240 liter malawi (mycket frågor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatic
    Användare
    • april 2012
    • 16

    240 liter malawi (mycket frågor)

    Hej, Är ny här på forumet och vill börja med att tacka för ett bra forum, där man får mycket inspiration
    Jag har köpt ett Juwel Rio 240 liter med belysning pump osv ..
    Har valt att inrikta mig på malawi, eftersom dom har så fina färger och inredningen är likt saltvatten vilket jag tycker är ett plus. (vit sand, stenhög, inga växter) .. Nu är det så att jag behöver eran hjälp inför uppstarten osv, jag har en del frågor som behöver svar men dom kommer jag till.

    Information om akvariet:
    Liter: 240
    Filter: Juwel Bioflow 600 l/h
    Belysning: 2x54w T5
    Doppvärmare: 200w


    Först undrar jag, räcker det med att använda Juwels filter och endast fylla med grova filterkuddar?
    men då också ha en streamer, hur stark ska streamern va?

    Tänkte använda mig utav ciklidgrus, påverkar ciklidgrus kalk eller PH?
    Vad ska kalken ligga på?
    Vad ska PH ligga på?

    Går det att endast ha 1 art? tänkte isf bara ha Rödzebra.

    Undrar även hur mycket vatten jag ska byta varje vecka för att hålla nitriten nere och få vatten klart och fint? 50% räcker det?

    väldigt mycket frågor nu på en gång, ni får ursäkta men ställer man inga frågor så får man inga svar.

    Tack för nu.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen!

    Generellt kan man säga att ju större filter desto bättre. Jag vet inte hur stort juvels är men filterfack i färdiga akvariepaket brukar ju inte vara jättestora. Om du har tänkt dig en streamer så funkar det väl inte så bra till filter, väljer du en cirkulations pump skulle du kunna sätta upp en modul på motsatt kortsida från filtret och ha filtermaterial bakom modulen. Då blir det mer filteryta. Kanske funkar med streamer också? Har inte testat.

    När det gäller gruset vet jag inte om det innehåller kalk men om det gör det så buffrar det ph:t lite grann om det ens är märkbart. Nu vet jag inte vad du har för vatten i kranen men nomalt så funkar kranvatten till malawi utan problem. Om du har surt/mjukt vatten kan du buffra med bikarbonat. Om du veta mer om har det funkar så sök på forumet det finns många trådar om det.

    Kalk mäter du inte utan det är ph som du tänker på.

    Viktigast i början i ett nystartat akvarium är att hålla koll på vattenvärdena. Nitrit kommer efter ca tre veckor och är giftigt för fisken. Då måste du byta vatten ofta (30-40%) för att spä ut giftigheten, kanske varannan dag. Du får mäta nitriten. VÄLDIGT sparsam matning i början annars kan det bli problem. Det finns inga goda bakterier i en nystartad burk som kan omvandla det gifitiga nitriten till det mindre giftiga nitrat.

    Jag tycker det låter klockrent att bara köra en art. Se till att få tag på riktigt röda honor och blå hanar.

    När burken väl är igång byter du vatten en gång per vecka 50-60%. Köp en slang som du tömmer med och en slang som du fyller på med, annars kommer du ruttna och sälja burken innan det blir midsommar.

    Snart har du fler burkar hemma...

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Japp välkommen hit. Kul att du gillar vad du sett än så länge. Vi blir inte bättre än de som är här
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Aquatic
        Användare
        • april 2012
        • 16

        #4
        Kul att ni svarar
        Just Juwels filter paket är större än de flesta tror jag, det jag mena va att ha en streamer för cirkulationen så att det blir lite fart på vattnet. Hur stark ska en den va isf?

        Malawi ciklider vill ha runt 8 PH eller hur? Är det bikarbonat som gäller då och vad ska man tänka på när man kör bikarbonat finns de någon "guide" eller något?

        Men det går alltså att bara köra med endast en art? Vart köper man bra men relativt billiga malawi ciklider i Stockholms området och är det lätt att få tag i blåa hanar?

        Sen hur många ska jag ha i mitt 240 liter, hanar/honor? Kanske inte ska ha så många häller eftersom jag inte har så stort filterfack ..

        maaaaaasa frågor igen sorry guys Tack
        Senast redigerad av Aquatic; 11 april 2012, 21:50.

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          Användare
          • april 2012
          • 3

          #5
          Grattis till fint akvarium!

          Juwels inbyggda filter i Rio 240 är på 3 liters filter volym. Vilket är ganska exakt 3 ggr större än eheims största innerfilter. Så filtret är det nog ingen fel på.

          Det följer med dels en svart kolfilterkudde, dessutom en grön nitritkudde. Båda dessa kan du byta ut mot en grovblå. Det vita finfiltret kan du strunta i också, det måste annars bytas minst en gång i veckan.

