Sällskap till Altum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Sällskap till Altum?

    Funderar på om jag ska skaffa någon ytterligare art till mitt Altum-kar.
    Idag ser besättningen ut så här:
    8 st Pterophyllum altum F1 (15+ cm i höjd)
    6 st små sk Peru-Altum (som ju naturligtvis blir stora så småningom)
    30 st Rödmunstetra
    2 st Apistogramma
    3 st Pansarmalar
    2 st Ancistrus
    2 st L134 Peckoltia Compta

    Karet är 900 liter, 150x80x75 (lxbxh).

    Tanken var från början att ha några discus med men jag vet inte om det är bra att ha discus ihop med scalarerna. Dels ska man ju ha åtminstone 6 st vilket jag kan tycka bli för tättbefolkat när alla växt upp. Scalarerna är formidabla matvrak och andra fiskar får bokstavligen vara på hugget för att få något käk. Har aldrig haft discus så jag vet inte om de kan hävda sig i konkurrensen om mat.
    En annan tanke har varit att skaffa några små jordätare, men jordätare är i allmänhet inte småväxta. Dock finns det de här sköna Guianacara geayi - men de gräver väl en hel del, och det är jag inte så sugen på.
    Sen finns det ju Flaggciklider. Skulle kunna vara ett alternativ kanske?
    Fler altum?
    Eller fler rödmunstetror?
    Kanske fler Apistos, av lite olika sorter?
    Ett stim bilbuksfiskar för att fylla övre regionerna?
    Något annat kanske?
    Eller, helt enkelt, sitta nöjd som det är och njuta av det jag har?

    Ja, vad säger forumet?

    //Kaj
    25
    Fler Altum!
    16,00%
    4
    En grupp discus naturligtvis!
    16,00%
    4
    Jordätare, t ex Guianacara geayi
    20,00%
    5
    Flaggciklider blir perfekt!
    20,00%
    5
    Nä, fler rödmunnar!
    16,00%
    4
    Bilbukar är absolut inte fel!
    8,00%
    2
    Utöka med fler Apistos!
    16,00%
    4
    Nej, jag föreslår något helt annat:
    20,00%
    5
    Inga fler firrar i det karet!
    4,00%
    1

    Omröstningen har löpt ut.

    Senast redigerad av Kajjjan; 25 juni 2012, 21:32.
  • Jonny
    Användare
    • mars 2010
    • 231

    #2
    Har discus o scalarer ihop o det funkar klockrent, o mina discus hävdar sig mot scalarerna o tar för sig av maten. Hade Geophagus också i det karet innan men då var det svårt o få maten till o räcka till scalarerna o discusen, var man än läser så står det att dom e långsamma ätare men det upplevde aldrig jag. Så nu går dom själv i ett 375 ist. Sitter själv i tankar på vad mer för fisk i mitt, o det blir nog så att jag skaffar mig lite altum jag med.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag kan inte gärna rösta för Guianacara, det blir för uppenbart :you're kidding righ
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Fler corydoras och kanske bilbukar och kanske några bolivianska fjärilsciklider.
        CA

        Kommentar

        • Big_Sal
          Användare
          • maj 2010
          • 315

          #5
          Jag hade skippat icke-altum skalarerna och pyttsat i en grupp satanoperca av valfri art på 5-8 individer... Mumma. Sen lite fler corydoras hade inte varit fel det heller...

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ett par altum till + 30 rödmunstetror + ett gäng sterbai!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #7
              Helt klart behöver ju pansarmalarna några fler vänner.

              Sen är det väll mer om vad du vill ha som "huvud attraktion" skulle skaffa några fler altum och kanske någon fler apistrogamma som man inte ser så jätte mycket om du vill att scalarerna ska vara focus i karet.

              Annars hade jag nog skaffat någon mindre jordätare, vill du inte ha grottor under allt så finns det ju små geophagusar som bara silar sand och inte gräver gråttor som Guianacara gör, men då är jag lite jordätar skadad också.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                Ursprungligen postat av Jonny
                Har discus o scalarer ihop o det funkar klockrent, o mina discus hävdar sig mot scalarerna o tar för sig av maten. Hade Geophagus också i det karet innan men då var det svårt o få maten till o räcka till scalarerna o discusen, var man än läser så står det att dom e långsamma ätare men det upplevde aldrig jag. Så nu går dom själv i ett 375 ist. Sitter själv i tankar på vad mer för fisk i mitt, o det blir nog så att jag skaffar mig lite altum jag med.
                Låter lovande att det funkar mellan discusarna och scalarerna!

                Ursprungligen postat av DaRe
                Jag kan inte gärna rösta för Guianacara, det blir för uppenbart :you're kidding righ
                Well, om du tycker att Guianacara är det som du rekommenderar så spelar det ingen roll om det är uppenbart eller ej...

                Ursprungligen postat av RobinH
                Fler corydoras och kanske bilbukar och kanske några bolivianska fjärilsciklider.
                Ja, fler Corydoras blir det ju högst sannolikt i vilket fall som helst nu när jag tänker på det. Bilbuken är en kul firre tycker jag, och fjärilscikliderna tappade jag helt bort i tankeprocessen här...klart ett alternativ!

