240 liter malawi (mycket frågor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björnbusen
    Användare
    • januari 2012
    • 55

    #31
    Hej!
    Såg att du har 600l/h pump. Du kan byta ut impellern eller hela pumpen till en 1000l/h. Jag har ett 190 liters trigon och har gjort så. Det blev rätt så bra drag så jag använder ingen streamer. Såg att du fick tips om filtermedian. Jag har gjort precis så,använder ett lite grövre blått i botten och ett finare blått i toppen. Fast jag använder den tunna vita också och byter den varje vecka,vid vattenbyte. Det funkar skitbra för mig. Lycka till!

    Kommentar

    • ThomasR
      Användare
      • april 2012
      • 1

      #32
      Har precis köpt ett Rio 240 själv och funderade lite när jag läser att man ska byta ut vissa filterkuddar i innerfiltret.
      Har någon lust att förklara varför ni gör det.
      Är det något specielt för malawikar eller anser ni att dom inte fyller sin funktion?

      Kommentar

      • Björnbusen
        Användare
        • januari 2012
        • 55

        #33
        Dom är lite onödiga anser jag. Det är väl mest för att Juwel skall tjäna lite extra. Det ena filtret är väl bra om du haft lite sjukdomar och medicinerat. Själv har jag ena halvan med ett grovt filter och andra halvan med ett lite finare,men jag kör inte biofilter. Skall väl erkänna att jag använder det fina tunna filtret och byter det varje gång jag gör vattenbyte,kostar ju bara 5 spänn. Men jag funderar på att skippa det också.

        Kommentar

        • Aquatic
          Användare
          • april 2012
          • 16

          #34
          tack för svaren!
          Vill nog helst ha algätare, vad säger ni då om att bara köra siameser och alltså inte ancistrus?
          Vilken belysning ska jag ha till mina Röd Zebra för att få fram färgerna? Har t5 och juwels egna lysrör ..

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Siameser är ju väldigt effektiva, jag har hört många gånger att de ska tappa suger när de vuxit på sig, men det upplever inte jag. Men de blir riktigt stora och av någon anledning ska de alltid placera sig framför kameran när man ska fota asirriterande!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #36
              ja den bra med T5 lys-rör den så¨om du vill ha röda fiskar där så hela den är bra firre så kör den lys rör heter sylvania grolux den finns T5 el T8 men vad du har din ramp...
              och så bra den med korallsand el ciklidsand den så köra med vita...
              samma bra att köra med den svartkol stenar eller hålstenar så min egna här har den heter hålstenar.. så¨finns andra bra stenar den kanske gotlandstenar där så bra...
              skall du ha bara en arter hela rödzebra för din akvarium så blir den snyggt guld fiskar den klassisk..
              om du vill ha den samma bra bak sylvania aquastars lysrör el grolux lysrör så sen fram den grolux blir mkt bra röda fiskar ge matar med röda räkmix el rödfoder nls...
              den finns hanar den färg är röda, blå el vitrosa...
              o röda för honor...
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • Aquatic
                Användare
                • april 2012
                • 16

                #37
                tack för ni svarar, finns det någon annan städare som inte blir så stor? (som kan gå i ett malawikar). Men annars så hur många siameser ska man köpa?

                Tack för svaret Classe, jag har den belysning som finns i juwel 240 paketet, tror det är denna http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1120&page=1

                Kanske inte finns belysning som passar i den? Hur viktigt är det att man har rätt belysning, blir det jätte stor effekt?

                Kommentar

                • joacim.zehlin
                  Användare
                  • december 2012
                  • 4

                  #38
                  Skall du använda bikarbonat så är väl en god tumregel 1msk / 100 liter, det kör jag med i alla fall..- / Lycka till
                  Pipen !

                  Kommentar

                  • mpe71
                    Användare
                    • maj 2010
                    • 30

                    #39
                    Om du vill förstärka färger med hjälp av belysningen kan du prova ett annat lysrör från Juwel som heter Colour. Jag testade det med diskus (en variant som kallas rödturkos) och det fungerade väl ok. Juwel anger att den ska förstärka röda och blåa färger och det stämmer väl ganska bra, men ljuset blir inte särskilt naturligt. Tyvärr är det nog så att det finns rätt så många bättre alternativ om man inte enbart är hänvisad till Juwels egna varianter.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...