roedkfts hörna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roedkft
    Användare
    • juni 2010
    • 189

    roedkfts hörna

    Då var man på banan igen efter två års torrläggning...

    Efter diverse ambitiösa byggprojekt som endast nått ritningsstadiet bestämde jag mig för ett alternativ som skulle vara tillräckligt smidigt för att vara ok också i perioder när intresset sviktar: Juwel Rio 240 x 2.

    Inte high end precis och ytterst modest jmf med alla DIY-projekt och akvarierum som man kan dregla över här. Dock hyfsat vardagsrumsvänligt och tillräckligt stort för att ha lite alternativ men tillräckligt litet för att gå in på den tillgängliga ytan.

    Två kar på raken med fåtöljen framför, dvs roedkfts hörna!
  • roedkft
    Användare
    • juni 2010
    • 189

    #2
    Fått tag i ekgrenar som skalats och torkats i solen en månad ungefär.

    Stenen blir från naturens tag-själv-lager till humant pris. Blev närmast idiotförklarad när familjen hittade mig vid kokande grytor och insåg att det var sten i dem.

    Kommentar

    • roedkft
      Användare
      • juni 2010
      • 189

      #3
      Hämtade karen i helgen. Blev Biltemas solskyddfilm "supermörk" som bakgrund. Var rätt meckigt att få det bra och många tålamodsprövande små luftbubblor.

      Kommentar

      • roedkft
        Användare
        • juni 2010
        • 189

        #4
        Vattenfyllning! Visade sig att jag iaf hade nån hink och akvarieslangen kvar i förrådet.

        Blev inte alls nöjd med inredningen på det ena karet och lyfte ut allt och började om dagen efter. Rådasand 1.2-2.0 på botten.

        Har ju varit inne på att det skulle bli ett Malawi men som framgår av setup:en så skjuts det på framtiden. Har velat fram och tillbaka. Lutar åt att jag håller mig till ursprungsplanen med mindre CA i båda.
        Senast redigerad av roedkft; 01 augusti 2012, 20:45.

        Kommentar

        • roedkft
          Användare
          • juni 2010
          • 189

          #5
          Kör bara med orginalfiltret till att börja med. Dock utan nitrat- och kolkudden. Fyller på med lite dansk grov filtermatta istället. Kommer säkert att göra nåt annat på sikt men man får ju spara lite projekt för framtiden också...

          Tog med nån bakteriekultur från JBL och enl anvisningen så ska man kunna plocka i fisk i rasande takt. Känner mig lite tveksam till detta. Antar att den hjälper till men gissar att man får använda sitt tålamod vad det gäller inflyttning av fisk en hel del ändå? Nån som har erfarenhet?

          Kommentar

          • roedkft
            Användare
            • juni 2010
            • 189

            #6
            Denitrol heter den.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ser mycket lovande ut! Riktigt snygga kar...

              Vad kommer att huseras i karen och vad är det för akvarier du köpt?

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                Intressant! Jag gillar roedkfts hörna! Vilka CA blir det?

                //Kaj

                Kommentar

                • Carliz
                  Användare
                  • maj 2012
                  • 233

                  #9
                  Ser riktigt cool ut, mer bilder !

                  Kommentar

                  • R_fused
                    Användare
                    • juli 2011
                    • 10

                    #10
                    Ser lovande ut det här! Hoppas på mycket bilder framöver, har själv ett rio 240 med ett par Thorichthys ellioti i.

                    Kommentar

                    • roedkft
                      Användare
                      • juni 2010
                      • 189

                      #11
                      Ursprungligen postat av StefanL
                      vad är det för akvarier du köpt?
                      http://www.juwel-aquarium.de/en/Prod...00000000001300 (240-litersvarianten)

                      Har haft samma tidigare och även om det finns en del att önska så tycker jag att de är väldigt prisvärda (om man köper dem på rätt ställe).

                      Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Vilka CA blir det?
                      Har nya idéer varje dag men är rätt säker på att det blir Thorichthys meekii i det ena. Är en av mina absoluta favoriter som jag trots det inte haft tidigare.

                      Amatitlania siquia är ett kvarvarande alternativ till det andra. Finns även ett lekpar Hypsophrys nicaraguensis som jag har tjing på om jag vill. De blir på sikt för stora men funkar nog ett bra tag iaf. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag vilja prova nåt nytt innan de växer ur karet.

                      Kommentar

                      • roedkft
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 189

                        #12
                        En bild som är några dagar gammal på karet som går under det fantasifulla arbetsnamnet "ettan" här hemma.

                        Grunden är lagd. Ska förmodligen fylla på med lite växter i uppstarten iaf. Gillar dock den lite karga inredningen och överväger att låta den vara som den är.

                        Kommentar

                        • Henke_89
                          Användare
                          • juli 2012
                          • 112

                          #13
                          Ursprungligen postat av roedkft
                          En bild som är några dagar gammal på karet som går under det fantasifulla arbetsnamnet "ettan" här hemma.

                          Grunden är lagd. Ska förmodligen fylla på med lite växter i uppstarten iaf. Gillar dock den lite karga inredningen och överväger att låta den vara som den är.
                          Tycker du ska låta det vara som det ärKommer bli skit bra med lite växter sen med bara Är också väldigt sugen på ca eller sa
                          530L Akvastabil Malawi
                          222L Malawi
                          150L Yngel
                          120L Yngel
                          25L Nanokar inbyggt i Tv-bänk http://www.redbee.se/showthread.php/...yggt-i-tvbänk

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Ursprungligen postat av roedkft
                            En bild som är några dagar gammal på karet som går under det fantasifulla arbetsnamnet "ettan" här hemma.

                            Grunden är lagd. Ska förmodligen fylla på med lite växter i uppstarten iaf. Gillar dock den lite karga inredningen och överväger att låta den vara som den är.
                            Inte fel att låta den vara - väldigt snyggt nu, men med rätt växter kan det kanske bli ännu ett snäpp bättre, men med fel växter kanske ett snäpp sämre...svårt det där.

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #15
                              Eftersom du har 2 kar skulle jag köra det en utan och det andra med växter till en början. Sedan om man efter ett tag tycker det ena är bättre kan man konvertera det som är sämre
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...