Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    Jaguarciklid 2003 - del 4

    Drar väl mitt strå till stacken genom att göra en ny tråd då. Fortsätt svara på alla frågor från den gamla här.


    MVH Martin
    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Här är länkarna till de övriga jaguartrådarna för alla som vill gå tillbaka och kolla vad som har sagts tidigare.

    "jaguar ciklid"


    "Jaguarciklid 2003"


    "Jaguarciklid 2003 forts."


    "Jaguarciklid 2003 - del 3"


    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • INXS

      #3
      Nu far du val ge ut en bok Fredrik.
      Flyttade hem jaggar paret idag.

      Jag var lite irriterad over att alen jamt at upp alla agg och yngel i 500 liters baljan. Hittade ett par B-gagnade kar , ett 90 gal(360 liter 120cm och ett 30gal (120 liter) . Det stora ar drillat for saltvattens rev sa jag satte det andra under som en sump.

      Fick latja rormockare i ett par veckor for att fa ihop det men nu ar det igang , enda problemet ar att jag har massvis med sma bubblor - svart att se men det ar val bra for fisken.

      OK hyresgaster i detta kar ar 4st zebror(convicts) , jag trodde att jag hade tva honor som tjafsades mycket sa jag spittade upp dom pa var sitt 80 liters och satte in en pojke(som jag trodde) men det blev inte mycket romans i nagat av karen sa jag flyttade ihop dom alla 4 i detta, sedan tillsatte jag en gibbiceps som jag tycker tar hand om foder rester och alger bra och till detta introducerades jaguar paret.

      Alla gomde sig hela tiden eftersom det ar sparsamt inrett forutom mycket silkes vaxter dar alla gommer sig. Sa efter att ha kollat pa dom lekande kurragomma satte jag in 6 st zebra danios och det hjalpte lite sa firrarna kommer ut lite mer.

      Ska knappa lite bilder imorgon. Far ocksa forsoka fundera ut hur jag skall bli av med bubblorna.

      I sumpen har jag tankt satta in nagon sorts plecos , lite mindre och finare.

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #4
        citat:Flyttade hem jaggar paret idag.
        Från vart?

        Förstod inte riktigt hur du arrangerade med karen. 500 liters ska alltså bli saltvatten? 360 liters har två jaggar, 4 sebraciklider och en gibbiceps? Har du sumpen ihopkopplat med 360 liters och ska ha bara malar i sumpen alltså. Brukar man inte fylla sumpar med filtermaterial så att det blir som ett enormt ytterfilter, det är väl inte så lämpligt att ha fiskar i isåfall?


        MVH Martin
        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          drillat = borrat. genomrinning till sump är ju en vanlig teknik inom saltvattensakvaristiken. men nu har han det till sötvatten med sump.

          <reklam> nu har jag launchat min nya akvarie-dedikerade hemsida där alla framtida jaguarbilder kommer landa, den hittas på http://akvarie.vatt.net (notera den fräcka adressen) </reklam>
          fish r friend

          Kommentar

          • chrillo
            Användare
            • februari 2003
            • 180

            #6
            Hej!

            Visade sig vara riktigt svårt att få tag på jaguarer nu centraler överhuvudtaget är det lite av under sommaren tydligen. Men jag har bokat de 4 jaguarerna på guldfisken nu och min sambo ska hämta dem imorrn eftersom jag fortfarande är i stan. Får bara hoppas på att det är med båda könen där.

            FI
            Jag kom och tänka på en sak. Du skaffade ju en jaguar till som ska gå själv och då undrar jag om du kanske hellre vill ha den vi har den förmodade doviin eller fredrischtallin? isåfall kanske vi kunde göra ett byte mot din lilla jaguar eftersom jag är ute efter jaguarer så jag får ett par så småningom. Nåjja det är ju bara ett förslag om du är intresserad. Får digital kameran den 3 juni ska ta kort på den då. Den är cirka 8cm stor.
            720liter Malawi

            Mvh /Christian
            http://www.akvaristforeningnord.org

            Kommentar

            • INXS

              #7
              Walle det ar som orm sager - Jag flyttade ut dom fran 500 liters for att deras yngel altid blev uppatna av de andra fiskarna. Ska altsa inte gora om 500 liters karet utan lamna det med rivulatusar, eldbukar, den tredje jaguaren, salvini , plecos, jack dempsey, en mal och en al.

