Mitt 240L SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    #31
    Alltid lika tråkigt!! Vad har du för temperatur i karet?

    Kommentar

    • Toompa
      Användare
      • september 2012
      • 247

      #32
      Jo det är ju det men sånt som händer. har 27,5-28 grader

      Kommentar

      • Toompa
        Användare
        • september 2012
        • 247

        #33
        Jaha idag blev det nog det mest krångliga och rörigaste vattenbytet än så länge haha.
        Skulle byta vatten och tänkte stoppa ner en ny rot jag köpt och göra om lite. sagt o gjort började suga upp skit och tömma vatten sen stoppa ner roten på tänkte stället men märker att det inte blev så bra. Tänker att vafan jag gör om hela vänstra hörnet istället, sagt o gjort så river jag upp alla växter och ska plocka upp den lilla roten och då ser jag att där ligger malen och har lagt rom Så då sprack planen haha. bara att vänta tillbaks roten lite snyggt, ner med växer och låta de nya roten stå kvar i mitten. Så nu är det bara o vänta o se om man får några ancistrus-yngel

        Liten kass mobilbild på hur karet ser ut nu. Är lite kaos med växterna men några ska jag ha till lilla karet när jag startar det, så det blir o rensa lite sen.

        Kommentar

        • Toompa
          Användare
          • september 2012
          • 247

          #34
          Börjar få problem med alger eller vad det kan vara? Växterna ser så sjukt tråkiga ut Någon som vet vad det kan vara?

          Kommentar

          • Toompa
            Användare
            • september 2012
            • 247

            #35
            Idag blev det en tripp till akvarielagret och kom hem med lite fiskar
            Blev 4st Geophagus brasiliensis sen blev det även 2 Siamesisk algätare för att testa om dom rensar växterna bra

            Lyckades få dom på bild Hatar att min vatten är så missfärgat fortfarande

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              Härliga jordätare!

              Kan det vara skräp som fastnar på växterna?

              Annars är min erfarenhet efter att ha haft alger som plötsligt slog till i mitt 430 liters och som jag slet med på det hederliga sättet (dvs försöka åtgärda miljön så algerna inte trivs) så slutade det ändå med att jag köpte algmedel happy "nånting med alger". Från det vattenbyte och den algbehandlingen försvann alla alger växterna är toppengröna och växer som aldrig förr. Det kan räcka att få det att svänga över en gång till växternas fördel så håller det sig så efteråt.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Toompa
                Användare
                • september 2012
                • 247

                #37
                Misstänker att det är blandning av att det fastnar skräp och alger. Funderar på om man ska köpa ett större ytterfilter? eller vad man ska göra
                Senast redigerad av Toompa; 28 oktober 2012, 21:27.

                Kommentar

                • Toompa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 247

                  #38
                  Hur blir man av med allt skit? Är så fruktansvärt mycket partiklar o skit i mitt kar nu tycker jag allt ser så sunkigt ut Känns som att jag skulle behöva köpa större ytterfilter

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Har du någon bild? Kanske behöver du finare filtermatta som fångar skräpet eller så har du tofsalger som släpper delar av sig eller så trivs inte växterna och trillar isär.

                    I princip är ena metoden att ha tätare filer och det andra att fundera på var skiten kommer ifrån
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #40
                      Kollade högre upp, ser det lika dant ut nu? Vilken belysning har du? Kanske är den för svag? Jag skulle också köra algemedel för att se till att algerna inte har övertag sedan ha bra växtbelysning.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Toompa
                        Användare
                        • september 2012
                        • 247

                        #41
                        Det ser nästan värre ut nu jag har ett växtrör och ett daylight som lyser 11 till 11.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #42
                          12 timmar är nog i mesta laget. 9 är bättre om du vill maximera Västerås fördel mot algerna. Plus kör en vända med antialgmedel så hamnar du på rätt spår för att gynna växterna
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Toompa
                            Användare
                            • september 2012
                            • 247

                            #43
                            Okej får testa o sänka ljuset lite. sen kanske slänga ner ett powerhead med petflaska o filtermatta så man får bort mycket av allt skit. o köpa nått algmedel

                            Kommentar

                            • Toompa
                              Användare
                              • september 2012
                              • 247

                              #44
                              fick till en rätt bra bild på malen

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                #45
                                Ursprungligen postat av Toompa
                                fick till en rätt bra bild på malen
                                Härlig bild!
                                Är det en L-34? den har en härlig blåfärg i alla fall.
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...