          Lycka till!
          Akvaristens bästa vän, hink och en trasa.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            Ursprungligen postat av Aquatic
            Men det går alltså att bara köra med endast en art? Vart köper man bra men relativt billiga malawi ciklider i Stockholms området och är det lätt att få tag i blåa hanar?
            Kan rekommendera akvarie leasing i sumpan, mycket malawi både vf och odlat, var där i tisdags och såg blandannat en gammal favorit som Ps. Ornatus vildfångad, snygga djur (dom är blå)
            Senast redigerad av specmats; 12 april 2012, 13:46.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Aquatic
              Användare
              • april 2012
              • 16

              #7
              Tack för att ni svarar, otroligt kul!
              Filtret är som du säger Kapten ganska stort, men en streamer har jag förstått är bra att ha, hur stark skulle ni köpa?

              Ska garanterat kolla upp den affären Specmats! Tack för tipset.

              Om man bara kör 1 art alltså Rödzebra, hur många ska man ha i 240 liters karet? Har ju somsagt inte så stort filter vilket gör att man kanske ska dra ner antalet? Honor/hanar?

              Tack hörni, mer frågor kommer haha

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                15-20 stycken varav antingen 1 hane eller minst 3 hanar.

                Jag tycker iofs att det är snyggt med burkar med relativt lite fisk i. Så hade jag fått bestämma hade jag kört med ännu färre, typ 10-15 firrar.

                Köp inte bara billigaste fisken du hittar, köp fina exemplar. Utseendet är viktigare än priset, du kommer ju inte köpa fisk flera gånger i månaden så se det som en engångsinvestering . Det lönar sig absolut i längden... Tänk på att de blir ganska gamla om man sköter burken och maten.

                Kommentar

                • Aquatic
                  Användare
                  • april 2012
                  • 16

                  #9
                  så en bra setup är typ, 3-5 hanar och 10-12 honor?

                  Ska tänka på det när jag köper fiskarna, men är blåa hanar svåra att hitta? Vad kostar ungefär 1 Rödzebra?

                  Räcker denna streamern? http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=290&page=1

                  Vad ska jag göra för att få kalk? Ger ciklidgruset det?

                  mycket fråger igen

                  Kommentar

                  • Jonas_
                    Användare
                    • november 2011
                    • 101

                    #10
                    Det är en klockren setup . Dessa priser såg jag faktiskt tidigare idag i Gävle Röd Zebra 4-5cm 69:-, 6-8cm 98:-, 10-12cm 149:-. Blå hanar är inget problem att få tag i, dock tycker ju jag att en gammal benvit hane med violetta fenstrålar är klart snyggare

                    Inred med kalksten eller kör kalkgrus i botten, här i stan är det redan bra hårt vatten "naturligt", perfekt för oss som gillar afrikaner . Hoppas jag löste nån fundering du hade.

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aquatic
                      så en bra setup är typ, 3-5 hanar och 10-12 honor?

                      Ska tänka på det när jag köper fiskarna, men är blåa hanar svåra att hitta? Vad kostar ungefär 1 Rödzebra?

                      Räcker denna streamern? http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=290&page=1

                      Vad ska jag göra för att få kalk? Ger ciklidgruset det?

                      mycket fråger igen
                      Jag har inte priset i huvudet men akvarie leasing i sumpan har bra priser och kunnig personal så åk du dit så kommer du bli nöjd.
                      Jag har aldrig bryt mig om att tänka på PH då stockholms vattnet fungerar klockrent för Malawi. Skulle du vilja göra något åt det så är det bikarbonat som gäller.
                      Man brukar säga att totala pumpcirkulationen bör vara runt 6-8 ggr vattenvolymen dvs. ca 1500 - 2000 liter.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Glömt inte bort att fundera på att bli medlem så får du bra rabatt på massor av dessa affärer. Du tjänar nästan in medlemskapet direkt.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Aquatic
                          Användare
                          • april 2012
                          • 16

                          #13
                          Tack för bra svar!
                          Ska garanterat kolla upp akvarieleasing, men nu undrar jag. I karet är 2x 54w t5 lysrör, lysrören är dom som kom med i juwel paketet, om jag ska byta de? Vad får fram Röd Zebrornas färger bäst? Man behöver inga reflektorer eftersom det inte ska vara några växter va?
                          Tack

                          Kommentar

                          • Jonas_
                            Användare
                            • november 2011
                            • 101

                            #14
                            Jag använder alltid reflektorer i mina akvarium och har inte haft en växt på 10år men beror ju lite på vilket ljus du vill ha. Vilka lysrör du ska använda får någon bättre insatt svara på.

                            Kommentar

                            • Aquatic
                              Användare
                              • april 2012
                              • 16

                              #15
                              Ok tack för svaret!
                              Men ökar inte relfektorer alg tillväxten?

                              Vilken belysning rekommenderar ni till Röd Zebra? För att få fram deras färger.
                              Om inredningen spelar roll så går jag mot att bara ha massor med lavastenar och inga växter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...