              Dom ar ny i sin nya 360 liters lya som ar drillad i botten och vattnet rinner ner i sumpen som ar 120 liter. I horner pa 360 liters har jag ett overflow som ar en 12 cm X 12 cm X 50cm dar vattnet rinner ner i halet till sumpen och dari har jag bio-bollar sedan faller vattner pa en svamp och ett par sma plastbaljor fulla med grus som jag drillade en massa hal i - dom sitter i hornet pa 12 liters karet som ar ungefar halvfullt med vatten nar det pumpas. Pa andra sidan av sumpen har jag insuget till pumpen som pumpar vattnet upp till toppen av 360 liters akvariet.

              Sa med andra ord ar sumpen ett akvarium pa ca 60-70 liter (nar pumpen gar) och ar ganska stromt sa det ar perfekt att satta upp lite stenar i och had det som en back at nagra plecos som foredrar stromt vatten.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                orm:
                Grymt snygg webbsida! Loggan med ormen är klockren! =D
                Jag måste även få berömma dig för inredningen i 576:an. Sand och växter... kan det bli bättre? Knappast.


                Nyheter på jaguarfronten...
                Farsan kom förbi och hämtade malawicikliderna igår kväll så nu går den lilla jaguaren helt själv i 120-litrarn. Jaguaren har redan nu börjat gräva vilket är rätt märkligt då han dels är väldigt liten men också saknar en hona i karet... Vem gräver han för egentligen??... :/
                Nåja, han ser ut att må prima i alla fall och jag har precis petat ner några växter och rötter för att få bort malawi-looken från karet, det blev helt okej faktiskt.

                En påse sorgmanteltetror väntar däremot på att bli nedsläppta så han får snart lite sällskap i karet. Sorgmantlarna är ju ganska höga och rejält snabba och jag har bra erfarenheter av dem i ciklidsammanhang sedan tidigare, jag hoppas att det ska fungera bra även denna gång.


                Lekparet jobbar vidare med yngelvården... de har förlorat yngel i drivor och även om jag inte har sett vem som är tjuven så gissar jag att det är chokladmalen även denna gång... Chokladmalen har inte ätit av den vanliga maten på typ 3 månader och något måste den ju leva av då den inte ser mager ut för fem öre...
                Synodontismalen har fått sig några rejäla sår, eller snarare repor av jaguarernas gaddar, det är inget allvarligt men ändå jobbigt att se eftersom det trots allt är en mycket vacker fisk i normala fall.
                I övrigt så flyter allt på som vanligt, en jättedanio har dock blivit uppäten sedan sist men det är fortfarande 2st kvar. Jättedanior verkar helt klart vara ett av de bättre alternativen som "targetfish" för stora jaguarer, jaguarerna fick tag på dem lättare då de var mindre, nu när de är större så blir de lätt bortfintade, daniorna verkar dessutom helt ha tappat respekten för jaguarerna och simmar i vissa fall alldeles ovanför yngelmolnet...
                Det roliga är däremot att jaguarerna fortfarande "jagar" även fast de inte får så bra utdelning på sin jakt, så karet är just nu intressantare än det har varit på länge och en stor fåtölj är nu placerad rakt framför karet... Det är bara popcornen och colan som saknas för att allt ska vara perfekt. ;D

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av chrillo

                  FI
                  Jag kom och tänka på en sak. Du skaffade ju en jaguar till som ska gå själv och då undrar jag om du kanske hellre vill ha den vi har den förmodade doviin eller fredrischtallin? isåfall kanske vi kunde göra ett byte mot din lilla jaguar eftersom jag är ute efter jaguarer så jag får ett par så småningom.
                  Nej! Det är min jaguar, MIN!! *mummlar lite tyst* My precious... ;D

