Mitt Jordätar/sa akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Coola diskar de där håriga bestarna.

    Geosarna ser ut att ha det toppen i alla fall. De är tokiga i daggmask och olika insekter, men lite dåliga på att äta från ytan. Du får hålla oss uppdaterade om de äter de flugorna som dimper ned på ytan, jag skulle nog tro att det går utmärkt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #32
      Flaggciklider är tokiga i flugor. Allt från bananflugor till spyflugor. När jag slår flugor på sommaren åker de ner i SA-karet där flaggisarna alltid är snabbast på flugor - ngn gång kan scalare hinna före men inte ofta. Uaru och Geophagusar göre sig icke besvär.

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        #33
        Härliga bilder på lilltjejen som tittar på fiskarna. Har själv en i samma ålder som bokstavligen älskar att få mata fiskarna och kommentera allt de gör på sitt sätt .

        Gillar måtten på karet har potential att bli riktigt fint. Körde på vanlig andmat för att stävja det algproblemet du beskriver (funkade nästan för bra). Men tyckte att det skuggade för bra så nu har jag snabbväxare som vallisneria som får sköta det jobbet.

        Tänkte prova siamesisk algätare för att få bukt med mina trådalger. Allt annat tar mina malaysiska sandsnäckor hand som jag gärna vill rekomendera (typ som akvariets svar på daggmaskar).
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • jasiri
          Användare
          • mars 2011
          • 34

          #34
          Ja sandsnäckor borde ju vara bra så att sanden rörs om lite fast jag antar att mina fiskar gör just detta en hel del så som de gräver. Jag undrar vad Tapajosarna säger om att få massa snäckor i munnen när de tar en munfull sand men det kanske inte gör så mkt.

          Andmat funderade jag på med de är så små att de brukar fastna i pumparna mm jag skulle vilja ha lite större flytväxter. Fast en skog av vallseniria längst bak vore snyggt ska bara samla lite pengar så jag kan köpa en sådär 30 st (o:
          www.jasiri.se

          Kommentar

          • jasiri
            Användare
            • mars 2011
            • 34

            #35
            Lägger upp ett par bilder på fiskarna.
            Davids Tapajos har börjat leka men inga rom ännu och bara ett par är det ännu som satt igång men de har lagt beslag på en ordentlig grop och gräver som attans.

            Nån som vet hur det är att mata dessa ciklider med maggots som ett litet extra treat? Jag vet att maggots är rätt så feta så man ska väl mata lite sparsamt.

            Dagmask som man köper är de oki eller är de behandlade med något speciellt så att fiskarna blir sjuka.

            Någon som har erfarenhet av detta?
            www.jasiri.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              De skulle nog älska maggots.

              Ps. Det är dina nu
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • jasiri
                Användare
                • mars 2011
                • 34

                #37
                Såklart de är mina nu bara mina (o: jag ska prova att ge dem maggots kanske får de igång dem skulle vara roligt att föda upp ett gäng yngel.

                Jag ska ut i sommar o leta levandefoder till dem, maskar, mygglarver mm mm en bra ursäkt att få göra samma sak som när man var grabb och stod med en håv i varenda vattensamling man hittade. Jag funderar faktiskt på att starta ett sommarakvarium på 1 kubik i trädgården med lite svenska fiskar i de skulle vara skoj.
                www.jasiri.se

                Kommentar

                • jasiri
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 34

                  #38
                  Nu lägger det största paret ägg (o: roligt jag hoppas de andra följer efter, jag ska nog ta och flytta de andra när jag fått två lekande par, det räcker med två par i mitt akvarium och så ska jag försöka skaffa någon annan rolig jordätare eller annan intressant ciklid till akvariet, man vet aldrig vad man fastnar för.
                  www.jasiri.se

                  Kommentar

                  • jasiri
                    Användare
                    • mars 2011
                    • 34

                    #39
                    En bild på det lekande paret inte ens en vecka efter att jag hämtade dom hos dig David.
                    www.jasiri.se

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #40
                      Härligt, hoppas du får frisimmare.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • jasiri
                        Användare
                        • mars 2011
                        • 34

                        #41
                        Tyvärr försvan äggen en natt utan att de hunnit kläckas. Kan det varit plecon tro?
                        www.jasiri.se

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #42
                          Jag har varit tvungen att köra med nattlampa för att inte malarna ska ta äggen.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • jasiri
                            Användare
                            • mars 2011
                            • 34

                            #43
                            Jag har nattlampa men de var ju deras första försök i det nya akvariet så de kanske går bättre nästa gång. Nu är de full fart och det finns tre tydliga par. Jag behöver lägga i bättre stenar som de kan leka på.

                            Jag tror faktiskt att jag bara kommer behålla 2 par så de får möjlighet att föda upp ynglen i lite lugn och ro.

                            De har alla färgat ut betydligt mera nu och verkar trivas som "fisken i vattnet"

                            Mina ca nicar är verkligen mkt vakra och roliga men de är lite stressigt för Tapajosarna då de jagar dem med jämna mellanrum så kanske får jag placera dem i ett annat akvarium eller byta ut dem mot lite växter.
                            www.jasiri.se

                            Kommentar

                            • jasiri
                              Användare
                              • mars 2011
                              • 34

                              #44
                              Nu äntligen

                              Nu så har akvariet stabiliserat sig en del och mina jordätare trivs bra och samsas nu med Nicaragua paret. Inga yngel ännu av fiskarna jag köpte vuxna men massa rom. Däremot så har 2 av de yngre fiskarna som jag köpte i vintras när de bara var 4 cm lagt sina första ägg och ruvat fram dem också. De lade äggen högt upp på en rot som de vaktade frenetiskt i 3 dagar sen försvann rommen och de började "tugga" på dem och inatt spottade de ut ynglen i en grop i sanden där de vaktar dem och tar de små på utflykter både hanen och honan hjälper till och de andra invånarna o karet gör sig icke besvär.
                              www.jasiri.se

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Stort grattis! Spottade de ut dem utan att de var frisimmande? Det tråkiga är att jag hade dessa fiskar länge och de lekte massor men något gjorde att de aldrig spottade. Jag tror jag hade för många på för liten yta.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...