Sällskap till Altum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Vilket är trygghet!

    //Kaj
    Ja, självklart. Jag har inte påstått något annat. Frank Warzel påstod en gång att Crenicichla funkar dåligt med Geophagus eftersom de senare blir skygga enbart av närvaron. Detta får mig att tänka på ett akvarium som stod i entrén till Limnologen i Uppsala. Där fanns ett akvarium med rudor och sutare. Någon lade i en liten gädda som inte på något sätt hotade de mycket större rudorna och sutarna, men bara lukten av gäddan gjorde att alla fiskarna låg och tryckte under en stenplatta. Gäddan togs bort och fiskarna simmade åter i hela akvariet. En annan grej är att rudor som går med gädda blir högre i kroppen. Detta är ett inducerat försvar hos den individuella rudan. Man har visat att det är lukten av fisk som gått genom tarmen på gäddan som gör att rudan börjar växa på höjden. Jag har för mig att det är "Schreckstoff" - ett ämne som finns i fiskars hud - som de reagerar på. Detta skulle man kanske kunna utnyttja? Blir det mer stimmbeteende (och skygga fiskar) om man har hel fisk i räkmixen eller små ofarliga Crenicichla (se DaRes inlägg förövrigt)?

    Citerar mig själv igen från Ciklidbladet http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00604&lopnr=13

    Schreckstoff!
    När fiskar blir uppätna så sänder de ut ett ämne som andra fiskar reagerar på. I många år var det inga problem att förklara detta. Det var bra för arten att varna sina artfränder. Problemet är att ämnet finns i celler som endast frigörs när fisken trasas sönder och dör och fisken som blir uppäten har inte någon nytta av att sända signalen. Numera är alla övertygade om att beteenden ”för artens bästa” inte existerar. Darwin skrev till och med att en anpassning som utvecklats endast för en annan individs nytta skulle falsifiera hans teori. Däremot kan en individ tjäna på att varna släktingar, men denna förklaring är sedan tidigare utesluten när det gäller just dessa ämnen. Douglas Chivers och hans kollegor har gjort ett stort gäng experiment för att ta reda på vad det handlar om. Han utsatte små fiskar av flera arter för sönderhackad artfrände, men de utvecklade inte fler varningsceller. Han matade gäddor och Astronotus ocellatus med fiskarna ovan och lät artfränder känna lukten, men de utvecklade inte fler varningsceller. När han däremot infekterad dem med svamp eller en treamatod, då utvecklade de fler alarmceller. Schreckstoff har troligen med immunförsvaret att göra och är alltså ingen signal. Den uppätna fisken får ingen ut av att ”sända ut” schreckstoff, men andra fiskar har förstås nytta av att känna på lukten att en annan fisk blir uppäten.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 27 juni 2012, 15:10.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #32
      Det är lugnt Mats! Tycker det är en intressant diskussion.
      Men om vi återgår till huvudspåret i tråden, nämligen sällskapet till mina scalarer, så är jag tveksam till Colombia-tetror av den anledningen att jag inte tror att de kommer att stimma så mycket eftersom jag inte kan/vill tillhandahålla det yttre hot som krävs. Det är synd, för de är riktigt fina.
      //Kaj

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Det är lugnt Mats! Tycker det är en intressant diskussion.
        Men om vi återgår till huvudspåret i tråden, nämligen sällskapet till mina scalarer, så är jag tveksam till Colombia-tetror av den anledningen att jag inte tror att de kommer att stimma så mycket eftersom jag inte kan/vill tillhandahålla det yttre hot som krävs. Det är synd, för de är riktigt fina.
        //Kaj
        Jag hade ökat antalet Corydoras samt skaffat t.ex. bilbukar som du föreslår. Det finns en massa trevliga tetror som inte stimmar i egentlig mening men som interagerar med varandra hela tiden som rosentetra, briljanttetra, pirangatetra mm. Pirangatetran påminner till viss del om Cyprichromis i beteendet (och kroppsformen), med ständiga revirstrider och uppvisningar mellan hanarna.

        Och Crenicichla kan nog få firrarna att stimma mer även om de inte är stora nog att äta upp dem.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #34
          Där går några Crenicichla regani hos lasse i sandby, både hanar och honor.
          Hade kankse inte varit så dummt att ha som sällskap?
          CA

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #35
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Ja, självklart. Jag har inte påstått något annat.
            [/I]
            Jag menade heller inte det Ola. Tvärtom tyckte jag att det stödde min egen uppfattning.
            I övrigt var dina bägge inlägg i den här tråden väldigt läsvärda. Om man vet mer om hur och varför fiskarna agerarar och reagerar som de gör så blir livet som akvarist lite enklare.
            //Kaj

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #36
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag hade ökat antalet Corydoras samt skaffat t.ex. bilbukar som du föreslår. Det finns en massa trevliga tetror som inte stimmar i egentlig mening men som interagerar med varandra hela tiden som rosentetra, briljanttetra, pirangatetra mm. Pirangatetran påminner till viss del om Cyprichromis i beteendet (och kroppsformen), med ständiga revirstrider och uppvisningar mellan hanarna.

