Inget par i karet = mindre bråk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Inget par i karet = mindre bråk??

    Bråkar centralamerikanska ciklider mindre om det inte finns något par i karet?

    Jag upplever att mina jaguarciklider blev betydligt aggressivare då de bildade par och började leka och just nu så ökar aggressiviteten hos dem för varje lek de genomför, vid leken så är de mycket aggressiva medan de är ganska lugna då de inte leker.

    Gäller detta för de flesta centralamerikanska cikliderna, att det främst är vid leken som aggressionen kommer fram på allvar?

    I så fall, kan man få ett harmoniskt ciklidakvarium utan bråk om man t.ex bara har honor eller bara hanar i karet?
    Två jaguarciklidshanar kommer säkert att bråka eftersom de är av samma art men kommer en jaguarhane och en citrinellumhane att bråka? ...eller en jaguarhona och en citrinellumhona? ...eller en jaguarhane och en citrinellumhona? ...eller... ja ni förstår säkert vad jag funderar över.

    Kan man helt enkelt undvika bråk i karet om man kombinerar ihop "rätt" kön från olika arter? ...eller blir det bråk hur man än bär sig åt?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #2
    Ett alternativ är ju att inte välja så agressiva arter utan gå på de lite lugnare fiskarna ifrån syd och centralamerika.

    När man väljer de arter som du beskrivit så får man nästan räkna med bråk det ingår liksom i deras beteende och gillar man det inte så får man helt enkelt avstå!

    Om du skulle bara ha tex honor eller hanar så finns ju leklusten kvar, så enlig mig så blir det nog svårt att kuva fiskarnas naturliga beteende men det kanske finns nån som lyckats men det tror jag är isåfall är undantagsfall med bra förutsättningar!

    Aggressioner avtar när fiskarna blir äldre ochså och även då en naturlig heriaki uppstått mellan paren så bar du har tålamod så bör den initiella aggresionerna avta då de fått leka och bestämt vem som styr i akvariet.

    ps. om du blanda en fisk så akta dig för korsningar
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

      Ett alternativ är ju att inte välja så agressiva arter utan gå på de lite lugnare fiskarna ifrån syd och centralamerika.
      Jo i och för sig...
      Men ett kar med sajicaciklider eller liknande känns liksom inte lika roligt nu när man har blivit smittad av "jaguarbacillen"

      citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

      När man väljer de arter som du beskrivit så får man nästan räkna med bråk det ingår liksom i deras beteende och gillar man det inte så får man helt enkelt avstå!
      Vad trist, jag som trodde att det kunde fungera på något sätt.
      Ett kar med en jaguarciklid och en citrinellumciklid hade annars varit ett smärre drömscenario för mig, mina två favoritfiskar i samma kar. =)

      citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

      ps. om du blanda en fisk så akta dig för korsningar
      En citrinellum-jaguar-korsning...
      En orange jaguarciklid med pannpuckel... ;D

      Är du säker på det där med att aggressionerna avtar då de blir äldre? ...jag tycker mig ha läst att det är tvärtom, att de blir aggressivare ju äldre de blir?
      Mina har dessutom gått precis den vägen, i början var de inte alls aggressiva men sedan har aggressiviteten bara ökat ända sedan de lekte för första gången... de senaste tre månaderna så har jag varit tvungen att byta in fiskar vid samtliga tre lekar pga jaguarernas aggressioner...
      Det börjar minst sagt bli lite jobbigt.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #4
        Måste faktiskt hålla med FI här. De flesta säger att fiskarna ska bli bara mer och mer aggressiva ju äldre och större de blir.



        MVH Martin
        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Men som du beskriver dina jaguarer så verkar dom nyss parat ut och börjat leka!
          Det är då de är som mest agressiva (då dom är osäkra och vill få krontroll på sin omgivning)
          Mina var en kanske 40 respektive 45 cm innan jag sålde dom och då var dom så lugna att jag kunde "klappa" honan (fast inte då dom lekte).!!
          Låt dom leka av sig så att dom känner att dom dragit upp en kull eller två sen ska du se att dom kommer att lugna ner sig rejält då de inte känner den extrema lusten att leka (då aggressionerna kommer ofta ifrån det) och revir beteendet inte är så påtaglit

          mvh Olle
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • januari 2003
            • 638

            #6
            Hej

            När mitt jaguarpar lekte var de inte alls särskilt aggressiva, och då var väl hanen ca 20 cm, och honan ca 10 cm. Jag upplevde det paret som ganska lugnt, och de rörde inte de andra fiskarna. Det enda nämnvärda är att jaguarhanen och Jack Dempseyhanen hotade varandra ibland, med uppspärrade munnar. Men det var nästan alltid jaguarhanen som gav sig först, trots att han var lite större. Några slagsmål såg jag aldrig.

