastna, och det är ju bra.

            Jaguarerna kan ordna upp sin lekplats ifred nu och jag hoppas leken kommer snart.

            Sebrahannen blir jag inte riktigt klok på. Han har prejat sig förbi nätet två gånger nu, och båda gångerna så vill han tillbaka till honan men kan inte. Han borde väl lära sig att han ska stanna med honan när han inte kommer tillbaka. "Gångarna" han simmade igenom är dock tätade och det ska nog fungera nu. Men han försöker fortfarande ramma hela nätet, men det klarar han inte.

            Jag har fäst nätet i bottengruset, plus att det står stenar lutade mot rutorna för att hålla nätet tätt mot glaset. Längst upp har jag kilat fast nätet mellan täckglasen och alu-ramen. en enklare lösning vore ju att göra en träram och spänna nätet i som man sedan bara stoppar ner i karet. Hur är det att stoppa ner trä i vattnet? Tänk om det är barrträd träet kommer ifrån? det är väl inte bra?


            MVH Martin
            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • INXS

              #81
              OK nu finns det inga yngel kvar. Vad ar telefonnummret till barnavardsnamnden?

              Kommentar

              • walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

                #82
                Avdelaren är bortplockad nu. Det funkade inte. Sebrahannen hittade hela tiden någon ingång till jaguarerna sen kunde han inte komma tillbaka. Gissa om det var nära att jag bröt nacken av han eller sög upp alla deras yngel när han ofredade jaguarerna.

                Han kom iaf hela tiden in till jaguarerna och jagade dom tills en av dom kom in på sebrasidan. Nu senast var det jagghonan som hamnade själv med sebrahonan på en sida. Och det lär ju inte bli någon lek mellan jaguarerna om dom är på olika sidor, så det var lika bra att plocka bort avdelarn. Ska jag sätta inte den igen så ska jag ha en ram att sätta nätet i först. På så vis kan man sätta ramen tätt mot glaset (vilket är svårt med ett mjukt nät) och det blir omöjligt för fiskarna att ta sig emellan.

                Men jag väntar och ser vad som händer i karet. Jaguarerna kanske motar bort sebran om dom börjar leka.


                MVH Martin
                MVH Martin

                http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                Kommentar

                • INXS

                  #83
                  Martin : prova detta-

                  Kommentar

                  • INXS

                    #84
                    Det ar ihopsatt pa detta satt:
                    Plastror som rormockare andvander till avfallsvatten. Gor 2-4 hal i dom sa du kan satta in sugkoppar och fasta dom pa insidan av glaset . Sedan far du skara en skara for att satta in en platta av antingen plexiglas eller det som dom har andvant ar det som man kor under lysror i taket. Det basta som sagt ar att man kan ta ut det for att rengora valdigt enkelt. Det kan ocksa andvdndas for att dela av en hona och hane som brakar for mycket. Om man satter en kruka eller nagat annat for at honan ska lagga aggen pa , nara avdelningen kan hanen faktiskt befrukta aggen igenom vaggen.

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

                      #85
                      Jag har faktiskt tänk i samma banor, att jag måste ha något hårt mot glasen så dom inte kan preja sig förbi. Nät blir för mjukt att ha nära glasen så dom kan lätt komma igenom även om nätet sitter helt emot glaset.

                      Det jag funderar på att göra är att ta två pinnar eller plaströr som man spänner nätet mellan. Sedan kan man rulla upp nätet på ena pinne och rulla ut det till lagom längd. Pinnarna kan man trycka ner i sanden, eventuellt fästa dom i en sten och sedan begrava den i sanden. Det finns väl en risk att pinnarna flytar upp annars. Sugproppar vet jag inte vart jag ska få tag på. Men jag tror jag ska prova min idé så får vi se hur det funkar.

                      eventuellt kan man spänna pinnarna mellan akvariebotten och alu-ramen längst upp, det borde hålla. Sebrahannen är riktigt envis när han ska ta sig över så man måste ha ganska stabila grejer också. Han sliter och drar i nätet och lyckas till slut komma över.

                      Det där med att fiskar kan leka fast dom är delade vet jag men jag tror inte att det händer med mina. Hanen gör nog det hellre enklare för sig och tar den andra honan då.



