Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

    #31
    Har ar en bild pa nya karet:

    Det verkar som om dom ar redo att leka igen - stadar i krukorna och jagar bort alla andra firrar.

    Enda jag har med dom ar ett gang foderfisk , zebradanios, zebraciklider och gibbiceps. Jag tror att ynglen kommer att fa en bra chans har.

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #32
      citat:HA! de har lekt! för ett antal dagar sen, verkar som chokladmalen har ätit det mesta men visst finns det en 30-40 ägg kvar
      Grattis! nu fattas det bara att mina leker.
      citatet kan nog vara som du säger att han vill komma åt roten under växten, prova flytta växten och se om han börjar "provköra" på roten.
      Skulle inte tro det. Båda växterna har slingrat sina rötter runt roten och dom sitter väl rotade där. Riskerar inte att slita loss det hela bara för att prova, då får han hellre välja ett bättre lekställe. Eller så får han plocka bort hela växten själv vilket kommer bli en omöjlig uppgift för honom då växterna sitter hårt. Skulle ha lyckas dra iväg en växt så följer iaf hela roten med så han klarar det inte.
      citat:Visst gör han detta endast då en hona är i närheten?
      Nja, om du menar att en hona är någorlunda nära (ca 10 cm ifrån) så JA. Men om du menar att dom trycker sig mot varann så NEJ. Han liksom fladdrar med fenorna (rygg- och anal) och bakkroppen vibrerar på något konstigt sätt i sidled.


      MVH Martin
      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #33
        Vibrationerna ser nästan ut som att han typ försöker ruska av sig en fluga, det är bästa beskrivningen jag kan komma på.

        På filmen ser det verkligen ut som du behöver någon annan fisk som kan ta hannens uppmärksamhet från honan. Ser inte alls trångt ut så det borde inte vara något problem att stoppa ner typ ett väldigt stort sebrapar.

        Jag tror nämligen att min sebrahanne har väldigt stor del i att jag inte ser några tydliga tecken på lek. Jaggarna har hela tiden ett vakande öga på vart sebrahannen befinner sig, och när han kommer så flyttar dom på sig väldigt snällt. En avdelare skulle nog vara på sin plats men jag väntar med det eftersom jaguarerna fortfarande är mindre än vad dina var när dom lekte, iaf hannen är det.

        Hur stor är dina orm?


        MVH Martin
        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • februari 2003
          • 708

          #34
          Ser när jag kollar på din film att vi har exakt samma akvarium och lysramp. Du har väl ett zooline va? Din lysramp ser ut att vara en aluminiumfärgad och ser exakt lika ut som min. Sen har vi samma fiskar också. Snacka om att jag är en FI-wannabe[8D]


          MVH Martin
          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #35
            FI: ja det va den matvägrande honan som lekt med den största hanen. Inte ens tillstymmelse till aggressioner mellan dem, det gick ju så lugnt till att jag inte ens märkte det.
            fish r friend

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av walle_1

              Båda växterna har slingrat sina rötter runt roten och dom sitter väl rotade där. Riskerar inte att slita loss det hela bara för att prova, då får han hellre välja ett bättre lekställe.
              Okej jag förstår, jag trodde inte att det var riktigt så komplicerat... Har du många andra plana ytor i karet? Om du inte har det så kan du prova lägga dit t.ex en skiffersten eller någan annan slät sten eller rot i närheten av där hanen håller till, det kan trigga igång leklustarna.

              citat:Ursprungligen skickat av walle_1

              Nja, om du menar att en hona är någorlunda nära (ca 10 cm ifrån) så JA.
              Han liksom fladdrar med fenorna (rygg- och anal) och bakkroppen vibrerar på något konstigt sätt i sidled.
              Jepp, precis så menade jag. Vibrationerna du beskriver låter exakt som de jag ser här hos mig då hanens uppvaktning av honan sätter igång. Jag kommer inte ihåg om du har berättat att två har bildat par ännu, har de redan parat ut så kan det nog bli lek ganska snart, har de däremot inte parat ut ännu så kan det nog dröja än ett litet tag innan leken blir av. För mig tog det ungefär en månad från att de hade blivit ett par till att de lekte.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av walle_1

                På filmen ser det verkligen ut som du behöver någon annan fisk som kan ta hannens uppmärksamhet från honan. Ser inte alls trångt ut så det borde inte vara något problem att stoppa ner typ ett väldigt stort sebrapar.
                Jo du har nog rätt, notera dessutom att det du ser på filmen är då hanen visar sin snälla sida, du skulle se hur det ser ut då han blir arg... då vill man nästan själv ingripa bara så att han lugnar ner sig lite. Det är otäckt.

                Sebraciklider har jag däremot redan provat och det är nog osäkert om jag provar det igen, det gick ju inte så bra sist. Möjligtvis skulle det kunna fungera om man skaffade två stora par, då kanske aggressionerna skulle spridas ut över fler individer...
                Men jag gör nog ett försök med stimfiskar först så får vi se hur det går.

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  #38
                  citat:Jag kommer inte ihåg om du har berättat att två har bildat par ännu, har de redan parat ut så kan det nog bli lek ganska snart, har de däremot inte parat ut ännu så kan det nog dröja än ett litet tag innan leken blir av.
                  Hur beter sig fiskarna när de har bildat par? står dom med varann hela tiden? Hannen stod ju med den som jag antar är en hona, men nu har en annan färgat om till honfärg. Så det ser ut som han försöker välja mellan de båda. Jag tycker inte att det verkar vara några starka band mellan två speciella. Men blir han ensam på ena sidan av karet så drar han en lov till den andra änden, oftast följer då en av "honorna" med honom tillbaka. Så som det ser ut nu så håller det på att bildas par men han vet tydligen inte vilken han ska välja, honorna är väl lika charmiga båda två.