            Har för övrigt sett en bild på en korsning mellan en jaguar och en labiatus, eller citrinellum. Den såg ut som en jaguar med urtvättade färger. Något högre i kroppen kanske.

            MVH Micke
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

              Men som du beskriver dina jaguarer så verkar dom nyss parat ut och börjat leka!
              Jo men det stämmer nog, de är ju inga gamlingar direkt. Jag köpte dem i augusti 2002, då var de 5cm, nu är hanen är ca 25 och honan ca 20cm. De är ganska färska i leksammanhang också, de har lekt 6-7 gånger med ganska precis en månads mellanrum sedan november/december 2002.

              citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

              Mina var en kanske 40 respektive 45 cm innan jag sålde dom och då var dom så lugna att jag kunde "klappa" honan (fast inte då dom lekte).!!
              Intressant... nu har jag hört samma sak från två håll, jag vet att jinnarparen här på forumet har sagt precis samma sak som dig, att de blir lugnare då de blir äldre. Majoriteten verkar dock hävda att de bara blir aggressivare och aggressivare ju äldre och större de blir... men frågan är om majoriteten verkligen har egen erfarenhet eller om de bara skyfflar vidare "skräckhistorier" som andra har sagt och kanske kryddat en aning?... :/

              Några följdfrågor till dig angående detta...
              Har du haft jaguarer i flera omgångar och påträffat samma beteende? ...alltså att aggressionen avtar ju äldre de blir?
              Hur gamla var dina jaguarer? ...och ungefär vid vilken storlek märkte du att de började lugna ner sig?
              Har du några bekanta som har haft samma erfarenheter som dig angående aggressionen?

              Det vore intressant om man kunde få fram något generellt svar angående detta då jag tror att just den påstådda aggressiviteten är en bidragande orsak till att så få personer har jaguarciklider, jag tror att de helt enkelt blir skrämda av alla "skräckhistorier" som florerar ute på nätet osv.

              Om det nu stämmer att de blir lugnare då de blir större/äldre, gäller detta även för en ensammen jaguarciklid och i så fall om den går i ett kar med en annan ensammen ciklid av lämplig art?
              Eller gäller det där med att de lugnar ner sig bara för bråket mellan hona och hane?

              citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

              Låt dom leka av sig så att dom känner att dom dragit upp en kull eller två sen ska du se att dom kommer att lugna ner sig rejält
              Problemet är att de alltid äter upp ynglena då de leker igen... så fort de nya äggen kläcks så äter de upp de gamla ynglena. De leker dessutom varje månad så ynglena hinner aldrig bli särskilt stora innan de blir uppätna...
              De enda ynglena som har levt längre än en månad är de som jag själv har tagit hand om och flyttat till yngelkar.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #8
                Hmmm jag har bara haft de jaguarerna som jag beskrev men om jag skulle jämnföra dom med andra fiskar som jag haft i den storleken så ar dom klart de lugnaste.
                Vissa par är bråkiga medans andra är mer lugna , Jag har tex. hört om svärdbärare som gått bärsärkargång i ett ciklid akvarium med det är en annan historia!

                Vad jag hört och fått den allmänna uppfattningen är att jaguarer är de mer lugna fiskarna om det nu finns sånna ifrån centralamerika (om man jämnför dom med fisk som jag har nu som t.ex festae o dovii så är dom rena änglar)

                Leken är ett ständigt problem om de inte lyckas.... kanske där ska du lägga in dina insatser så de naturligt kan få lyckas själva med en lek, du kan ju prova nån fin "target-fish" eller nått så dom blir triggade att ta hand om de små eller nått (vet inte riktigt varför dina har misslyckats så....)

                ajja fråga gära mer om det är nått!

                mvh Olle
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

                  Leken är ett ständigt problem om de inte lyckas.... kanske där ska du lägga in dina insatser så de naturligt kan få lyckas själva med en lek, du kan ju prova nån fin "target-fish" eller nått så dom blir triggade att ta hand om de små eller nått (vet inte riktigt varför dina har misslyckats så....)
                  Fast jag vet inte riktigt om de har misslyckats egentligen... De har ju själva valt att leka igen och därmed även valt att ta ihjäl sina gamla yngel... Problemet är alltså att de leker även fast de egentligen borde fortsätta koncentrera sig på de yngel de har. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna påverka detta på något sätt...??
                  Är det fel på fiskarna på något sätt? Kan de ha fått en skev uppfattning av hur yngelvården ska se ut?