                  Skämt åsido, jaguarerna är fortfarande mitt huvudintresse. Jag köpte delvis den lilla jaguaren för att den var ovanligt snygg för att vara så liten, sedan så tänker jag även på framtiden...
                  Det är nämligen osäkert om jag kan köpa ett 720-liters på ett bra tag då CSN inte direkt överöser en med pengar varje månad och eftersom jag nu planerar att studera vidare till hösten. Lekparet kommer nog att vara för stort för 375an på ett halvår eller så och när detta händer så får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och sälja paret och börja om på nytt med en ny jaguar. Den lilla jaguaren är första steget i den planeringen, att jag bara köpte en var delvis för att det kan vara kul att se hur de blir om de går själva men också pga att jag tror att det är omöjligt att para ut jaguarer i ett 120-liters utan att slippa dödsfall... En ensammen jaguar borde däremot gå att ha i ett sånt kar under ett par månader.

                  Ingenting är däremot säkert, helt plötsligt struntar man i studierna och börjar jobba igen och då blir det givetvis enklare att ha råd med ett 720-liters, det beror litegrann på vad som händer till hösten då jag vet om jag kommer in på universitetet eller ej.
                  Vi kan lämna det öppet tills vidare men hoppas inte för mycket...

                  Det där med att det skulle vara svårt att få tag på jaguarer...
                  Var detta på Guldfisken? ...eller har du ringt runt även till de övriga butikerna i Luleå, Boden och Piteå och kollat vad de säger?
                  Det verkar märkligt om ingen av butikerna kan ta hem några...

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • chrillo
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 180

                    #10
                    Jag ringde till rolle och hörde och enligt han så är det dåligt med Centraler överhuvudtaget nuförtiden och mest runt sommaren då det är lågsäsong. Nåjja har fått tag på 4 jaguarer nu och sedan har jag ju den andra arten och se vad den växer upp till.
                    720liter Malawi

                    Mvh /Christian
                    http://www.akvaristforeningnord.org

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      FI: tacktack din sida e fin med *klubben för inbördes beundran*

                      mitt par har grävt som attan hela natten å dagen, jag är nu 100% övertygad att det är de två som lekt i affären. Kommer bara honan igång med att äta så kommer jag ta ut de tre resterande.

                      Chrillo: ta en sväng förbi sthlm så får du dem till en billig peng
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • walle_1
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 708

                        #12
                        citat:Jaguaren har redan nu börjat gräva vilket är rätt märkligt då han dels är väldigt liten men också saknar en hona i karet...
                        Han kanske är schizofren och gräver för sig själv. Tänk om du skulle få den första jaguaren som leker med sig själv och får livsdugliga yngel. Skämtar bara. Allvarligt talat så är jag lite förbryllad över att mina inte gräver. Hannen börjar nog närma sig 14cm nu så det borde vara lekdags snart.
                        citat:My precious... ;D
                        Ooooh, schizofrenin smittar av sig. Kan det smitta genom ett forum?[V]
                        citatch när detta händer så får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och sälja paret och börja om på nytt med en ny jaguar.
                        Absolut inte. Då måste jag tyvärr meddela att du inte kom in på universitetet och måste jobba och skaffa större kar åt jaggarna. Förresten varför inte spara en av dom stora? Du borde väl kunna ha en jaguar i en 375 iaf?
                        citatet där med att det skulle vara svårt att få tag på jaguarer...
                        tror inte heller att det ska vara så svårt. Hör med fler affärer. Förresten har ju jag två som snart ska ur så dom kan du få köpa, bor i södra norrland.

                        Igår bjöd iaf jagghannen sebrahannen på en match. Sebrahannen har hela tiden skrämt iväg jaggarna men igår fick den största nog. Jag höll på att plocka in kläder i garderoben då jag slängde en blick i karet. Där står största jaguarhannen med fullt utspärrad mun och gälar (precis som FI:s gjorde mot citrinellumen) och sebran står mittemot lika. Dom hugger varandra i munnen och det blir lite lip locks. Sebran är ändå den som går segrande ur matchen men han blev nog lite spak att dom kunde bjuda upp till en sån match. Sebran har varit lugn de senaste dagarna så jaguaren såg väl sin chans nu. Det verkar som sebrorna är leksugna igen så det är väl lugnet före stormen nu. Ändå så ser jag fajten som något positivt, det är det första steget i beteendeförändring hos jaguarerna. Bara dom har satt sebran på plats så känner dom sig säkert trygg för en lek. Sebrahannen är ju väldigt stor så det kan ju vara så att han stör lekförberedelserna. Bara han får mer respekt för jaggarna så stannar han säkert på sin sida av karet. Då kan jaggarna få lite lugn till leken.