                Ursprungligen postat av Big_Sal
                Jag hade skippat icke-altum skalarerna och pyttsat i en grupp satanoperca av valfri art på 5-8 individer... Mumma. Sen lite fler corydoras hade inte varit fel det heller...
                Förmodar att det är Peru-altumen som du menar, men nej - jag tar inte bort någon som redan finns där. Det som finns i karet, stannar i karet. Och Peru-altumen ser ut att bli väldigt fina allt eftersom de växer. Nöjd som tusan, med dem alltså! Satanopercorna tror jag blir för stora för min smak. Jag vill ha en jordätare som blir max 15 cm.

                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Ett par altum till + 30 rödmunstetror + ett gäng sterbai!
                Det rådet från dig var förutsägbart!

                Ursprungligen postat av affealien
                Helt klart behöver ju pansarmalarna några fler vänner.

                Sen är det väll mer om vad du vill ha som "huvud attraktion" skulle skaffa några fler altum och kanske någon fler apistrogamma som man inte ser så jätte mycket om du vill att scalarerna ska vara focus i karet.

                Annars hade jag nog skaffat någon mindre jordätare, vill du inte ha grottor under allt så finns det ju små geophagusar som bara silar sand och inte gräver gråttor som Guianacara gör, men då är jag lite jordätar skadad också.
                Jag har inte hittat några jordätare som inte blir för stora för mina önskemål, och som inte gräver...ännu i alla fall.

                //Kaj

                Kommentar

                • Ciklid_Martin
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 136

                  #9
                  Du behöver en snygg inte för rivig gäddciklid, kanske denna: Crenicichla regani .
                  sigpic

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
                    Du behöver en snygg inte för rivig gäddciklid, kanske denna: Crenicichla regani .
                    DET var ett verkligt intressant förslag! Men kommer övrig småfisk som apistos och rödmunnar att klara sig tro?
                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Ciklid_Martin
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 136

                      #11
                      Mina är rätt lugna faktiskt.Jag har ett VF par som går i ett 180l burk med ett par paletter och ett ancistruspar. Småynglen ryker direkt men är väldigt sävliga i temperamentet. Det är honan som är mest aggro. Burken är delad 50/60 till paletternas fördel. Jag tror att tetrorna, Apistos och pansarmalarna skulle lämnas ifred men man vet ju aldrig. Sen är det ju bra att ha en Ciklid som håller befolkningstätheten nere när burken översvämmas med yngel
                      sigpic

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #12
                        Just det där sistnämnda är inget problem i mitt kar... Yngel skulle vara välkomna
                        //Kaj

                        Kommentar

                        • hollowman
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 199

                          #13
                          jag skulle köpt ett gäng colombiatetror grymt snygga och lite större än det gäng rödmunnar du har det blir bra kontrast till dom och dom går lite högre i akvariumet också..

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kajjjan
                            Jag har inte hittat några jordätare som inte blir för stora för mina önskemål, och som inte gräver...ännu i alla fall.

                            //Kaj
                            Nu kommer ju alla jordätare att gräva lite, ligger ju i deras natur att röra om i sanden och leta föda.

                            Men de minsta jordätare jag kan komma på nu, utom guanacarorna, är
                            Biotodoma cupido , Biotodoma wavrini och Geophagus parnaibae
                            Dessa blir dock runt 10-15cm och hur små du är ute efter vet jag inte.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #15
                              Ursprungligen postat av hollowman
                              jag skulle köpt ett gäng colombiatetror grymt snygga och lite större än det gäng rödmunnar du har det blir bra kontrast till dom och dom går lite högre i akvariumet också..
                              De är definitivt snygga, men de stimmar tyvärr dåligt enligt vad jag läst mig till på olika forum och då är de inte intressanta för mig. Men tack för tipset ändå!

                              Ursprungligen postat av affealien
                              Nu kommer ju alla jordätare att gräva lite, ligger ju i deras natur att röra om i sanden och leta föda.

                              Men de minsta jordätare jag kan komma på nu, utom guanacarorna, är
                              Biotodoma cupido , Biotodoma wavrini och Geophagus parnaibae
                              Dessa blir dock runt 10-15cm och hur små du är ute efter vet jag inte.
                              Ja, det är klart att de kommer att åtminstone böka lite på botten. Men det jag är ute efter är en jordätare som silar sand i jakt på föda, inte en som gräver bohålor. Storleksmässigt kan jag tänka mig max 10-12 cm. Tack för tipsen - det är väl i så fall någon Biotodoma som kan komma ifråga. Dock bultar väl inte hjärtat så hårt för det jag sett på bilderna så här långt, tyvärr. Ganska oansenliga är mitt intryck så här långt, men jag ska surfa runt lite mer och se vad jag hittar i den vägen. Utseende betyder en hel del, men beteende kan väga tungt så klart.

                              //Kaj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...