                  Sebracikliderna jag hade gjorde däremot precis likadant, de lekte också varje månad men de åt inte upp de gamla ynglena utan fortsatte att sköta om dessa trots att deras äldsta yngel hela tiden åt upp deras senaste yngelkullar... Det var helskumt att bevittna när ett 50-tal yngel stod och knaprade på föräldrarnas nykläckta yngel medan föräldrarna tittade på... ...men jag fick samtidigt ett 50-tal yngel att växa upp i samma kar som föräldrarna så det finns ju inte mycket att klaga på där direkt.

                  Jaguarcikliderna äter däremot som sagt upp de gamla ynglena så fort de nya tar sig ut ur äggen. Varför vet jag inte men så ser det tyvärr ut...

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

                    Hmmm jag har bara haft de jaguarerna som jag beskrev men om jag skulle jämnföra dom med andra fiskar som jag haft i den storleken så ar dom klart de lugnaste.
                    Här kommer en hel drös med frågor som jag hoppas att du kan svara på.

                    Vid vilken storlek började de lugna ner sig när det gäller lekarna?
                    Och hur gamla tror du att de var?
                    Kommer även en ensammen jaguar att lugna ner sig då den blir större/äldre? ...eller är det endast fiskar som lever i en parrelation som lugnar ner sig?
                    Om även ensamma jaguarciklider lugnar ner sig, kan man i så fall ha en större/äldre jaguarciklid tillsammans med t.ex en påfågelciklid utan att påfågeln får smisk?
                    Gäller det där med att de blir lugnare då de blir äldre även för andra centralamerikanare, typ citrinellumciklider?

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #11
                      Det låter ung som dina jaguarer är lite för dominanta... om det är möjligt fixa minst ett till par som är jämnbördiga helst två om det går! Då kanske de känner att de måste försvara sina yngel mer och inte bara leker på löpande band, men det kan ju ochså vara att dom är övertriggade kanske mindre mat en tid skulle lugna ner dom eller nått!

                      Om du absolut vill sära på dom så ja dom kommer att bli mycket lugnare då det inte finns nån att leka med men jag tycker att om du bara ger det tid så ska det nog lösa sig med tiden och lite arbete från din sida!

                      Mina Jaguarer så var honan den största och hennes lugn smittade av sig på hanen men jag fick dom dock då det parat ut redan så ålder var svårt att säga men vad jag vet så ska dom leva ännu.

                      Angående lugnheten i singel jaguarer så är väll det ochså inviduellt vissa kan kanske bli kolugna medans andra ser alla andra som fiender och istället går på de andra inevånarna i akvariet, det är lite svårt att säga.

                      Och nej cintrinellum är elak av naturen dom lugnar nästan alldrig ner sig (tro mig jag hade ett par i 4 år)

                      Nyckelordet för att lyckas är väll att du måste få en naturlig balans i akvariet innan dina problem löser sig (lite info om vilken burk dom gåt i så kanske jag kan säga mer om eventuella problem som du har)

                      mvh Olle
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

                        Det låter ung som dina jaguarer är lite för dominanta... om det är möjligt fixa minst ett till par som är jämnbördiga helst två om det går!
                        Jo men då behöver jag nog ett 5 meter långt kar eller liknande Karet är bara på 375liter och det är 1,5 meter långt, det rymmer bara ett enda par om de ska få ett hyffsat stort revir. Jag hade tidigare en citrinellumhane på 20cm som jaguarerna mobbade sönder totalt vid en av lekarna... de tyckte tydligen att karet var för litet för att kunna delas av två arter...

                        citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

                        Om du absolut vill sära på dom så ja dom kommer att bli mycket lugnare då det inte finns nån att leka med men jag tycker att om du bara ger det tid så ska det nog lösa sig med tiden och lite arbete från din sida!
                        Jo fast det där med den ensamma jaguaren gäller inte för lekparet, det är en annan jaguar som ska få gå själv eller eventuellt med en annan ciklid om det är möjligt. Lekparet ska jag inte sära på, jag nämnde bara dem eftersom jag var tvungen att förklara hur olika jag själv upplever jaguarcikliderna då de leker och då de inte leker.

                        Den ensamma jaguaren tänkte jag försöka hålla hyffsat snygg, det är därför den inte ska ingå i något par. Det jag funderar på är om det går att kombinera den med någon annan ciklid om det nu är så att ensamma jaguarciklider inte blir lika aggressiva som de som går i ett par.
                        Kan du rekommendera någon ciklid som skulle kunna fungera med en ensammen jaguarciklid?