                  Jag tror iaf inte att det är ett par eftersom jag inte kan se två jaggar som är mer tajta än de andra. De är mer så att han står först med ena honan, och sedan med den andra. Kanske för att prova dom. Den minsta jaggan är nog iaf en hane för han blir ivägkörd om han kommer för nära storjaggan.
                  citat:Har du många andra plana ytor i karet?
                  Jo jag har två flata skifferstenar alldeles nedanför där jaguarerna håller till. Har även en till lite större men den står lutad mot en kolsten och där har sebrorna börjat gräva under så den vill jag helst inte flytta. Iofs kanske det kan vara bra att flytta den så att sebrorna lek fördröjs lite till, bara för att jaguarerna ska få det lugnare.
                  citatebraciklider har jag däremot redan provat och det är nog osäkert om jag provar det igen, det gick ju inte så bra sist. Möjligtvis skulle det kunna fungera om man skaffade två stora par, då kanske aggressionerna skulle spridas ut över fler individer...
                  Det låter ganska smart. Men jag tror att du bör få tag på nästan fullvuxna sebror så att dom kan ge tillbaka lite på jaguaren. Min hanne på 13cm är riktigt biffig och kan få på riktiga smällar bara han vill. Hur stor var sebrorna du hade tidigare?


                  MVH Martin
                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #39
                    Martin:
                    "Hur beter sig fiskarna när de har bildat par?"
                    Det är lite svårt att säga generellt men det vanliga är att två fiskar går ifrån den övriga gruppen och börjar vara kring varandra väldigt mycket, de brukar även bli aggressiva mot de övriga fiskarna och när leken närmar sig så letar de sedan reda på en lämplig lekplats som de båda två fixar till osv. Det brukar vara ganska enkelt att se det när det väl händer.

                    Däremot så kan ju parbanden brista om t.ex leken går dåligt eller om de märker att de inte är kompatibla, det gäller alltså att vänta ett tag med att plocka bort övriga fiskar tills man säkert vet att det nybildade paret fungerar bra ihop.
                    Jag gjorde tyvärr inte så, jag plockade bort de övriga jaguarerna så snart jag såg att de jag har nu började göra sig redo för leken(massor av provkörningar osv). Det är mycket möjligt att aggressionerna mellan hanen och honan just före leken grundar sig i detta, de kanske inte är så kompatibla som de borde vara...

                    "Hur stor var sebrorna du hade tidigare?"
                    Hanen var ca 11cm och honan ca 7cm.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • INXS

                      #40
                      Igar natt var det full rulle i nya karet, riktig "sweet loving".

                      IOFS sa tror jag inte att dom har lagt lika manga agg som forut men med flyttningen sa verkade dom inte vara lika feta som do vanligtvis ar nar dom leker.

                      Fredrik , det maste vara din tur nu.

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #41
                        walle_1: missade din fråga.

                        Jag mätte den största när jag plcokade ner dem i karet, han var då 11½cm. Jag tror inte han växt så mycket på 2 veckor. Honan är väll kanske 9cm.

                        INXS: sjysst bild, coolt att de lekt både i krukan å på roten
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #42
                          INXS:
                          Flytten verkar ju minst sagt ha blivit lyckad. ...och ännu bättre är det ju att du nu slipper den där ålen som annars brukar käka alla yngel.

                          "Fredrik , det maste vara din tur nu."
                          Jepp, förra leken skedde 2 Maj så om allt går som planerat så borde det vara dags igen om drygt en vecka, vi får se om de håller sig till schemat även den här gången.

                          Mvh Fredrik Isaksson

                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #43
                            citat:Ursprungligen skickat av orm

                            Jag mätte den största när jag plcokade ner dem i karet, han var då 11½cm. Jag tror inte han växt så mycket på 2 veckor. Honan är väll kanske 9cm.
                            Rekordet för "snabbaste leken i nytt akvarium" intogs nog precis av INXS tror jag men rekordet på "lek med de minsta fiskarna" har du nog gjort mer eller mindre ointagligt.
                            Mina var 14 resp. 10cm då de lekte för första gången så jag har ju inte mycket där att hämta...
                            Hmmm, det kanske vore läge att fixa en hona till "Lillen" bara för att försöka bräcka dig. Hehe ;D

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #44
                              OK

                              men "lek efter inskaffande" tror jag att jag innehar
                              fish r friend

                              Kommentar

                              • walle_1
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 708

                                #45
                                Då kan jag säga att jag inte har ett par ännu. Det är väldigt frustrerande att se. Hannen försöker verkligen att få med sig en hona till sitt revir men dom är helt korkade verkar det som. Dom simmar fram till revirgränsen typ, sedan vänder dom. Så jagghannen står för det mesta ensam på ena sidan nu, medan de andra har flyttat över till sebrornas sida. Anstränger sig hannen bara lite till så tror jag att jag får ut ett par snart.

                                citat:Mina var 14 resp. 10cm då de lekte för första gången
                                Min hanne börjar nog bli 14 han också, honorna (om det nu är honor) däremot är större än dina var dom ligger väl runt 12-13cm. Den mista hannen är väl kanske 11 eller nåt. Tänk på att jag är inte hundra procent på könen än men om man kollar på hur dom beter sig mot varann så borde det var en stor hanne, två lite mndre honor och en hanne som har hamnat efter både vad gäller status och storlek.

                                Har nu slängt i några snäckor i innerfiltret, detta för att jag vill få upp hårdheten lite. Jag tror inte att det kommer ge så stor effekt eller knappt ingen alls, men det skadar ju inte att prova.


                                MVH Martin
                                MVH Martin

                                http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...