              Och Crenicichla kan nog få firrarna att stimma mer även om de inte är stora nog att äta upp dem.
              Ursprungligen postat av RobinH
              Där går några Crenicichla regani hos lasse i sandby, både hanar och honor.
              Hade kankse inte varit så dummt att ha som sällskap?
              Chrencicla Regani är en firre jag absolut ska titta närmare på. Är bara lite orolig att den ska ta mina mindre apistos, t ex - kanske även rödmunnarna? Det blir Sandby i morgon tror jag...

              Ola, jag ska även kolla in de tetror du föreslår. Jag har kanske lite för snäv syn på tetror som enbart stimfisk.

              //Kaj

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #37
                Ursprungligen postat av Kajjjan
                Det är lugnt Mats! Tycker det är en intressant diskussion.
                Men om vi återgår till huvudspåret i tråden, nämligen sällskapet till mina scalarer, så är jag tveksam till Colombia-tetror av den anledningen att jag inte tror att de kommer att stimma så mycket eftersom jag inte kan/vill tillhandahålla det yttre hot som krävs. Det är synd, för de är riktigt fina.
                //Kaj
                Kastar in den en kort mobil film på de 28 colombier jag har i mitt kar, hotbilden som finns för dem i karet är 5st guianacaror och 6st flaggciklider på 5cm. Hur pass bra stimmet är får du avgöra själv men jag tycker inte de stimmar nämnvärt sämre än andra tetror.

                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #38
                  Här har du lite typisk revirstrid hos pirangatetra. Först jagas de lite för att sedan ställa sig sida mot sida och slår vatten mot varandra eller vad de nu gör. Så här håller de på hela tiden, inte bara ibland. Det är illustrativt att en typisk stimfisk som kardinaltetra är med på filmen
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #39
                    Ursprungligen postat av affealien
                    Kastar in den en kort mobil film på de 28 colombier jag har i mitt kar, hotbilden som finns för dem i karet är 5st guianacaror och 6st flaggciklider på 5cm. Hur pass bra stimmet är får du avgöra själv men jag tycker inte de stimmar nämnvärt sämre än andra tetror.

                    Ja de stimmar ju på ordentligt, men frågan är om de gör det om en, tre eller sex månader när de känner den där tryggheten? Just nu är de väl nyinflyttade och fortfarande osäkra, kan jag tänka.

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #40
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Här har du lite typisk revirstrid hos pirangatetra. Först jagas de lite för att sedan ställa sig sida mot sida och slår vatten mot varandra eller vad de nu gör. Så här håller de på hela tiden, inte bara ibland. Det är illustrativt att en typisk stimfisk som kardinaltetra är med på filmen
                      Intressant! Och kul, för det finns en hel del för mig att upptäcka där inser jag.
                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #41
                        Om vi tittar på diskus då?
                        Jag är inte omgående beredd på att köpa vf även om det är vad jag verkligen gillar när det kommer till diskus. De där framodlade färgvarianterna är inget för mig. Vilka "modeller" ska jag hålla utkik efter för att hitta odlade som något sånär ser ut som vildformerna? Jag är helt novis på diskus. Santa Rem?
                        Jag kan tänka mig att man ska leta efter lite större och undvika de små, men hur många rekommenderas till mitt kar med de förutsättningar som gäller?
                        Om jag nu satsar på diskus-alternativet...


                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Big_Sal
                          Användare
                          • maj 2010
                          • 315

                          #42
                          Tycker stendkers alenquer är riktigt Nice, finns en galet bra projekttråd om det på zoopet långt bak nånstans, har för mig han körde ett 530 liters(tror det kan underlätta sökningen)

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #43
                            Ursprungligen postat av Big_Sal
                            Tycker stendkers alenquer är riktigt Nice, finns en galet bra projekttråd om det på zoopet långt bak nånstans, har för mig han körde ett 530 liters(tror det kan underlätta sökningen)
                            Ok, ska söka lite på det - tack för tipset.

                            Men hur många, säg 10 cm stora, ska jag skaffa - om jag nu ska gå på diskuslinjen? Skulle det funka med 4? 2 är väl för få, och jag tycker att 5-6 kan bli för mycket för mitt kar.

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #44
                              Eller är Tahuantinsuyoa macantzatza ett alternativ? Men de kanske är ett lika stort hot mot mina apistos som crencichla regani är?

                              //Kaj

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #45
                                Det finns en del som odlar "riktiga" diskus. Dvs efter vf Jag skulle satsa på "gröna"! De är skitsnygga! Kolla med Kaj vad han har. Det är ju inte så långt till Varberg!
                                10st halvstora vore lagom. Absolut inte 4-5 stycken eller färre!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...