Jordätartråden 2013

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Jag har tidigare snackat med folk i England som hållt och håller dessa. Åtminstone en har haft sina balzani i rumstemperatur i snart åtta år. Ingen verkar ha problem att få lek eller med sjukdomar ens i 25-27-gradiga akvarium. Tror det hela är lite överdrivet för vissa Gymnogephagus.
    Skönt att höra. Slipper raggsockorna kanske

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Jag har tidigare snackat med folk i England som hållt och håller dessa. Åtminstone en har haft sina balzani i rumstemperatur i snart åtta år. Ingen verkar ha problem att få lek eller med sjukdomar ens i 25-27-gradiga akvarium. Tror det hela är lite överdrivet för vissa Gymnogephagus.

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av Banderad
    Ja, just balzaniin finns väl på ganska många olika platser. Jag skulle vilja hitta någon som har sitt ursprung så långt norr som möjligt, så man slipper mecka med vattentemperatur för att få till lek.

    /Jocke
    Om nu den jag har är varianten Constitucion, så antar jag att den är från sydligare delen. Tror det ligger i Argentina, men det finns fler platser i sydamerika med det namnet. Hur som helst så verkar mina trivas utmärkt just nu i runt 20 grader. Kylaggregat är uteslutet för min del. Jag bor i lägenhet, byggår 1946. Ofta blir det kallt i brytpunkten mellan sommar/höst innan värmen slås på. Tänker jag får passa på att i det rum detta kar står, hålla elementen avstängda typ fram till december. Blir det kall vinter måste jag ju dra på. Då får de åtminstone en period med 19-20 grader mellan september till december. Tror nog att det inte har så stor betydelse i praktiken. Läste någonstans att livslängden brukar var 6-8 år vid optimala förhållanden. Blir de 4-5 istället under varmare förhållanden?
    Time will tell.

    Lämna en kommentar:


  • Banderad
    svarade
    Ja, just balzaniin finns väl på ganska många olika platser. Jag skulle vilja hitta någon som har sitt ursprung så långt norr som möjligt, så man slipper mecka med vattentemperatur för att få till lek.

    /Jocke

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Ja, jag är mycket glad över att hitta dessa. Hannen här börjar få gulaktig buk, så har jag tur är det den som har sitt ursprung från
    Constitucion , som verkar vara den lite färgstarkare varianten. Det finns tydligen en del olika variationer beroende på fångstplats

    Lämna en kommentar:


  • Banderad
    svarade
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Drygt sex veckor sedan jag tog hem 6 st Gymnogeophagus balzanii .
    Det visade sig vara 2 hanar, 4 honor. Här är den största hanen. Ca 12 cm och börjar blomma ut och få till en puckel redan. Lite Mike Tyson-karaktär. Han lekte av en hona för ett par veckor sedan, som går och tuggar i eget kar nu. De två hanarna håller sig i varsin ände av karet (375 l, 125x60). Denne är ju den dominante, så kanske får jag plocka bort den andre om det inte funkar.
    [ATTACH=CONFIG]49105[/ATTACH]

    Riktigt snygg fisk

    /Jocke

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av hollowman
    grym bild så jävla häftig fisk . Vad kör du för temp i akvariet . Mvh Peter
    Jag får frysa lite...rumstemp på 19-20, så samma i karet. Kör på med kallvatten vid vattenbyte. Men vad jag läst på olika håll om arten, så är det inga problem om den får gå i runt 20. Vissa drar upp tempen några grader i perioder för att trigga lek, men mina lekte ju nu ändå. De verkar trivas bra. Att försöka få ner tempen till 15 grader några månader om året kräver ju åtgärder som dyrt kylaggregat. Det är väl möjligt att deras livslängd förkortas något utan dessa "viloperioder". Jag vet inte.
    Vad jag förstår är det ovanligt med vildfångade, så kanske de odlade stammarna har vant sig att vara utan kallare perioder.

    Lämna en kommentar:


  • hollowman
    svarade
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Drygt sex veckor sedan jag tog hem 6 st Gymnogeophagus balzanii .
    Det visade sig vara 2 hanar, 4 honor. Här är den största hanen. Ca 12 cm och börjar blomma ut och få till en puckel redan. Lite Mike Tyson-karaktär. Han lekte av en hona för ett par veckor sedan, som går och tuggar i eget kar nu. De två hanarna håller sig i varsin ände av karet (375 l, 125x60). Denne är ju den dominante, så kanske får jag plocka bort den andre om det inte funkar.
    [ATTACH=CONFIG]49105[/ATTACH]
    grym bild så jävla häftig fisk . Vad kör du för temp i akvariet . Mvh Peter

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av affealien
    Fick en lite rolig bild i dag. Tyvärr blev fokus fel men det var så roligt att jag måste visa det ändå.
    Ser ut som de kysser varandra.
    Helskön bild!
    Kanske borde du spart den till någon kommande fototävling med passande tema

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Så läcker!

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Gymnogeophagus balzanii

    Drygt sex veckor sedan jag tog hem 6 st Gymnogeophagus balzanii .
    Det visade sig vara 2 hanar, 4 honor. Här är den största hanen. Ca 12 cm och börjar blomma ut och få till en puckel redan. Lite Mike Tyson-karaktär. Han lekte av en hona för ett par veckor sedan, som går och tuggar i eget kar nu. De två hanarna håller sig i varsin ände av karet (375 l, 125x60). Denne är ju den dominante, så kanske får jag plocka bort den andre om det inte funkar.
    Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20131108_006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 765,7 KB
ID: 687922

    Lämna en kommentar:


  • olof
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Nu när vi ändå är inne på Geophagus. Något som går att hålla ihop med Biotodoma wavrini ? Hur många Geo samt Bitodoma kan man klämma in i ett 720 liters kar?
    Jag får nog hålla med Bandered om att Biotodoma är för veka för att gå med Orangehead. Vist är dessa Geophagus snälla men de är också stimmiga och Biotodoma wawrini är väldigt försiktiga och veka fiskar. Hemma hos mig har de endast gått med mindre fiskar

    mvh

    Olof

    Lämna en kommentar:


  • Olivaw
    svarade
    Ursprungligen postat av stefanr
    3 VF Biotodoma wavrini simmar nu här hemma Nu väntar jag bara på att de ska bli lika snygga som på Ivans bilder..
    Hmm, såna kanske man skulle ha. Riktigt snygga. Grattis!

    Lämna en kommentar:


  • stefanr
    svarade
    3 VF Biotodoma wavrini simmar nu här hemma Nu väntar jag bara på att de ska bli lika snygga som på Ivans bilder..

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Gillar

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...