                      MVH Martin
                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #86
                        chrillo:
                        Jag hoppas att du läser detta.
                        Rolle har flera fina jaguarer inne i butiken just nu, en var nästan 10cm och de andra var ca 5cm, jag är inte säker på hur många han hade totalt men det fanns nog för att välja ut ett gäng ungdjur och satsa på att få fram ett lekpar i alla fall.
                        Den största verkade vara en tuffing och såg väldigt dominant ut, han spände sig och höll på hela tiden. En av de mindre hade jättesnyggt mönster, det vita var väldigt ljust och det svarta väldigt svart, annars är det vanligt att butiksjaguarerna ser helt mörka och sönderstressade ut.
                        Är du fortfarande intresserad av jaguarer så borde du åka förbi ganska snabbt innan han hinner sälja dem.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

                          #87
                          Ibland önskar man verkligen att man inte hade ett sånt stort intresse för malar...

                          Idag skaffade jag ännu en synodontis och den "gamla" synodontisen blev lite vilsen och råkade i allt tumult snubbla ner i gropen där jaguarerna har sina yngel... ajajaj...
                          Han började givetvis glufsa i sig yngel som besatt och innan han hade vett att simma därifrån så hade jaguarerna bitit honom rejält sårig på huvudet. Ögonen är dessutom gråa...
                          Efter lite rådgörande med några personer på Zoopet så beslöt jag mig till slut för att flytta synodontisen till det mindre jaguarkaret, jag tänkte först salta i huvudkaret men det lät som att de långsträckta pansarmalarna kunde ta skada av detta så då var det andra karet ett säkrare val.

                          Okej då var det väl bara att håva upp honom då... eller? Detta var minst sagt lättare sagt än gjort.
                          Medans jag höll på att riva halva karet i jakt på synodontisen så skrämde jag givetvis chokladmalen så att han skenade iväg mot jaguarernas sida... inte bra... Han beslöt sig givetvis för att stanna under den rasade skiffergrottan... 15 cm från jaguarernas yngelgrop... ajajaj...
                          Jaguarerna flög givetvis på honom direkt men de rår fortfarande inte på honom så det dröjde inte länge innan malen hade krånglat sig ända fram till ynglena och börjat äta för kung och fosterland... Jaguarerna fortsatte givetvis att attackera honom och knuffa honom och ha sig men malen lyckades hela tiden smita tillbaka till ynglena igen... Chokladmalen verkar dessutom helt omöjlig att skada, och de där ruggiga taggarna på sidorna kan inte vara sköna att tugga på så jag förstår samtidigt att jaguarerna har svårt att rå på honom...
                          Jag vet inte hur många yngel som försvann men det var säkert ett stort antal gissar jag.

                          Förra månaden var det fengäddan som fick äta sig mätt, den här månaden var det först synodontisen och sedan chokladmalen...

                          Som jag skrev i början, ibland önskar man verkligen att man inte hade ett sånt stort intresse för malar. Tänk om karet skulle vara helt tomt på malar och om man för en gångs skull kunde få se jaguarerna ta sig igenom hela leken med typ 200st friska yngel, om detta skulle inträffa så skulle de väl ändå inte äta upp ynglena inför nästa lek, eller?

                          Äter ciklider alltid upp sina yngel då de är redo för nästa lek? ...oavsett hur många yngel de har kvar?
                          Eller är det bara då yngelkullen är liten som de äter upp ynglena och börjar på nästa lek?


                          Det hände hur som helst en ganska komisk sak mitt i allt detta elände.
                          Då jaguarerna inte rådde på chokladmalen på vanligt sätt så ökade jaguarhanen tydligen försvarsstrategin till en högre nivå och bet helt enkelt tag i chokladmalen tvärs över ryggen... sedan simmade han iväg med malen I GAPET och spottade till slut ut honom på säkert avstånd från deras yngel... ;D
                          Haha! Ni skulle ha sett hur det såg ut. =D
                          Chokladmalen "skrek" dessutom hela tiden vilket gjorde det hela ännu mer groteskt... Han hade nog ingen aning om vad som hände och efter denna händelse har han hållt sig på säkert avstånd.

                          Jaguarerna kanske äntligen har lärt sig hur de ska handskas med den där oförstörbara taggiga "stridsvagnen".

                          Nåja, tillbaka till den skadade synodontisen...
                          Efter alla dessa missöden så bestämde jag mig för att låta synodontisen vara kvar i karet, jag gissar att jag hade ställt till med ännu mer oreda om jag hade fortsatt veva runt med håven.
                          Jag saltade även vattnet, 3/4 dl, och sitter nu och hoppas att både synodontisen ska klara sig men också att inga andra fiskar ska påverkas negativt av saltet.

