1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• affealien
    svarade
    Ursprungligen postat av johho
    Fint fint, synd att man inte fick se malarna.
    Men skönt att det puffar på så att det fungerar. Jobbigt om man får kämpa sig igenom första tiden på karet.
    Jo det är svårt att få fram dem så de går bra att fota.
    L-015 är ganska modig nu och är framme ofta när det är ljust men L-081 är bara framme på kvällen nästan och sitter och trycker under en sten hela dagarna annars.

Bara för jag skrev att det inte hände så mycket så har Chokladcikliderna lagt ägg nu. Men tyvärr har de gömt dem i ena hörnet bakom slimlinen som gömmer doppvärmare och pumpinsug så några bilder lyckas jag inte med, försökte med en spegel men det var för mörkt i hörnet så det syns knappt.

Lämna en kommentar:

• johho
    svarade
    Fint fint, synd att man inte fick se malarna.
    Men skönt att det puffar på så att det fungerar. Jobbigt om man får kämpa sig igenom första tiden på karet.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Händer inte jätte mycket i karet just nu bara rullar på.

Yngeln från Guianacara geayi levde otroligt nog i lite över 3 veckor men nu har jag inte sett dem på hela veckan så nu har de nog tyvärr blivit mat åt de andra innevånarna i karet.

I går kväll när jag matade malarna med zucchini så tänkte jag att det var ju perfekt läge att försöka få någon bra bild på dem, men ICKET, flaggcikliderna tog över och åt på zucchinin och jagade bort allt annat som kom nära så blev inga sköna kvällsbilder på malarna men däremot lyckades jag filma 2st Guianacara geayi i full gång med att leka.

Först en film på flaggorna när de mumsar på zucchini

sedan Guianacara geayi leken

Allt filmades med fullt nerdimmad belysning därför färger och ljus kan vara lite konstigt.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Härligt, kul att du har yngel. Jo de är riktigt duktiga yngelvårdare och får bara ynglen mat kan de dra upp dem i karet de lever i. Artemia är ett tips, men de brukar vara duktiga att hitta käk i ett väl ingångkört akvarium av hygglig storlek också, det blir alltid lite rester att smaska på.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Efter att endast varit hemma en vecka och låtit chokladcikliderna bo in sig och äta ordentligt, visserligen åt de med stor aptit första dagen så det var inget problem, så blev det att åka hemifrån en vecka igen..
    Hälsa på hos svärföräldrar och hjälpa dem att försöka bota deras höns från Kalkben som de tyvärr fått. Men nu när vi lämnade dem och åkte hem såg alla hönsen mycket bättre ut så förhoppningsvis har vi lyckats med behandlingen.

När jag kom hem till karet så såg alla fiskarna ut att må bara prima. Det som däremot förvånad mig var att guiancara ynglen fortfarande var vid livet! Mamman vaktar dem men inte så intensivt som hon gjorde tidigare men det simmar ett 20-30tal yngel där fortfarande. Blir mer och mer sugen på att försöka dra upp ett gäng.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    ughh, det hade vore coolt att fånga på film!
    Haha nu tror jag att jag skrev lite galet, maten var 5cm ovanför vattnet inte fisken.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av affealien
    ...hoppar gärna 5cm för att få tag i pellets man håller ovanför ytan...
    ughh, det hade vore coolt att fånga på film!

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Ursprungligen postat av Cronan
    jäkligt fint kar måste jag säga. Har aldrig haft chokladciklider men tycker dom är väldigt fina.
    Eftersom detta är mitt första ciklidkar så har jag inte haft dem innan heller.
    Matade dem första gången i dag och det är riktigt personliga fiskar, äter gärna från handen och hoppar gärna 5cm för att få tag i pellets man håller ovanför ytan. Grymt snälla också men hade jag mindre tetror hade de nog blivit mat om man inte håller dem med annan mat, tex om man åker bort en vecka eller så.
    Kommer alltid fram till rutan så fort man kommer nära, personliga och mysiga ena helt enkelt.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Precis sådan som jag har. Väldigt smidig och håller en smal ljuskägla.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Har legat framför karet hela morgonen och bara njutit och nu för några minuter sedan har paret återvänt och börjat putsa samma plats igen så de verkar inte ge upp i alla fall.

Får kanske köpa en sån där liten som finns på ikea med "orm hals" och testa med det.
    Senast redigerad av affealien; 04 August 2012, 11:45.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    En led spotlight kan vara ett tips.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Nu när jag vaknade fanns inga ägg från flaggorna kvar, men det sett en ancistrus där och fanns mycket malbajs på roten så jag gissar att den var ganska mätt. Får helt enkelt lämna belysningen tänd men fullt nerdimmad i fortsättningen när jag vill ha kvar äggen.

Fördelen med det är att chokladcikliderna nu får utforska hela karet i stället för att vara upptryckta i ett hörn.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Låter som en bra plan. Ibland kan man liksom tappa farten när man är "klar".

Om du ska spara till nåt skulle jag säga extern blixt så du kan ha en liggandes på akvarieglaset, ännu bättre än ett objektiv!
    Ja lite att göra finns det alltid. Går ju som sagt och funderar lite på att prova salt och har blivit erbjuden ett perfekt kar till ett bra pris, också tack vare denna tråden, så det kommer jag förmodligen att slå till på men sen måste jag, enligt regeringen hemma, lägga pengar på lite annat först innan jag får dra igång nästa projekt så det kan nog dröja lite innan det börjar hända något.

Har funderat på det med blixt också faktiskt. Hittade nånstans någon som visat hur de gjort och fotat samma sak med och utan blixten och blev grym skillnad.

jobbarkompisen som jag köpte kameran av är riktig fotonörd så han brukar jag fråga om vilken jag ska köpa eller om det är bra den jag tittat på eftersom jag själv är ganska grön fortfarande.

Lämna en kommentar:

• affealien
    svarade
    Får passa på och tacka Anders (aejohansson) som tog med chokladcikliderna på bussen från Umeå förresten. Som synes på bilderna har de anpassat sig bra.
    Synd vi inte han snacka lite mer.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Låter som en bra plan. Ibland kan man liksom tappa farten när man är "klar".

Om du ska spara till nåt skulle jag säga extern blixt så du kan ha en liggandes på akvarieglaset, ännu bättre än ett objektiv!

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...