Jordätartråden 2013

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Molin
    svarade
    Jo det var dessa som var till salu !
    I dag var de lugnare och finare i färgerna, då stressen av flytt börjar lägga sig, får testa o handmata dom, tack för mattipsen !
    Är dock tveksam om dessa går ihop med diskusarna jag beställt ?

    Lämna en kommentar:


  • mbitton
    svarade
    Ursprungligen postat av Molin
    Mina nya invånare från mbitton, känns dock lite väl aggresiva för min smak, förhoppningsvis lugnar de ner sig !
    Fasiken vad fina dom är.. Vänta ett tag till så kommer dom färga ut betydligt mer. Tyvärr så är dom på varandra ganska mycket. Men jag tyckte att de hade lugnade ner sig efter ett tag. De har upplevt en hel del stress också.. Jag gav dem hemmagjord räkmix, sjunkande pellets, mysis och hackade musslor. De gillar att äta från botten, har även lyckats handmata 2 utav dom. Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • Erik W
    svarade
    Ah, det var dessa som var till salu alldeles nyligen va?

    Lämna en kommentar:


  • Molin
    svarade
    Geophagus orange head tapajos !

    Lämna en kommentar:


  • Erik W
    svarade
    Grymt snygga! Vilken art är det där?

    Lämna en kommentar:


  • Molin
    svarade
    Mina nya invånare från mbitton, känns dock lite väl aggresiva för min smak, förhoppningsvis lugnar de ner sig !
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Tuppkammar fungerar säkerrt bra med de andra arterna. I det akvariet ska du nog undvika de allra största Geophagus som finns.
    Se släktesöversikten här:


    Orange head tapajos eller araguaia går också utmärkt.

    Lämna en kommentar:


  • Erik W
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Trevlig läsning för den som funderar på jordätare :

    http://www.tfhmagazine.com/details/a...ll-article.htm
    Tack DaRe! Jag går i tankar om att skaffa mig ett gäng jordätare. Jag har ett 375 med mer än tillräcklig filtrering.
    Andra fiskar i karet: 4 Corydoras schwartzi, 3 ancistrus, 3 ottosar, 2 Apistogramma agassizii och 5 scalare. Det är tänkt att det ska tillkomma ett stim tetror också.

    Hur funkar steindachneri i ett sånt sällskap? Är det bättre att satsa på t.ex. orange head? Glaser har ungdjur av dicrozoster, winemilleri och Satanoperca jurupari till helt ok priser.
    Arken här i Västerås har orange head araguaia för 260 kr, men som alltid hos arken går de på grus.

    Skulle behöva lite input av er som är lite mer erfarna.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Trevlig läsning för den som funderar på jordätare :

    The eartheater fish are a highly variable group of South American cichlids. This article outlines the great differences between species.

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Nej, inte förutom Constitution, som visas här i artregistret. Alltså bilder på olika varianter finns, men inga uppgifter direkt om var de härstammar.
    Som du säger så vore det intressant med en samlad överblick, framförallt av jordätare överlag. Tanganyika och Malawi finns det ju gott om bildförteckningar med kartor etc som visar varifrån de kommer.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Har du hittat nåt?

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Jag med. Har letat som en tok efter bilder med uppgift om lokalitet.

    Lämna en kommentar:


  • Banderad
    svarade
    Det hade varit intressant, har inte heller koll på detta.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av Banderad
    Jag tror också att det kan gå med just balzanii med normal rumstemperatur. Men logiskt sätt bör väl fiskar som kommer från lokalationer längre norr ut vara mer anpassade för tropisk temperatur.
    Håller med. Vore intressant att ha en stor uppsättning bilder av bland annat balzani från olika delar för att se om de dessutom ser olika ut. Jag har i dagsläget ingen uppfattning om detta.

    Lämna en kommentar:


  • Banderad
    svarade
    Jag tror också att det kan gå med just balzanii med normal rumstemperatur. Men logiskt sätt bör väl fiskar som kommer från lokalationer längre norr ut vara mer anpassade för tropisk temperatur.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...