                          Dagens jaguar-rapport.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

                            #88
                            Jaguarerna är nog ganska smarta...
                            De har nu delat upp yngelkullen i två delar och har placerat dem i två gropar ca 20 cm från varandra med en stor sten mellan. De vaktar sedan var sin yngelskara, honan vid den ena och hanen vid den andra... honan verkar dock vara lite skeptisk till att hanen ska klara av detta och besökar hanens yngelskara med jämna mellanrum.
                            Jag har bevakat dem i 2 timmar nu och de verkar inte ha delat upp dem pga att de håller på att flytta dem eller liknande... Utan att veta säkert så gissar jag att de gjorde uppdelningen pga malarnas besök igår, kommer en mal på besök som det ser ut just nu så mister de ju inte alla yngel i alla fall. Kan det vara så de tänker? Inse att det är rätt smart i så fall.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • metcrue
                              Användare
                              • December 2002
                              • 36

                              #89
                              Hej. Nu har jag äntligen fått ordning på mitt 720 liters. Så nu är det inte så långt innan jag kan börja fylla på med centralamerikaner. En sak har jag dock funderat på, tror ni att man kan ha riccia beklädda rötter och stenar i karet? cikliderna borde ju inte ge sig på sådana växter. Jag hadde liknande i ett kar med oscars en gång i tiden och det ända som hände var att de flyttade runt stenarna, men det påverkade inte riccian. Ett litet problem till är ju botten material. Hur många centimeter sand har ni? Det väger verkligen ton, har hällt i ca 90 kilo sand och det blir ungefär 2-3 cm.
                              Köpte även en ny pump aqua clear 5000, gymmt drag i den pumpen. Det borde räcka med den och ett fluval 404, eller vad tror ni?
                              Skall ligga på den lokala akvarieaffären så att de tar hem jaguarer, jag tror säkert att de kan fixa hem några. Hur många skall man börja med?
                              JA, så här långt har jag kommit än så länge, vi får se hur lång tid det tar att få fram fiskarna.
                              För tillfället har jag blivit tvungen att adoptera en Paroonhaj som en kompis var tvungen att antingen avliva eller ge bort. Det var bara jag som hadde ett tomt kar hemma, så jag fick ta den. Den är nästan 35 centimeter lång och jag har ingen aning om hur jag skall kunna fixa fram ett nytt hem till den när jaguarerna kommer.
                              Det löser sig nog.

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                #90
                                Vi blir fler och fler, vad roligt att höra.

                                "En sak har jag dock funderat på, tror ni att man kan ha riccia beklädda rötter och stenar i karet?"
                                Det går nog bra, det är ju en väldigt låg växt och såna brukar de i regel inte röra så länge inte växten är precis där de vill leka. I övrigt så har det funkat ganska bra även med höga växter här hos mig, jag har planterat växterna i diverse stenrös eller andra ställen där de inte har någon anledning att börja gräva och då har det gått ganska bra.

                                "Hur många centimeter sand har ni?"
                                Jag har grus i mina kar och i början hade jag ca 5cm vid framrutan och ca 12cm vid bakrutan. Nu har jag tagit ur 2 hinkar grus eftersom de ändå bara föser ihop gruset i högar. På de ställen där gruset fortfarande är orört så är nivån ca 3cm vi framrutan och kanske 7cm vid bakrutan, i övrigt så är det stora högar överallt...

                                "Köpte även en ny pump aqua clear 5000, gymmt drag i den pumpen. Det borde räcka med den och ett fluval 404, eller vad tror ni?"
                                Jag känner inte till aqua clear 5000, fluval 404 känner jag däremot till och det är ju ett bra filter. Det ska hur som helst inte vara storm i karet men jaguarerna gräver ju som sagt en hel del så man måste ändå ha ganska rejäla filter. Själv kör jag med 2st Eheim 2215 till mitt 375-liters kar, det har fungerat bra.

                                "Hur många skall man börja med?"
                                Ta hellre för många än får få och byt sedan in de överflödiga fiskarna då du har fått ut ordentliga lekpar, i ett 720 så borde det inte vara några problem att låta 6-8 småttingar växa upp till 10-12cm då de börjar bilda par.

                                Du kan gärna stoppa ner några andra ciklider också, åtminstone i början, jaguarer verkar vara ganska försiktiga av sig då de är små om de går själva i karet men andra ciklider verkar göra att rädslan försvinner. Jag har en ensammen liten jaguarciklid i ett mindre kar, jag hade små malawiciklider i karet i början och då dominerade jaguaren totalt i karet och hade absolut noll rädsla för vad man hittade på utanför karet. När jag sedan plockade bort malawisarna så blev jaguaren livrädd... Det har gått mer än en månad och även om det har blivit bättre så är han fortfarande väldigt nervös...
                                Så stoppa gärna ner t.ex några små sebraciklider, sajicaciklider eller andra ciklider som inte är lika nervösa då de är små.

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...