Började kolla lite efter vilka alternativ det fanns för att kläcka dessa och hur besvärligt det egentligen var. Det är just besväret som avskräckt mig att försöka mig på att odla någon sorts fisk tidigare.
Tänkte först köra glasslåde metoden men kändes lite halvbesvärligt och hålla på och suga upp dem och slabba med en öppen glasslåda. Kollade runt lite efter alternativ och det var mycket där man behövde både luftpump och belysning för att lyckas men sedan fick jag tipset om Hobby Artemiakläckare som skulle vara grymt enkel om man inte bedrev en stor odling för då skulle den inte klara att kläcka nog många men för mig som bara kommer ha ett kar med yngel skulle den passa utmärkt. Så jag beställde en tillsammans med ägg från samma tillverkare.
1. På bilden är själva "kläckaren
2. Locket med hål i mitten för ljusinsläpp
3. Behållaren
4. Plast ringarna som ser till att skalen hamnar ute i kanterna men den nykläckta artemian kan ta sig till mitten
5. Silen man fångar dem i
6. Man placerar ringen på ringarna i själva behållaren, de är utskuret så den sitter kvar, då kan artemian simma under medan alla skalen flyter.
7. Silen placeras i mitten så dit kommer det ljus hela tiden eftersom det är hål i locket och då dras artemian dit.
8. Man blandar 3tsk salt med 50cl vatten och häller i skålen sedan fyller man på med kranvatten upp till markeringen i skålen. Efter det är det bara hälla i ägg längst ut och lägga på locket och vänta.
Lämna en kommentar: