Inget par i karet = mindre bråk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #16
    FI:
    "Men fungerar verkligen detta med centralamerikanska ciklider? ...gäller inte detta främst för afrikanska ciklider?"

    Poängen här är att få den revirhävdande fisken att inse att det inte är lönt att försöka hålla de andra borta. Alltså håller den inte så hårt på vem som är inträngling i reviret eller inte. Jag såg nyligen ett exempel på detta när jag och familjen var på semester på Gran Canaria i början av månaden. Vi besökte Palmitos Park under en dag. I denna fågelpark finns det också en liten akvarieavdelning. I ett av de stora karen gick det massvis av Guldsömciklider (denna art är ju inte helt fredlig den heller, tror att det är denna som jänkarna kallar Green Terror). Åtminstone 2 par lekte i detta kar. Men föräldrarna orkade knappt hålla de andra borta från lekområdet. Någon kvadratdecimeter lyckades de hålla rent på men inte mer.
    För övrigt fick man här i detta karet se vad många hannar i samma kar kan göra för de arter där hanarna får en pannpuckel när de blir större. Pannpucklar har helt klart med social status att göra. De dominanta hanarna hade enorma pannpucklar. Ett tips för de som vill att pannpucklar på sebraciklider och liknande skall vara större, skaffa flera hanar!!

    Att jaguarerna blir aggressivare under leken är naturligt, de har yngel att försvara. Förmodligen är det jaguarernas kvar på revirstorleken som börjar göra sig gällande. Ju större de blir desto mer utrymme vill de också ha. Jag tror att det är proportionerligt mot storleken på fisken. När de nu är så stora som dina är så vill gärna revirgränsen hamna utanför akvariets gränser. Därför blir de säkert glada om du lyfter ut de andra fiskarna, så slipper de göra det själva. Men ha tålamod med dina jaguarer, de kommer säkert att lugna ner sig när de blir äldre.
    Hur är det med inredningen, finns det gömställen i olika delar av karet eller är det stora öppna ytor så att jaguarerna hela tiden har full uppsikt över hela karet. Avdelare vid olika delar av karet samt grottor där jaguarerna inte kommer in kan tjäna som hjälp åt de andra fiskarna. Jag har noterat att en fisk som slåss inifrån en grotta ger ofta rejält med motstånd innan den viker sig. Den utifrån inträngande fisken måste ju passera grottinnehavarens vapen (munnen) först. Ute på öppet vatten är det lättare att komma runt och angripa från sidorna.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #17
      Hmmm akvariestorleken är ett litet problem som förr eller senare nog du måste ta tag i! även om dom går själv så är 375 liter i minsta laget!!
      Men det är upp till dig, men tänk dock på deras maxlängd och jämnför med de rekomenderade storlekarna på akvarium till managuense(dom e lite överdrivna men i stort så har dom rätt).
      Ajja ta det nu bara inte på fel sätt men det är antagligen ett led i dina problem att akvaiet är i det minsta laget samt att som jinnarparn sa att sällskap skulle gör a dom gott och då inte bara en fisk för då vet dom ju alltid vart dom har den!

      Jinnarparn:
      Jag har har Dovii, Festae, Synspilum green, Umbiferum och Trimaculatum ska återkomma med mer i en egen tråd när jag fått tag på en bra digitalkamera så jag kan lägga upp lite bilder!
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

        Hmmm akvariestorleken är ett litet problem som förr eller senare nog du måste ta tag i! även om dom går själv så är 375 liter i minsta laget!!
        Men det är upp till dig, men tänk dock på deras maxlängd och jämnför med de rekomenderade storlekarna på akvarium till managuense(dom e lite överdrivna men i stort så har dom rätt).
        Jo jag håller med, min gissning är att de klarar sig max ett halvår till i 375an, men det beror samtidigt lite på hur deras beteende utvecklar sig osv. Blir de som ni säger mindre aggressiva efter ett par lyckade lekar så kan jag nog ha dem lite längre men så småningom så kommer ju storleken att bli ett problem också så någon längre tid tror jag inte att de kan klara sig i 375an.
        Just nu så är det i alla fall aggressionerna vid leken som är det största problemet, reder jag ut det problemet på något sätt så går det nog bra ett tag till, sedan får jag ta storleksproblemet när det dyker upp...

