240 liter malawi (mycket frågor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatic
    Användare
    • april 2012
    • 16

    #16
    Läste nyss om lavasten och såg att fiskarna kan skada sig för att stenarna är vassa.
    Är detta sant?

    själv så tycker jag inte dom ser vassa ut, men är det samma sten som jag tänker på?

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #17
      Ursprungligen postat av Aquatic
      Läste nyss om lavasten och såg att fiskarna kan skada sig för att stenarna är vassa.
      Är detta sant?

      själv så tycker jag inte dom ser vassa ut, men är det samma sten som jag tänker på?
      http://zoomarknad.se/images/products/large/00017414.jpg
      Ja det är sant...

      Kör på sten du hittar i skogen eller vid någon sjö istället. Ser mer biotopmässigt riktigt ut (om du nu bryr dig om såna nörderier ) och är galet billigt.

      Kommentar

      • Aquatic
        Användare
        • april 2012
        • 16

        #18
        Biotop spelar för mig ingen större roll.
        Men man ska INTE ha lavasten tillsammans med malawis? isf måste jag ändra planen lite

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #19
          Ursprungligen postat av Aquatic
          Biotop spelar för mig ingen större roll.
          Men man ska INTE ha lavasten tillsammans med malawis? isf måste jag ändra planen lite
          Det finns många som har lavasten i sina malawiburkar. Det som kan hända är att fiskarna simmar mot stenen och får sår på kroppen. Om du gärna vill ha lavasten så är det bara att köra på det. Det kan vara bra att känna till riskerna med det bara.

          Personligen tycker jag själv inte att det är så snyggt med röd lavasten. Den mörkare är väl mer ok i så fall. Den är ju lätt att bygga med också eftersom den just har vassa/taggiga partier som fäster bra i varandra.

          Kommentar

          • Mr.Mange
            Användare
            • september 2011
            • 40

            #20
            Ursprungligen postat av Aquatic
            Läste nyss om lavasten och såg att fiskarna kan skada sig för att stenarna är vassa.
            Är detta sant?

            själv så tycker jag inte dom ser vassa ut, men är det samma sten som jag tänker på?
            http://zoomarknad.se/images/products/large/00017414.jpg
            Jag har lavasten blandat med hålsten i ett par av mina akvarie och jag har aldrig märkt att dom skulle skada sig, men visst det kan väl hända någon gång i framtiden.

            Kör du på lavasten om du tycker att det är snyggt

            Kommentar

            • Aquatic
              Användare
              • april 2012
              • 16

              #21
              Ok, det var just den mörkare jag är ute efter, men kanske finns någon annan sten man kan hitta. Erik satt just och kollade på ditt 1000+ liters malawi kar, vilka stenar använder du i det?

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #22
                Ursprungligen postat av Aquatic
                Ok, det var just den mörkare jag är ute efter, men kanske finns någon annan sten man kan hitta. Erik satt just och kollade på ditt 1000+ liters malawi kar, vilka stenar använder du i det?
                Pimpsten och BTN moduler.

                Kommentar

                • Aquatic
                  Användare
                  • april 2012
                  • 16

                  #23
                  okej, tycker dem var grymt snygga. har du satt fast dom eller något? Läste att dom kan flyta och vart köper man såna?

                  BTN moduler är snygga, men har fastnat för aquaterras moduler, dock så verkar dom inte ha filtermoduler men det lär man väl kunna fixa till med dom?

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #24
                    Ursprungligen postat av Aquatic
                    okej, tycker dem var grymt snygga. har du satt fast dom eller något? Läste att dom kan flyta och vart köper man såna?

                    BTN moduler är snygga, men har fastnat för aquaterras moduler, dock så verkar dom inte ha filtermoduler men det lär man väl kunna fixa till med dom?
                    Ja de flyter först så jag brukar lägga dom i en hink med vatten ett tag innan det är dags att stoppa i dom i burken. De är väldigt porösa och går att såga med en gammal fogsvans som man inte är rädd om. Fördelen med det tycker jag är att man kan få en plan undersida på stenen vilket gör att den sticker upp ur sanden på ett "naturligare" sätt.

                    Har inte sett pimpsten i någon butik i Sthlmsområdet på många år. Mina köpte jag 04-05.

                    Jag har en hel del liggande i förrådet

                    Kommentar

                    • Aquatic
                      Användare
                      • april 2012
                      • 16

                      #25
                      Kan inte hitta stenen, väldigt synd.
                      Man får helt enkelt leta vidare ..

                      Kommentar

                      • Doktor-T
                        Användare
                        • april 2012
                        • 424

                        #26
                        Kanske man kan finna Pimp-Sten i nån gettoförort? ;-)
                        720 Malawi
                        375 Yngel
                        112 Yngel
                        70 Yngel

                        Kommentar

                        • Aquatic
                          Användare
                          • april 2012
                          • 16

                          #27
                          Sitter fortfarande och letar efter stenar, lite svårt att välja Ge gärna tips!
                          Senast redigerad av Aquatic; 19 april 2012, 16:43.

                          Kommentar

                          • Aquatic
                            Användare
                            • april 2012
                            • 16

                            #28
                            Lite frågor igen.

                            1. Vad ska jag ha för belysning? Tänkte endast ha Röd Zebra i karet. Belysningen som sitter i är t5 :/

                            2. Ska man ha sandsnäckor i för "rengöring" av ciklidgruset?

                            3. Siamesiska Algätare räcker det att ha såna som städare? Hur många? Vill helst inte ha ancistrus ..

                            Kommentar

                            • Aquatic
                              Användare
                              • april 2012
                              • 16

                              #29
                              ?

                              Kommentar

                              • Jonas_
                                Användare
                                • november 2011
                                • 101

                                #30
                                Mitt tips blir att skippa både snäckor & Siamesiska Algätare, många malawi äter gärna alger och för rengöring rekommenderar jag regelbundna vattenbyten istället för "städ-djur".. Alltså håll gruset & rutorna rena med handkraft och kör rent malawi i akvariet alltid funkat ruskigt bra i mina malawiakvarium, någon som håller malar, algätare och liknande närmare hjärtat än mig kan säkert ge ett helt annat svar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...