                        citat:Ursprungligen skickat av Rivulatus

                        Mina Jaguarer så var honan den största och hennes lugn smittade av sig på hanen men jag fick dom dock då det parat ut redan så ålder var svårt att säga men vad jag vet så ska dom leva ännu.
                        Ungefär hur stora var de då du fick dem?
                        ...och hur många år tog det innan de blev 45 resp. 40cm?

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          FI:
                          Om jag har förstått dig rätt så är det de inbördes stridigheterna inför varje lek som du oroar dig för. Jag tror att detta kommer att avta med tiden. När de har blivit riktigt gamla kommer du förmodligen inte att få några signaler innan om att det är lek på gång. Det går så att säga mer på rutin. För tillfället kan det vara så att de fortfarande vill kontrollera att de är rätt fisk för varandra. Därav den utökade aggressiviteten. Skulle en av parterna vika i detta läge så kommer den starkare att ta detta som ett svaghetstecken och köra bort den andra. Med våra begränsade utrymmen kommer det tyvärr bara att kunna sluta på ett sätt. Den svagares död. Bråk under ägg och yngelvård kan bero på att det inte finns uppgifter för bägge fiskarna. Oftast är det hanen som skall försöka göra samma sak som honan, dvs ta den direkta yngelvården. Detta beror väl oftast på att han inte har något att göra. Det finns inga faror utifrån så att säga. Här gör ett par extrafiskar stor nytta. De håller hanen i arbete. Det låter grymt (från extrafiskarnas synvinkel, de är där bara för att bli undanjagade).
                          Ett bra sätt att undvika bråk är att överbefolka karet. Det finns då ingen chans för någon fisk att ta ett revir då trycket från alla andra blir för stort vid försvar av reviret. Det man då går miste om är det som du har nu. Ett litet mer naturligt beteende (i den mån det nu går att skapa en naturlig miljö i ett så pass begränsat utrymme som ett akvarium dock är) samt att de kommer att vilja reproducera sig.
                          Det blir mer som en rörlig tavla där de olika fiskarna simmar planlöst omkring och bara väntar på mat. Själv tycker jag detta verkar alldeles för trist för att försöka sig på.
                          Avslutningsvis (för denna gången) får jag väl nämna att aggressviteten varierar från fisk till fisk. Mina vargciklider visade aldrig upp ett aggressivt beteende från hanen till honan. Jaguarhoann kunde råka lite illa ut ibland när hanen kände sig stressad. Men annars var de relativt lugna. Jag vill minnas att det var så även när de var mindre, innan jag hade fått vargcikliderna.
                          För länge sedan hade jag emellertid ett Salvinipar och här var det fullt slagsmål med mundragkamp och bett inför varje lek. Jag tyckte, precis som du gör nu, att det var rätt jobbigt.

                          Rivulatus:
                          Jag noterade att du har festau och DOVII. Då är jag tydligen inte helt ensam i Sverige. Skriv lite mer om detta!!!
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                            Om jag har förstått dig rätt så är det de inbördes stridigheterna inför varje lek som du oroar dig för.
                            Jo delvis men det är även aggressionerna mot de övriga fiskarna då de leker, jag har nu tre lekar i rad varit tvungen att plocka bort andra fiskar pga detta. De bråkar däremot aldrig sinsemellan då de har ägg eller yngel utan den typen av stridigheter sker endast dagarna innan leken.

                            Det man kan säga är väl att jag allmänt ser jaguarcikliderna som typ 10ggr aggressivare då de leker jämfört med då de inte leker, med tanke på detta så funderade jag om det går att ha ensamma jaguarciklider och därför slippa den där utökade aggressiviteten som jag hitills endast har påträffat under leken.

                            Lekande jaguarciklider verkar ju uppenbarligen inte gå att kombinera med särskilt många fiskar, men ensamma jaguarciklider kanske?

                            citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                            Ett bra sätt att undvika bråk är att överbefolka karet. Det finns då ingen chans för någon fisk att ta ett revir då trycket från alla andra blir för stort vid försvar av reviret.
                            Men fungerar verkligen detta med centralamerikanska ciklider? ...gäller inte detta främst för afrikanska ciklider?

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              vi pratade korsningar tidigare ..... Manaconda = Jaguar X Festae

                              Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


                              vet inte om det är en äkta bild men alla andra fiskar på sidan är riktiga så ...
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...