Mitt Jordätar/sa akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #16
    Trots sin storlek (över 20 cm) kommer mina Geophagushannar till korta mot ett par paletter jag satt i 540-karet. Har läst att jordätare vill gå ensamma i kar under uppväxten och mot bakgrund av vad jag sett tycks det stämma. Annars är väl discusar i o f s ungefär lika veka?

    Kommentar

    • Big_Sal
      Användare
      • maj 2010
      • 315

      #17
      Min erfarenhet är att jordätare och centralare går dåligt ihop, jag hade förvisso satanoperca med ellioti men när de senare lekte stressade jordisarna och slutade käka och tynade med tiden bort och dog... Har fått för mig att orange head ska vara tuffar men det är också nicaraguensis...

      Edit: mitt tips är att noga observera och se vad som händer... Om de käkar o i övrigt mår ok så kan det gå med tiden, fiskar som är i karet innan andra tillkommer brukar vara elaka en tid innan de vänjer sig vid sina nya kamrater...

      Kommentar

      • jasiri
        Användare
        • mars 2011
        • 34

        #18
        Fortfarande så går Tapajosarna i endast ena hörnet på akvariet men de är livliga och äter friskt samt ser friska ut och på natten så kommer de fram och söker föda i nästan hela akvariet. En av tapajosarna är betydligt större än de andra och han vägar sig fram mkt mer även om han blir jagad an nicaragua hanen honon. Just nu så står hannen och vaktar grottan och honan kommer bara fram några sekunder i taget för att äta lite. De har verkligen grävt ut grottan så jag ser inte om de har ägg och vill inte störa dom. Jag har ett extra kar ifall det inte skulle gå bra då får jag flytta tapajosarna.

        Det löser sig kanske med tiden som ni säger.
        www.jasiri.se

        Kommentar

        • jasiri
          Användare
          • mars 2011
          • 34

          #19
          Nu s slutade Nicarna att vakta sin grotta när jag satte in ett innerfilter med lite blås i så blev de sressade och förmodligen åt de upp rommen eller ynglen. Nu funkar det relativt bra med Tapajosarna som sakta kaxar till sig enda problemet är att när jag matar så mkt som jag gör så växer algerna så in åt helsike bla på växterna som inte trivs, kanske får jag göra som innan och strunta i alla växter i ett så varmt akvarium som jag matar så pass mkt i. Jag byter ca 1/3 del av vattnet varje vecka mer när jag sätter i fler fiskar men just nu tycker jag det räcker med tanke på att det är 1200 liter och bara några små fiskar i det.

          Vilka växter som är snabbväxande kan jag ha? Finns det någon bra flytväxt som tål temperaturen 28 och som växer fort?
          www.jasiri.se

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Jag kör crinumlökar (just nu bara Crinum thaianum) i mitt 936 liters som jag matar ordenligt i. Jag har några siamesiska algätare som gör stor nytta mot tofsar och jag har minimalt med algproblem där. Inga alls faktiskt.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • jasiri
              Användare
              • mars 2011
              • 34

              #21
              Hur klarar sig lökarna i sanden? och hur är det med algätarna är de svåra på de andra fiskarnas rom?

              Jag kanske skulle sätta i både algätare och lite lökar
              www.jasiri.se

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Lökarna trivs utmärkt i sanden, jag delade i helgen en lö som hade fått 2 barn

                Siameserna är ofarliga för romen däremot har jag golden nugget och L191 och de är svårare,men inge problem de heller. JKag har en grenmal som är lite väl på rom också, hen är nog värst, men cikliderna håller undan, men det skapar ju lite onödig stress.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • jasiri
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 34

                  #23
                  Nu har det gått på tok filtret la av och en del fisk dog när det satte igång igen och spydde ut en giftig soppa. Jag hatar strömavbrott i detta fall en propp som gick och sambon glömde säga till när hon efter 12 timmar bytte proppen )o: fiskarna klarar sig utan cirkulation men när min stora filterbehållare inte får syre så blir det en giftig soppa i den. Detta har hänt en gång tidigare men det var många år sedan. Nån som vet någon enkel grej som gör att strömmen till pumparna inte går igång igen efter ett strömavbrott?

                  En del av fiskarna klarade sig då jag hade ett litet kar igång som jag fick flytta dom till sen var det bara att städa ur och köra igång det stora igen med lite filtermedium från det lilla fungerande akvariet nu är det fungerande iaf.

                  Daniel hade du några orange head till salu? jag är isåfall mkt intresserad.
                  www.jasiri.se

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Usch vad tråkigt med problem som dessa!! Hur gick det med Nicarna? Vilka firra klarade sig?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • jasiri
                      Användare
                      • mars 2011
                      • 34

                      #25
                      Fler än vad ja trodde det vara bara några tetror och 1 tapajos som gick åt de piggnade till när jag flyttade dem tillfälligt nu är de full fart igen.

                      Nu har de ju sällskap av 9 st stora Tapajos till!! Tack så mkt för dessa David de klarade resan bra och fann sig snabbt tillrätta.
                      www.jasiri.se

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Härligt!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • jasiri
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 34

                          #27
                          Lite bilder på de nya fiskarna nu ska jag bara möblera med lite fler rötter och stenar så är det klart.

                          Davids Tapajos är lite bleka ännu de har ju bara bott i akvariet i några timmar.

                          Nicaragua hannen var på dem genast men har lugnat sig lite. Kanske får jag lov att flytta Nicarna men de är vackra och lite fart i så jag behåller dem helst.

                          Jag skulle behöva lite tåliga och snabbväxande flyttväxter som klarar lite varmare temperaturer någon som har några förslag eller några över?
                          www.jasiri.se

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            De ser ut att ha fått ett toppenhem!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #29
                              Ursprungligen postat av jasiri

                              Jag skulle behöva lite tåliga och snabbväxande flyttväxter som klarar lite varmare temperaturer någon som har några förslag eller några över?
                              Spikblad Hydrocotyle vulgaris är en bra växt som lägger sig på ytan och bildar en tjock ogenomtränglig matta efter några månader om man får igång den!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • jasiri
                                Användare
                                • mars 2011
                                • 34

                                #30
                                Nu så har de börjat att trivas ordentligt jag har möblerat om lite och lagt in en hel del mer rötter sen tänkte jag ta och plantera jätte vallseneria eller liknande växter som klarar att stå i sand och på ytan ha flytväxter som skuggar lite och som tar upp en del av all näring.

                                Min dotter Tuva älskar sina fiskar och kan stå och titta på dem i upp till en timme.

                                Ett par av Tapajosarna från David leker redan

                                Tack för tipset ang flytväxter Wilhelm nån som har andra tips eller som har för mkt vallseneria eller flytväxter som man kan få köpa?

                                Jag har en pleco på ca 20 cm nån som vet hur svåra dessa är på rom? Han är duktig på att hålla borta alger men hinner inte med hela akvariet så jag tänkte lägga i några till mindre kompisar till honom.

                                Till slut så tänkte jag att de ska gå ca 2 par Tapajos och två par altifrons i akvariet samt några plecos, men planer ändrar sig ju alltid, kanske skulle jag ha nån rolig stimfisk också.

                                Äter Tapajos flugor från ytan? På sommaren har jag massvis som dimper ner i akvariet vi har ju jakar som drar en del flugor, bifogar en bild på dessa våra annorlunda husdjur. Om inte Tapajosarna äter dessa kanske jag skulle skaffa en fisk som håller sig nära ytan och gillar flugor.
                                www.jasiri.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...