        Rivulatus, det skulle vara jätteintressant om du kunde berätta hur länge du hade dina jaguarer innan de blev 45 resp 40cm och hur stora de var då du skaffade dem.
        Jag är helt enkelt intresserad av att höra ungefär hur lång tid jag har på mig innan de växer ur karet. :/

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #19
          Rivulatus:
          Hur många har du av varje art och vad är storlekarna. Har du fått ut några yngel av dem. Framför allt skulle det vara intressant med doviiyngel. Jag har ju ett antal själva, men det hade varit bättre om inte alla hade varit syskon.

          Bilder kan du ta sedan, informationen får du gärna dela med dig av nu.

          Att du har Umbriferum var ju glädjande. Jag såg denna på Sandby ciklidhobby för en sådär 10 år sedan, men köpte ingen då. Sedan har jag aldrig sett till den mer, tydligen så finns den i Sverige trots allt.

          Det är ju inga små fiskar du har. Hur stort kar går de i?

          Ja som du märker info.. info.. info..

          FI:
          Hur lång tid det tar för jaguarerna att bli 45 resp 40 cm beror nog både på fisken och i vilken miljö de går i. Mina var nog runt 5 år gamla när jag sålde dem och de var som tidigare nämnt inte mer än drygt 30 cm resp knappt 25 cm.
          För de som har varit på Sandby ciklidhobby under de senaste 2-3 åren så har ni säkert noterat det stora Crenicichla paret i första 540l karet (150*60*60) när man kommer in genom dörren. Hanen här måste väl vara närmare 40 cm. Honan är nu tyvärr död, men det var ingen liten bit det heller. Vad jag vill säga är att för FI:s del går det nog att få jaguarerna till att bli uppemot 40 cm utan att de för den skull trillar ur karet för att de vänder sig. Visst det är inte mycket att simma på, men å andra sidan blir de lite trögare ju äldre de blir. Åtminstone blev mina det. De använde alltid bara halva mitt 600 l kar som revir, när de hade möjligheten till det. Det gäller bara att se till så att det finns möjligheter till skydd för honan om hanen skulle bli alltför närgångnen
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • februari 2003
            • 708

            #20
            citat:Vad jag vill säga är att för FI:s del går det nog att få jaguarerna till att bli uppemot 40 cm utan att de för den skull trillar ur karet för att de vänder sig.
            Detta låter ju helschysst. Jag har också jaguarer i ett 375 liters och det är ganska nyköpt, det blir nog inget mer kar så länge jag bor hemma iaf. Men när jag flyttar kan ni lova att det blir ett brakstort kar, gärna 1225 liter (250*70*70). I ett sånt borde man väl kunna hålla fullvuxna jaguarer nästan? Tillbaka till 375:an, mina är ju bara 12-14 cm än men dom växer ju fort så det dröjer nog bara över sommaren så är dom över 20. Att dina blev 30 resp 25 på fem år låter otroligt lite. Jag läste om en kille som drog upp sina från 5 cm till 25 på ett halvår, alltså ca 3 cm i månaden. Detta låter fullt möjligt eftersom jag räknade ut vad mina har växt, värdet hamnade på 2.5 cm/månad. Han som hade fått upp sina till 25 på ett halvår sa att dom kunde gå från 5cm till 30cm på ett år. Att dina tog fem år på sig låter ganska otroligt sakta. Vad gick dom i för kar?

            Jag menar FI:s har gått i 9 månader nu och dom är snart 25, borde inte dina växt snabbare? Iofs är väl FI:s säkert över ett år gamla men ändå.

            Som jämförelse kan jag ju dra om hur det var för min ormhuvudsfisk (uttråkande att höra igen??). Han var väl ca 35-37 cm lång. Det var en röd ormhuvudsfisk som blir 1 meter i sin natur. Han gick i ett 160 liters som var 40cm djupt. Som ni förstår så var det en hel fabrik för honom att vända sig, nej då jag skämtar inte så hemskt. Men han var ju nästan lika lång som karet var sjupt så om det inte var problem så skulle det snart bli om jag inte sålde han. Han tappade iaf allt som ormhuvudsfiskar gör. Han åt väldigt dåligt och var väldigt feg. Nu undrar jag hur det blir med revirhävdande ciklider som går i för små kar. Blir det slakt åt endera håll? Eller blir det samma visa här, aptitlöshet och fega fiskar som bara gömmer sig?


            MVH Martin
            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

              Vad jag vill säga är att för FI:s del går det nog att få jaguarerna till att bli uppemot 40 cm utan att de för den skull trillar ur karet för att de vänder sig. Visst det är inte mycket att simma på, men å andra sidan blir de lite trögare ju äldre de blir. Åtminstone blev mina det.
              Då får vi hoppas att mina också lugnar ner sig, hade de inte lekt så hade allt fungerat hur bra som helst men det är som sagt aggressionerna dem emellan före leken och aggressionerna mot de övriga fiskarna under leken som gör att karet börjar kännas trångt.

              Jag skaffade en liten jaguarhane för några dagar sedan...


              ...denna lilla krabat ska vara min backup-plan om det skiter sig med lekparet, i så fall så ska jag försöka kombinera honom med någon annan stor ciklid som inte är så aggressiv. Om mina observationer om att jaguarciklider främst är aggressiva under leken stämmer så tycker jag inte att det borde vara några problem att ha en ensammen jaguar med någon lite lugnare art.
              Men detta är som sagt ett framtidsprojekt, först så ligger fokus på lekparet och jag hoppas verkligen att det ni har sagt i den här tråden även ska gälla för mina jaguarer. Fortsätter de vara så här aggressiva vid leken så fungerar det nog inte så länge till. Det hela har liksom hamnat i ett dödläge... Jag måste ha andra fiskar i karet för att inte hanen ska döda honan innan leken men de andra fiskarna blir sedan skoningslöst attackerade så fort jaguarerna leker... *suck*

              Nåja, jag har precis öst ner ett lass nya stimfiskar i karet som jag hoppas ska kunna avleda jaguarhanens uppmärksamhet från honan litegrann.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #22
                FI:
                Försök fixa till något ställe där honan kan komma in och gömma sig men inte hanen. På detta sätt kan hon komma undan när hanen blir lite för upphetsad. Det hjälper väl inte stimfiskarna något, men honan blir säkert glad.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                  Försök fixa till något ställe där honan kan komma in och gömma sig men inte hanen.
                  Jo det finns faktiskt några såna gömställen i karet just nu, de är däremot lite riskabla och jag vill helst inte att de använder dessa så ofta då de verkar kunna skada sig om de inte träffar riktigt rätt. Men klurar man lite så kan man säkert komma på några "förspels-säkra" gömställen.
                  Till nästa lek tänkte jag hur som helst prova med massor av stimfiskar istället, jag har just nu ca 15 stimfiskar i karet och fler ska det bli, jag vet inte om det kommer att fungera men det är värt ett försök i alla fall. Om inte annat så blir det ju mycket jakt i karet och det är ju aldrig fel.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Till ursprungsfrågan: Ja du kan hålla nere aggressiviteten genom att bara ha en individ av varje art. Om du sedan har massor av fisk så att dessa inte kan hålla revir så går det också, men då får man skaffa rejäl filtrering och byta vatten väldigt ofta. Men hur kul är det att hålla socialt kastrerade fiskar?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #25
                      Aggressioner mellan par kan lätt avledas om de i början har extrema avdelare så att om dom kommer över på den andres revir har brått därifrån, en bra metod är att ha akvariet så ett tag tills fiskarna accepterat varandra och dess revirgränser.

                      En sak jag kan säga om storlek är att när dom passerat 25cm+ börjar dom växa mer långsamt (är så lite överlag med stora centraler)

                      En sak du kan testa är att slänga ner typ två lite större zebraciklidpar som "targetfish" då stärks parbanden om de får gemensamt mota bort andra fiskar!

                      Jinnarparn:
                      Alla fiskar håller storleken runt 20cm (utom umbiferumanrna som är lite mindre) de är rätt nyinköpta så lek har ännu inte skett men det ska vara färdiga par så det är väll bara att vänta!
                      De går i ett 1125liters.
                      Och ja jag säljer gärna yngel om jag vet att folk vill ha dom annars får dom bli foder som jag gjort annars med mina yngel!


                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                        Men hur kul är det att hålla socialt kastrerade fiskar?
                        Nej du kanske har rätt, det kanske är en dum idé. Det är bara det att det börjar bli jobbigt att varje lek innebär att andra fiskar kommer till skada och måste flyttas, det är därför jag har börjat fundera på att ha nästa jaguarciklid för sig själv.
                        Men nu när jag har fått reda på att lekparet kanske lugnar ner sig så känns inte den ursrungliga idén lika intressant längre.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

                          En sak jag kan säga om storlek är att när dom passerat 25cm+ börjar dom växa mer långsamt (är så lite överlag med stora centraler)
                          Skönt att höra, mina har vuxit ganska precis 2cm per månad, jag började nästa tro att de aldrig skulle sakta ner.

                          citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

                          En sak du kan testa är att slänga ner typ två lite större zebraciklidpar som "targetfish" då stärks parbanden om de får gemensamt mota bort andra fiskar!
                          Jo men jag upplever att jaguarerna mår bättre nu när de har hela karet för sig själva, de är betydligt mer aktiva nu än då de delade karet med andra ciklider. Jag provar nog först med stimfiskar så får vi se hur det går, men tack i alla fall för tipset.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #28
                            walle1:
                            "Att dina blev 30 resp 25 på fem år låter otroligt lite. "

                            Jag hittade en gammal "fiskdagbok" som jag skrev lite noteringar i. Där har jag också skrivit notat om storleken på jaguarerna
                            9706?? Köpte jag dem. Hanen runt 8 cm, Honan runt 6 cm. Dessa var de sista som gick kvar i karet.
                            990320 Hanen 19,5 cm
                            990607 Hanen 22,5 cm
                            000519 Hanen 29,5 cm honan 21 cm
                            001121 Hanen 31 cm honan 23 cm
                            Slutet Januari 2002 sålde jag dem. Som synes har de inte varit några snabbväxare precis. De första månaderna (max ett halvt år) gick de i ett 150 l kar. Sedan har de gått i mitt 600 l kar.
                            Jämförelse med doviina:
                            990430 då fick jag dem. De var då precis frisimmande.
                            001017 Hanen 21,5 cm honan 17 cm.
                            020223 Hanen 29,5 cm honan 20 cm
                            Slutet av April 2002 sålde jag dem. Gjorde aldrig någon direkt mätning här men uppskattning hanen runt 31 honan runt 22 cm. Sista månaderna gick de själva och jag vet att de fick mycket mat då de hade yngel i karet.

                            Hade jag fodrat dem mer så hade de säkert vuxit snabbare. Jag vet att jag i början av doviinas uppväxt fodrade mycket. Då växte de som synes också snabbt. Jag lägger ofta in fastedagar för fiskarna.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #29
                              Rivulatus:
                              Var har du fått tag på dina Umbriferum?

                              Har börjat fundera på att också skaffa sådana nu när jag beställt ett större kar.
                              Karet blir 3 meter långt och är på 1350 l så det skall förhoppningsvis klara av lite större fisk.
                              Det troliga är väl i och för sig att jag inte skaffar några Umbriferum utan förösker få tag på någon fisk ur Vieja släktet istället. Tyvärr är det svårt att få tag på sådana också. Det enda jag kan skaffa nu är Zonatum, men de har jag haft innan vid ett par tillfällen. Fenestratum eller Bifasciatum hade varit kul att få tag på. Någon som vet var man får tag på dessa.

                              FI eller walle_1:
                              Era jaguarer växer tydligen mycket fortare än vad mina någonsin gjorde. Hur ofta och hur mycket mat fodrar ni dem med?
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #30
                                citat:FI eller walle_1:
                                Era jaguarer växer tydligen mycket fortare än vad mina någonsin gjorde. Hur ofta och hur mycket mat fodrar ni dem med?
                                Jag tror inte att det har med maten att göra, förmodligen så växte dina långsammare eftersom de gick tillsammans med ett lekpar av dovii. Doviina dominerade väl rätt hårt i karet om jag förstod rätt och det gjorde säkert sitt när det gäller jaguarernas trivsel och även tillväxt.
                                Mina jaguarer har alltid varit den dominerande arten i karet, förutom ett par veckor då ett ilsket sebraciklidspar i princip tog över hela 375:an, hur som helst så har säkert detta gjort att de har trivits ganska bra och även vuxit ganska snabbt.
                                Både hanen och honan var ca 5 cm i slutet av augusti 2002, idag är hanen ca 25 cm och honan ca 20 cm, detta ger en genomsnittlig tillväxthastighet på ca 2 cm per månad.

                                Jag matar i alla fall mina 1-2 ggr per dag och basfodret är pellets, Hikari Cichlid Gold (large, 8-10 mm), 3-4 st per fisk. De får även lite olika typer av frysfoder, t.ex mysis, krill eller mygglarver. Under lekperioden så får de aldrig frysfoder men när lekperioden är slut så brukar jag ge dem frysfoder på kvällen 3-4 ggr i veckan istället för pelletsen.
                                Sedan matar jag malarna med abborre och räkor varannan dag och det kan hända att någon liten bit(5 mm) slinker ner i jaguarernas magar också.
                                I övrigt så har de med eller utan min tillåtelse även ätit en del fiskar under deras uppväxt.

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...