1078 Liter SA/jordätare
Kollaps
X
-
I dag fick jag besök av en arbetskamrat som hämtade lite äppelsnäckor, som jag har MÄNGDER av men försöker bli av med, hon hade Vallisneria med sig, bara några plantor men bättre än inget. Plockade lite från mitt 180L kar också men de var inte i bästa skicket, hoppas det ger av sig lite skott bara så borde jag snart ha liten skog.
Kollade sen igenom resterande djuraffärer i staden men ingen hade Vallisneria hemma tyvärr. Men däremot köpte jag ett stim på 28st Colombia tetror som nu bor i baljan tillsammans med 5st corydoras som fått flytta från 180L karet.
Har även flyttat över min Eheim 2080 pump från 180L karet där den gått i ca 1 månad och byggt bakteriekultur så hoppas den ska göra uppstarten lättare av karet.
Just nu är karet ganska grumligt som alla kar blir i uppstartsfasen men ska försöka ta lite bilder i kväll när det inte är så mycket reflektioner så ska ni få se hur fint tetrorna stimmar.Lämna en kommentar:
-
Även arninge zoo i Täby har bra storlekar och priser på rötter samt är rabattaffär. Inte samma utbud dock.Lämna en kommentar:
-
Planen är att åka till akvarielagret under nästa vecka någon gång och hoppas på kanske hitta lite bättre rötter jag kan hänga upp därifrån.Lämna en kommentar:
-
Fått lite mer tips från andra sidor, som tex bamburör man lägger över ramen och knyter rötterna i eller styv aluminiumtråd man gör krokar av, får se vilket det blir sen.
I dag var jag ute i 3 av stans zoo affärer, han inte med fler för jag var med tjejen på SM i marsvinsutställning först, där letades det passande rötter så jag kunde få lite ordning på karet.
Hittade 2 stora mangroove rötter som nu är stående i karet. Men alla redmoore rötter var ca 2dm långa och det kändes som det bara skulle se dumt ut i karet så de fick ligga kvar. Planen är att åka till akvarielagret under nästa vecka någon gång och hoppas på kanske hitta lite bättre rötter jag kan hänga upp därifrån.
Skulle även handla växter så jag kunde plantera innan jag fyllde med vatten tänkte jag. Hittade Anubis Nana och Java ormbunke men inte var det en av de 3 affärerna som hade Vallisneria så blir väl sådan från lagret sen också, som tur är går det rätt lätt att plantera med vatten i karet eftersom de inte behöver knyta fast i något.
Efter jag lagt i de sista rötterna och monterat på växterna var det bara fylla vatten, och de får ni några bilder på.
Konstigt nog är inte vattnet tefärgat ännu, blev de direkt när rötterna låg i badkaret, men det är väll de i morgon skulle jag gissa.Lämna en kommentar:
-
1 decimeter bred plexiglasskiva som är lika lång som bredden på karet och ligger på listen i fram och bakkant. I den skruvar du fast redmorroten!Lämna en kommentar:
-
Joo tycker också det ser klent ut på höjden, speciellt på den vänstra sidan, Vet en rot på en affär i stan som skulle passa super hoppas bara den finns kvar fortfarande.
Klurar fortfarande på nått smart sätt att hänga upp redmoore rot i "taket" också men har inte kommit på nått super smart lösning där, hoppas någon har lite tips?
Sedan ser det alltid väldigt tomt ut utan växter.Lämna en kommentar:
-
Ser utmärkt ut. Mer rötter som du samlar lite så kanske det blir än bättre. Jag gillar själv också rötter som når högt upp i karet.Lämna en kommentar:
-
Jaa då har man mekat lite i dag med.
1/3 dela av sanden som ska i och försökt mig på att placera ut rötter och stenar, inte helt nöjd så blir en sväng till stadens zoo affärer i morgon och leta lite mer skojiga rötter.
Blir aldrig riktigt som man tänker sig att det ska bli i huvudet.
När jag lessnat slängde jag på lysrampen och testkörde lite, därav kablarna uppe på burken.
Första bilden är med belysning utan blixt.
Andra bilden bilden är utan belysning och fotat med blixt.Lämna en kommentar:
-
Hoppas det blir bra jag med men känner på mig att jag kommer flytta om inredningen ett antal gånger innan jag är nöjd nog för att fylla vatten.
Tänkte först när jag fick de 5 extra centimeterna att jag kunde gömma lysrampen invändigt och bara slänga på ett lock och klistra lite svart plats på utsidan så den inte syndes. Men nu i efterhand blev det en annan ramp men listerna är kvar där de var beställt.
Dock har jag redan spårat iväg på att vilja bygga en paludarium men flickvännen säger att vi ska ha semester först innan jag gör av med ännu mer pengar så det får vänta.
Men då passar kanterna utmärkt som blomlådor så blir inte så dumt ändå när jag spårar vidare med dumma idéer. Men först ska det i fisk och liknande i detta och jag har tänkt njuta lite innan jag börjar med nya galna projekt.Lämna en kommentar:
-
Kommer att bli väldigt bra, det är jag helt övertygad om.
Men hur blev det med måtten? Visst var det så att du fick 5 cm på höjden av någon anledning, men jag ser att stagen på insidan upptill sitter typ 5 cm ner från övre kant. Varför har man gjort så? Är det för att tjockleken på glaset inte räckte till för den extra höjden? Hur många liter blir det?
//KajLämna en kommentar:
-
Monterat i lite bakgrunder nu och då kan ju inte göra mycket mer eftersom silikonet ska härda så bara ta en öl och luta sig tillbaka.
Blir att städa undan kladd i morgon också, silikon är inte min vän
Bjuder på 2 risiga bilder på en bakgrund som sitter på plats med massa reflektioner och liknande.
Blev att jag höjde slimlinen 3-4cm och fyller över det med sand sen och hoppas på att alla fiskarna inte nödvändigtvis ska gräva gropar där.
EDIT: bilderna kanske ska med ocksåLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: