Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vinbok
    Användare
    • januari 2013
    • 5

    Apistogramma

    Hej ny på forumet och relativt ny med ciklider, hade diskusar för 25 år sen. Håller nu på att starta upp ett SA kar och hade tänkt mig att ha Apistogramma till samman med tetro (Hyphessobrycon erythrostigma) och Pansarmal (Corydoras elegans).
    Men nu till frågan hur många Apistogramma kan man ha i samma kar och om man vill ha olika vilka går ihop? Hur stora revis skapar dom?

    Lite fakta då karet är 200*60*60 720 liter gott om rötter och 2 större stenrösen.

    Dom Apistogramma som jag kan tänka mig att ha är följande dock inte alla sorterna men om det går 2-3 grupper.
    Apistogramma agassizii , Apistogramma bitaeniata , Apistogramma nijsseni , Apistogramma cacatuoides , Apistogramma barlowi , Apistogramma baenschi , Apistogramma sp. 'oroja', Apistogramma sp. "pebas" .
    Senast redigerad av DaRe; 22 november 2012, 22:27.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit, kul med en Apistogrammaintresserad

    Oroja är nog mer känd under namnet Apistogramma sp. "winkelfleck"

    Jag tycker nog det bordee gå att ha 3 grupper i ett 200 cm kar, men bara m du är lite smart vid inredning. Frågan är vilka kombon du kan köra på??
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Och ingentligen är det nog också Orosa då den kommer från Rio Orosa.
      Har sedan varken sett den eller A sp pebas i butik här hemma.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Hehe, ja det verkar rimligt. Mike Wise har listat den med synonym A. sp. "oroja": http://apisto.sites.no/page.aspx?PageId=118

        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Ja den heter så närjag köpte den menså skriver Mark Brezze.
          Hi Kaj,
          Tom and I brought some of these back from Peru in 2010 from the Rio Mayoruna which is very close to the Rio Orosa where im sure your fish originated. Since 1999 these fish have often been sold as A.sp.Oroja which is actually just a misspelling of Orosa, a southern tributary of the Amazon, west of Pebas.
          There is no doubt that these are one of my favourite Apistogramma...
          Very nice indeed.
          Mark...
          Senast redigerad av DaRe; 22 november 2012, 23:29.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Kanske skulle jag ha båda alternativen i artregistret för sökträffarnas skull?1

            Sorry för off topic.

            Kaj du som kan detta, hur många arter kan man ha i ett 200 cm kar? Samt vilka arter kan man blanda.
            Jag skulle dra till med att detta borde funka:
            1. Apistogramma barlowi
            2. Apistogramma sp. "winkelfleck"
            3. Apistogramma nijsseni
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Jag hade utan tvekan bara valt en art och hellre ett stort antal.
              Av de tre du nämner är två betydligt robustare än vad winkelfleck är.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Av dom som du nämnde skulle jag inte ha mer en ett par av och det är Agassizii och Nijsseni.Dessa är väldigt hårdförda mot andra.Skulle göra som Kaj sa,flera av en sort vilket jag själv har.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • vinbok
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 5

                  #9
                  Hej tack för snabba svar.
                  Då lutar det åt att det blir Nijsseni då Nijsseni och Baenschi är första handsvalen. Hur stor grupp kan man ha då? Eller är det något man får pröva sig fram, skulle kunna tänka mig 3 hannar och 4-5 honnor men det kanse blir väl många i det karet.

                  Kommentar

                  • fart66
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 191

                    #10
                    Hei

                    Apistogramma nijsseni er vel å anse som en monogam Apistogramma.
                    Apistogramma nijsseni er en aggressiv fisk. Så mange gömställen behøves slik at hunne kan dölja seg om hannen/hannene blir for ivrige. Hannen kan finne på å döda hunnen om hun ikke er villig til å leka.

                    jeg ville ikke hatt for mange Apistogramma nijsseni i karet selv om det er et stort kar. kanskje 2 hanner og 3 hunner.

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej.
                      Mer en hanne är förkastligt om du inte har bort mot 5-6 stycken,samma gäller Agassizii samnt Panduro.Kan ta med Regani också.Fick sära på mina Panduro 1+2 och 1+1Veijta som gick i ett 375.Nu går det 4 + 2 av Panduro i ett 270.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • vinbok
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 5

                        #12
                        Snabba och raka besked, ser att det finns mycket att lära sig om dvärgciklider, om vi vänder på det hela vad rekommenderar ni som bra dvärgciklid att börja med och helst från Peru men öppen för förslag.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Ja det finns grymt med kompetens. Jag hoppas att en del av detta kan leta sig in i artregistret. Vi har många Apistogrammaarter som saknar beskrivning.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Jag har själv ett 720literskar och funderar över min bestyckning i mina akvarier.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Mats
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 804

                              #15
                              Hej.
                              Glömde säga att mina Weijta går kvar i 375 och har blivet 5 stora hannar och ett antal honor med halv ( ca. 20 st.) vuxna yngel. När jag vill ha många av samma sort börjar jag alltid med ett par så fixar dom det själva.Har märkt att dom riktigt svåra revirstriderna inte blir så våldsamma då som när man köper flera par.Dom enda som jag ej fåttt till med är agassizii,honorna tar ungar från varandra och slås på liv och död.
                              mvh Mats
                              Senast redigerad av Mats; 24 november 2012, 23:07.
                              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                              Kommentar

                              Arbetssätt...