Mitt 240L SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Toompa
    Användare
    • september 2012
    • 247

    Mitt 240L SA

    Ny här på forumet och ny på akvariefronten Tänka dela med mig av mitt projekt jag nyss dragit igång. Är mitt första akvarium så man har mycket att lära sig

    Har varit sugen på akvarium i många år men det har aldrig blivit av att man fixat nått. Sen när en polare drog igång ett så blev man ju bra sugen när man satt hos honom o fikade o kollade på hans akvarium plus lite pepp från honom haha. Så slängde ut en frågan på facebook bara och en jobbarkompis hade ett juwel 240liters akvarium som bara stod, komplett med juwel 205 pump/filter, doppvärmare mm. Så det va ju inte mycket att fundera på mer än att åka o hämta det

    Så förra helgen började jag fylla akvariet i med sand, sten o rötter. Sen va jag o shopade en större mangroverot då det jag hade såg lite klent ut. Fick även lite växter och ett skitigt filter av polaren så man får igång karet lite. Så nu står det o går och jag väntar på att den stora roten ska få färga av sig lite i en balja innan jag slänger i den också.

    Har inte riktigt bestämt mig än för all fisk men kommer bli SA tema och jordätare är man lite sugen på bla

    Några bilder på hur det ser ut nu.


    Senast redigerad av Toompa; 16 september 2012, 20:20.
  • Toompa
    Användare
    • september 2012
    • 247

    #2
    Har hänt lite mer nu i helgen Fått i mer växter, en till rot och sen va jag till akvarielagret idag o kollade in lite fiskar Åkte därifrån med ett gäng tetror och en mal så man får igång karet lite



    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Välkommen till detta forum!

      Snyggt balja som kommer bli snyggare med tiden.
      Valet av SA kommer ge dig många härliga möjligheter i form av både fiskar o växter.
      Ett tips nu i starten är att skynda långsamt.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Toompa
        Användare
        • september 2012
        • 247

        #4
        Tackar
        Jo det finns ju lite att välja på Man blev ju helt stirrig på akvarielagret haha.
        Är lite sugen på Guianacara geayi sen när man fått igång det ordentligt
        Jo skynda långsamt har jag förstått att man ska göra även fast det är svårt att hålla sig hehe. Karet har gått tomt 1 vecka nu och idag åkte ju dom första fiskarna i.

        Kommentar

        • Toompa
          Användare
          • september 2012
          • 247

          #5
          Lite update

          Igår fick jag 8st koppartetror och 1 mal till av en polare. Så nu är det lite fart i karet

          Några bilder. Måste fota lite med systemkameran sen så man får lite bättre bilder än med mobilen


          Kommentar

          • Toompa
            Användare
            • september 2012
            • 247

            #6
            Kunde inte hålla mig idag när jag va med en polare o kollade lite fiskar, så jag kom hem med 4st fjärilsciklider

            Försökte få några bilder på dom men det är inte lätt att fota i ett akvarium har jag märkt.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Fjärilsciklider är grymma! Jag har all möda i världen att inte köpa på mig nya såna i varje akvarieaffär jag går in i. Tänk dock på att de gärna vill ha lite högre temperatur än de andra firrarna. 30 grader är en bra odlingstemperatur men även om du inte ska odla på dem bör de helst ha 26-27 grader - de har en tendens att tyna bort annars enligt min erfarenhet.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Toompa
                Användare
                • september 2012
                • 247

                #8
                Fick lite tips mm av en duktig fotobekant och det blev ju genast bättre bilder


                Kommentar

                • Toompa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Per B
                  Fjärilsciklider är grymma! Jag har all möda i världen att inte köpa på mig nya såna i varje akvarieaffär jag går in i. Tänk dock på att de gärna vill ha lite högre temperatur än de andra firrarna. 30 grader är en bra odlingstemperatur men även om du inte ska odla på dem bör de helst ha 26-27 grader - de har en tendens att tyna bort annars enligt min erfarenhet.
                  Ja dom verkar riktigt fina o trevliga Har 27-28 grader i mitt kar så det borde ju funka kalas då.

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Jäklar vilka bra bilder! Dela med dig av fototipsen!
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Toompa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 247

                      #11
                      Tackar
                      Först o främst bra belysning! alt blixt. sen fota i av-läget och ner på bländare 16 eller nått sånt. Där får man testa sig fram lite. iso 800 hade jag där. Sen fotade jag så jag fick en .raw fil också så går det att fixa till dom

                      Kommentar

                      • roedkft
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 189

                        #12
                        Alltid kul med bilder!

                        Verkar vara läge att bilda "NCS:s avdelning för nystartade SA-burkar av modest storlek"

                        Då jag äntligen har igång mitt kar så tänkte jag ha en projekt tråd i hur det går med karet Min fisk lista är än så länge 6 st VF Biotodoma cupido 4 st F1 Pterophyllum scalare "manacapuru" 3 st Ancistrus 12 st Pristella**maxillaris " pristellatetra " Och jag funderar just nu på ett par av en


                        Då var man på banan igen efter två års torrläggning... Efter diverse ambitiösa byggprojekt som endast nått ritningsstadiet bestämde jag mig för ett alternativ som skulle vara tillräckligt smidigt för att vara ok också i perioder när intresset sviktar: Juwel Rio 240 x 2. Inte high end precis och ytterst modest jmf med


                        Tja! Christoffer heter jag. 27år Drog igång med akvarier igen förra året i oktober. Va grymt intresserad av akvarier när jag va mindre men det vart ett uppehåll på 10-15 år innan suget kom tillbaka. Har huserat på Zoopet sen jag drog igång. Har en projekttråd där också med alla mina akvarier men tänkte bespara er


                        Hej. Jag har precis börjat mitt 152l SA-projekt. Jag har hålt på med malawi i tre år nu så jag tänkte att jag får nog pröva lite SA nu. Det ska gå mindre l-malar i karet som jag tänkt att odla på. men det blir ju inte så kul med bara l-malar i karet så det kommer även att bli ett gäng tetror, några dvärgciklider, ett scalare



                        ...o välkommen hit!

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Stort välkomemnhit! En start med buller och bång, härligt att se och läsa!

                          Riktigt stiliga fjärilar!!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Toompa
                            Användare
                            • september 2012
                            • 247

                            #14
                            Tackar Har även betalat in medlemskap

                            Kommentar

                            • Toompa
                              Användare
                              • september 2012
                              • 247

                              #15
                              Idag när jag kollade lite i karet såg jag att 1 par av mina fjärilar har börjat göra en grop för rom/yngel Sen så funderar jag redan på att köpa ett litet kar till haha Nu är man fast i denna hobbyn tror jag Butiken i stan säljer ut dessa för 500 kr http://www.pwss.se/product.php?produ...0&cat=0&page=1
                              Tänkte att det kan man ha som yngelkar eller för några andra små fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...