                        För övrigt så stoppade jag i ca 60-70 löjor igår kväll. Det blev 10 kvar och som åts upp inatt. Dom fick alltså i sig ca 15 löjor var. Helt otroligt vad tjock dom var igår när jag skulle sova. Men löjorna är ju så otroligt smal så det är inte mcyket mat på dom. När man slänger i så många så har dom ganska lätt för att få tag på dom men när det börjar minska så blir det svårare och svårare. Dom smyger sig iaf mer på dom nu. Dom glider alldeles sakta fram till stimmet med löjor. Står stilla så stimmet inte uppfattar dom som ett hot. Sedan när en lja nästan snuddar vid munnen så... PANG! Ibland missar dom men då blir det genast ett nytt försök, till slut har dom käkat upp alla.


                        MVH Martin

                        MVH Martin

                        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av walle_1

                          Han kanske är schizofren och gräver för sig själv. Tänk om du skulle få den första jaguaren som leker med sig själv och får livsdugliga yngel.
                          ;D
                          Allvarligt så tycker jag att det är lite märkligt, iofs så grävde ju citrinellumcikliden också men jag tyckte faktiskt att det var lika märkligt även då. Gräver inte fiskarna för att göra sig en lekplats?
                          Om det inte finns någon hona i karet, vem har de tänk leka med i så fall??
                          De kanske är synska på något sätt och kan se in i framtiden att jag så småningom kommer att skaffa en hona till dem.

                          citat:Ursprungligen skickat av walle_1

                          Absolut inte. Då måste jag tyvärr meddela att du inte kom in på universitetet och måste jobba och skaffa större kar åt jaggarna. Förresten varför inte spara en av dom stora? Du borde väl kunna ha en jaguar i en 375 iaf?
                          Jo fast nog vore det väl sjysstare att hålla lekparet tillsammans om man nu har fått fram ett? ...det kanske finns någon där ute med ett större kar som inte orkar vänta på att få fram ett lekpar, de blir nog överlyckliga om de kan få ett fungerande lekpar på en gång.
                          MEN... nu tar vi en sak i taget, det är som sagt inte säkert att jag kommer att plugga vidare och dessutom så vet vi ju inte om fiskarna kommer att växa lika snabbt i framtiden. Det är främst det här med 2cm per månad som gör att jag ifrågasätter hur länge jag egentligen kan ha dem kvar i 375an, de blir också rejält aggressiva vid leken och ett större kar borde kunna mildra dessa aggressioner gissar jag.
                          Jag har däremot alldeles nyss fått reda på att jaguarciklider kan bli lugnare då de blir äldre så än finns det hopp om att kunna behålla lekparet ett tag.
                          Låt oss bara ta en sak i taget...

                          citat:Ursprungligen skickat av walle_1

                          Dom smyger sig iaf mer på dom nu. Dom glider alldeles sakta fram till stimmet med löjor. Står stilla så stimmet inte uppfattar dom som ett hot. Sedan när en lja nästan snuddar vid munnen så... PANG! Ibland missar dom men då blir det genast ett nytt försök, till slut har dom käkat upp alla.
                          Kul att höra att du nu äntligen har fått se lite jakt. Själv lessnar jag aldrig på jakten, de utvecklar hela tiden nya jaktstrategier allt eftersom de märker att de gamla inte längre fungerar. De blir också mer tålmodiga ju sämre jakten går, jag har sett jaguarhanen stå helt orörlig i en "gräsdunge" i flera minuter nu när det bara är ett fåtal jättedanior kvar i karet. "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge..."
                          Honan verkar däremot lite otålig och hon är inte alls lika bra på att smyga, hon börjar i regel hugga efter fiskarna ganska snabbt, hon lyckas givetvis sämre i jakten också pga detta. "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket..."


