Inget par i karet = mindre bråk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #31
    FI:
    Det hade inte med doviina att göra. Om du ser på mitt föregående inlägg så var jaguarhanen runt 20 cm vid tidpunkten för doviinas födelse. När jaguarhanen passerar 30 cm så har doviihanen knappt hunnit bli 21 cm.
    Däremot att du matar 1-2 ggr/dag. Jag matar 2ggr/3-4 dagar och har också använt mig av pellets, räkmix, skalade räkor. Det brukar bli en munfull för varje fisk. Då fiskar är växelvarma djur så har de inte lika hög ämnesomsättning och behöver följaktligen inte lika mycket mat som t ex vi människor.
    Jag skall föröska och tänka på att mata varje dag under en tid så får vi se vad som händer.
    Vissa av doviina börjar för övrigt få lite färg på fenorna nu också. Svagt metallicgröna.

    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

      FI:
      Det hade inte med doviina att göra. Om du ser på mitt föregående inlägg så var jaguarhanen runt 20 cm vid tidpunkten för doviinas födelse. När jaguarhanen passerar 30 cm så har doviihanen knappt hunnit bli 21 cm.
      Okej, förlåt jag missade det där, då är det nog som du säger att det har med mängden mat att göra. Men jag tycker inte att du ska ändra på dina matvanor då de har fungerat så länge, jag är ju så gott som nybörjare så vem vet hur mina fiskar kommer att se ut om några år... De kanske är hur feta som helst med helt vanskapta kroppar av all mat de har glufsat i sig...
      Ser man på min jaguarhane idag så tycker jag själv att han är ovanligt rund och hög jämfört med jaguarer jag har sett på nätet, jag börjar misstänka att jag övermatar honom...
      Här är en ganska färsk bild på hanen:

      Och en ganska färsk film(7MB):


      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #33
        Jag matar mina minst 2ggr om dagen, ofta 3ggr/dag. Jag matar tills dom får proppfulla magar, allt för snabbare tillväxt.


        MVH Martin
        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av walle_1

          Jag matar mina minst 2ggr om dagen, ofta 3ggr/dag. Jag matar tills dom får proppfulla magar, allt för snabbare tillväxt.
          Du kan nog utan problem dra ned rejält på matningen och jag kan i princip garantera att fiskarna ändå kommer att växa lika snabbt. Jag tror inte att man kan styra deras tillväxt med hjälp av extra foder efter en viss gräns, det enda som händer då gränsen är nådd är att vattenkvalitén blir sämre... Jag har dessutom märkt att fiskarna blir sega och inaktiva då de får mycket mat, så mata istället litegrann flera gånger om dagen eller lika mycket som du gör nu högst 1 gång om dagen.
          Skulle jag mata mina tills de blev proppmätta så skulle det förmodligen gå en näve Hikaris om dagen. ;D

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • februari 2003
            • 708

            #35
            citatu kan nog utan problem dra ned rejält på matningen och jag kan i princip garantera att fiskarna ändå kommer att växa lika snabbt. Jag tror inte att man kan styra deras tillväxt med hjälp av extra foder efter en viss gräns, det enda som händer då gränsen är nådd är att vattenkvalitén blir sämre...
            Jag vet inte om jag håller med dig här. Jag har faktiskt väldigt bra vattenkvalitet och även fast jag allltid har matat nästintill fullt ut ända från uppstart så har jag aldrig sett röken av nitrit. Nitratet ligger på ca 25 mg/l och är enligt zoohandlarn perfekt om man har lite växter. Jag missar aldrig ett vattenbyte så det är nog inga problem med vattenkvaliten. Vidare har jag filter som klarar av akvarium på 540 liter så det är nog ingen fara. Sen så märks det faktiskt att fiskarna växer bättre om man matar dom. Sen så är det såhär att räkmixen innehåller väldigt mycket vatten så dom smälter en propfull mage och hinner bli lika hungrig igen på kanske 3-4 timmar. matar jag med löjor så är det en annan visa, dom verkar inte innehålla lika mycket vatten så på en proppfull mage med såna klarar dom sig väldigt länge.

            Pellets innebär nog samma sak, det innehåller inte mycket vatten så dom bör klara sig längre på det.

            Dessutom skriver ju jinnarparen att hans inte växte alls så mycket som mina eller dina gör. Så matmängden spelar nog roll. Tillväxten på mina ligger runt 2,5 cm/månad så jag tror att matmängden spelar roll ändå. Sen är det ju såklart olika vad dom får också. Jag har märkt att mask och levande fisk verkar vara det bästa för att få snabb tillväxt. Maskar ska väl innehålla mycket protein och likaså fisk. En sak jag har hört om mask är att dom ska vara ganska feta också. Någon som vet om det stämmer? Isåfall kan man ju vara lite försiktig med matningen av mask. En sak man bör tänka på om man ska ge dom mask är att krama ur tarminnehållet ur maskarna innan man slänger ner dom i akvariet, annars blir det väldigt mycket jord i karet. En annan sak man bör tänka på är att slänga ner en i taget och ha bra uppsyn över maskarna. En mask kan leva fruktansvärt länge under vattnet. En gång såg jag hur en mask åkte in i innerfiltret och jag tänkte ta ur den, men jag glömde bort. Ca en månad senare (om inte mer) gjorde jag rent filtret, gissa vad jag hittade där? Två levande maskar som låg och krälade. Jag vet inte hur dom överlever för om man stoppar dom i en för tät burk så dör dom, troligen av syrebrist.

            Men kan maskar tillgodogöra sig syret i vatten?


            MVH Martin
            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av walle_1

              Sen så märks det faktiskt att fiskarna växer bättre om man matar dom. Sen så är det såhär att räkmixen innehåller väldigt mycket vatten så dom smälter en propfull mage och hinner bli lika hungrig igen på kanske 3-4 timmar.
              Ja just det ja, jag tänkte inte på att du främst matade dina med räkmix, det är möjligt att de smälter den snabbare än annan mat. Däremot så tror jag inte att man kan se om de växer bättre eller sämre pga det man matar med tanke på att den korta tid vi har haft fiskarna. Som jag ser det så verkar de växa ganska ojämnt även om man ger dem samma mat hela tiden, vissa månader växer de ganska lite medan de helt plötsligt kan växa bortåt 3 cm en annan månad.
              Min gissning är att man inte behöver mata dem proppmätta för att de ska växa sina 2.5cm per månad eller vad som nu är standard för en jaguarciklid. Jag tror även att det kan bero på fisken i sig hur mycket de växer, en individ kan nog växa snabbare än en annan trots att de får samma mängd mat osv. Men detta är som sagt bara gissningar så ni får väl ta dem med en rejäl nypa salt...

              Nåja, huvudsaken är väl att fiskarna mår bra och det finns säkert många olika sätt att lyckas med detta. Det som fungerar perfekt för en kan fungera väldigt dåligt för en annan osv... Det gäller bara att försöka hitta den metod som fungerar bäst för en själv.

              Appropå det där med vattenkvalitén så behöver det nog inte alltid gå så långt att det blir nitritförgiftning i karet, jag tror att onödigt mycket mat även kan göra att man får algproblem i karet. Här hos mig brukar det i alla fall alltid bli mer alger då mina fiskar har yngel, troligtvis pga att jag matar fiskarna mer under denna period.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              Arbetssätt...