                          Hur som helst, appropå leken och bråket med sebrahanen... Det jag gjorde då mina sebror tog över karet var att i princip dela av karet helt och hållet, jag hade en jättestor rot mitt i karet och sedan växter som täppte igen gluggarna, det fungerade bra och det var även efter denna förändring som jaguarerna lekte. Jag har iofs inte sett hur du har inrett karet, du kanske redan har delat av det... men det kan nog ändå vara värt att undersöka om du kan förbättra det på något sätt då det låter som att sebrahanen har dominerat ganska hårt i karet.

                          Det blir för övrigt intressant att se om även dina jaguarer ändrar beteende i och med leken, mina tog typ direkt över karet från sebrorna då deras yngel blev frisimmande, det har dessutom varit samma sak i varje lek sedan dess. Vid leken verkar alla aggressioner bubbla upp och även om de normalt inte hade kunnat dominera över en fisk så gör de det med besked då de leker. Citrinellumen som jag hade var definitivt den starkare fisken av den och jaguarhanen, jaguarhanen förlorade typ alla liplock-fighter och fick alltid de största såren osv... men när jaguarerna lekte så bubblade alla aggressioner upp och citrinellumen hade inte en suck att kunna försvara sig, han blev undanstoppad i en minimal grotta där han inte ens kunde stå upprätt utan var tvungen att halvligga... Och han byttes givetvis in kort därpå eftersom jag såg att denna bragd hade stärkt jaguarernas självkänsla och att de knappast skulle tillåta citrinellumen att ta tillbaka sitt revir...

                          Som jag ser det så är det vid leken som jaguarerna får den aggression som man läser om i böcker och på webbsidor, min erfarenhet är att de inte är särskilt aggressiva om de inte leker... samtidigt så vet jag ju inte om mina är ovanligt lugna av sig, så kan det också vara.
                          De är dock revirhävdande som få och det är mycket möjligt att "aggressionsstämpeln" baseras på detta, men de går väldigt sällan till attack så dessa aggressioner vållar sällan särskilt mycket problem. "Bråken" avslutas oftast innan de ens har börjat genom att jaguarerna visar gällocken... vilket i sin tur oftast får den andra fisken att pinna iväg i motsatt håll med svansen mellan benen. Respect! ;D

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 1159

                            #14
                            citat:Allvarligt så tycker jag att det är lite märkligt, iofs så grävde ju citrinellumcikliden också men jag tyckte faktiskt att det var lika märkligt även då. Gräver inte fiskarna för att göra sig en lekplats?
                            Enligt mina erfarenheter kan fiskar gräva för att göra iordning för sig själva. Mina Påfågelciklider som jag hade en gång (iofs inga centralare) möblerade om i karet tills de var nöjda med arkitekturen, tyvärr var det väldigt sällan påfåglarnas tankar om design sammanföll med mina .
                            Det kan vara så att den gräver för att möblera.
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Magnus

                              Enligt mina erfarenheter kan fiskar gräva för att göra iordning för sig själva. Mina Påfågelciklider som jag hade en gång (iofs inga centralare) möblerade om i karet tills de var nöjda med arkitekturen, tyvärr var det väldigt sällan påfåglarnas tankar om design sammanföll med mina .
                              Hehe, nej det brukar sällan göra det. Oftast bygger de stora berg på HELT fel ställe eller också skyfflar de allt grus mot framrutan så att man knappt kan se in i karet...

                              citat:Ursprungligen skickat av Magnus

                              Det kan vara så att den gräver för att möblera.
                              Skulle det vara så som du säger så är det ju otroligt fascinerande, de kanske har en plan med allt sitt grävande och en felaktig fast möblering kan kanske pga detta göra att fiskarna aldrig leker... Möjligheterna är oändliga. =)

                              Skulle det vara så som du säger så kanske jag dessutom äntligen får svar på varför påfågelcikliderna som vi hade då jag var yngre aldrig lekte. De skyfflade nämligen kopiösa mängder grus och vi var bergsäkra att de skulle leka... men åren gick och fortfarande blev det ingen lek...
                              De kanske bara vill möblera... de kanske inte hade den minsta lilla tanke att leka... de kanske inte ens var ett par.
                              Svaren kommer allt närmare.

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...