Mitt Jordätar/sa akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jasiri
    Användare
    • mars 2011
    • 34

    Mitt Jordätar/sa akvarium

    Nu så har jag startat upp mitt kar 1200 liter med 1 pleco och ett lekpar Nicaragua ciklider imorgon kväll sätter jag i de första 7 Tapajos Redhead.

    Sen är tanken att fylla på med lite G altifrons

    N Cikliderna leker för fullt så vi får se hur de går med de nya Tapajos kanske kommer de få växa upp på levandefoder.

    Hur mkt gömställen och rötter ska jag ha. Det finns en grotta som N cikliderna tagit i besiktning såklart, samt en del rötter. Vilket är viktigast att jordätarna ska ha massa ren sandbotten eller att det ska vara mkt rötter och sten?

    Jag har en hel del rötter o sten liggande som jag kan använda.

    Bilden är tagen med min mobil då min riktiga kamera är på lagning ursäkta den dåliga kvaliten.
    www.jasiri.se
  • jasiri
    Användare
    • mars 2011
    • 34

    #2
    Bilder

    Glömde bifoga bilden på akvariet, jag skickar med en bild på de föra invånarna också.
    www.jasiri.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Min erfarenhet är att de inte grejar i sanden alltför mycket men mest framgångsrikt har varit att lägga ut gott om stenar släta eller semisläta och täcka dem med sand i ett ordentligt lager. Då gräver de ur rejäla kratrar som blir deras revir och i kanten av kraterna finns en eller flera av de nedgrävda stenarna som de sedan lägger romen på.

      Vid några tillfällen har de lagt rom på slät del av rot ganska högt upp i akvariet, men på grund av närhet till hantlar har de slutat med det och hittat andra platser.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • jasiri
        Användare
        • mars 2011
        • 34

        #4
        Tack för bra tips. Vad tror du om Tapajos och Altifrons tillsammans och hur många lekpar tror du det finns plats för i detta kar?

        Vilken temp är bäst för dessa jordätare och är det något speciellt foder jag ska undvika.

        Akvarier ser lite tomt ut just nu men jag tänkte lägga ner ett par rötter till samt plantera lite växter på dessa rötter. Fast jag är mest intresserad av att fiskarna ska må bra och kunna visa upp sina beteenden än ha en fantastiskt välplanterad balja.
        www.jasiri.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          5 lekpar går nog in. Problemet kan vara att de gärna håller ihop i grupp så även om det är stort kommer de vara på en liten yta.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Du bör ligga rätt högt i temp, 28-30, ingen fara om det går ned till 25 under någon vecka eller så men de trivs bäst i högre temperatur och risken för HiH minskar rejält.

            Foder letade jag länge innan jag hittade det jag tycker funkar bra (Jag har Tapajos orange heads). Jag matar med tetra discus och NLS 2 mm pellets. Båda dessa sjunker och de gör att de kan behålla sitt naturliga beteende med att leta föda på botten. Sedan brukar jag komplettera med mysis och ärtor och räkrom och musslor. När fiskarna är mindre får man dela upp sådan mat i mindre delar samt skala ärtorna, nu häller jag i en bunt oskalade ärtor och det uppskattas. Räkmix går också bra.

            Akvariet ser ut att ha intressanta former, vilka mått är det? Rejät med rötter och grenar ger säkert en skön känsla. Jag har använd Ekgrenar som torkat i 6 månader cirkus med bark och allt i akvarierna. De håller väldigt länge och påverkar därmed inte vattenkvaliteten alltför mycket.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • jasiri
              Användare
              • mars 2011
              • 34

              #7
              Nu har jag hämtat de nya akvarieinvånarna.

              Tack David för råden speciellt det där med nedgrävda flata stenar. Nu har jag hämtat 7 st Orange head och de var lite mindre än jag trodde 6 st var 4 cm och en lite större ca 8 cm. De hade även ett gäng VF Altifrons i butiken för 350kr st och jag blev riktigt sugen men pengarna räckte inte riktigt till men jag hade gärna köpt ett gäng på 6 st sådana också.

              Nicaragua Cikliderna bossade genast med mins små Tapajos och nu står de samlade längst bort från N ciklidernas hörn, uppe under ytan i en liten grupp, men de äter iaf när jag matar dem. Förhoppningsvis så kaxar de till sig snart.

              Storleken på akvariet är ca 180 långt *100 djupt och 70 högt och 6 kantigt
              www.jasiri.se

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Ser hur bra ut som helst massor med simyta dessutom.

                Sjukt snygg rot, den stora som går diagonalt!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • jasiri
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 34

                  #9
                  Hmm detta verkar inte funka så bra, mina Nicaragua ciklider är mkt aggressiva mot mina Tapajos som fortfarande inte vågar sig fram utan står alldeles under ytan i ett hörn och trycker, så fort de simmar ner till botten kommer Nicaragua hannen och jagar dem.

                  Jag har inte haft så många andra fiskar än Diskus innan och är inte van vid detta vad göra??
                  www.jasiri.se

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    KAnske lättar det med tiden då Tapajosarna kommit mer tillrätta alternativt flyttar du nicarna ett tag så jordätarna har blivit lite tryggare. Är det stor storleksskillnad?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • jasiri
                      Användare
                      • mars 2011
                      • 34

                      #11
                      Ja de är en stor skillnad i storlek hanen av Nicarna är ca 14 cm och Tapajosarna är 4-5 cm. Jag trodde dock de skulle gå bra då akvariet är så stort och nicarnas grotta ligger i ena änden samt har en massa rötter som avskiljer dom så jag tänkte de skulle nöja sig att staka ut detta som sitt revir.

                      Jag tror att honan nu dessutom har rom inne i grottan för hon kommer inte ut och hannen vaktar utanför. Kanske finner sig Tapajosarna till rätta men just nu så trängs de i ena hörnet av akvariet.

                      Jag har ett litet akvarium på 60 liter men det är 8 kantigt och har inte så mkt bottenutrymme men jag funderade på att låta Tapajosarna växa till sig i detta. Tror du det skulle funka eller är det för litet?
                      www.jasiri.se

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Ursprungligen postat av jasiri
                        Ja de är en stor skillnad i storlek hanen av Nicarna är ca 14 cm och Tapajosarna är 4-5 cm. Jag trodde dock de skulle gå bra då akvariet är så stort och nicarnas grotta ligger i ena änden samt har en massa rötter som avskiljer dom så jag tänkte de skulle nöja sig att staka ut detta som sitt revir.

                        Jag tror att honan nu dessutom har rom inne i grottan för hon kommer inte ut och hannen vaktar utanför. Kanske finner sig Tapajosarna till rätta men just nu så trängs de i ena hörnet av akvariet.

                        Jag har ett litet akvarium på 60 liter men det är 8 kantigt och har inte så mkt bottenutrymme men jag funderade på att låta Tapajosarna växa till sig i detta. Tror du det skulle funka eller är det för litet?
                        Det låter som om det är alldeles för litet.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Ja jag tror också det är för litet du komer inte att få någon tillväxt för dem där även om de är små nu.

                          Om du tar bort rommen för nicarna så de går ur lekmoden så kanske du kan förenkla för jordätarna att komma till rätta. Jag har dessa jordätare med Heros och de är kända för att kunna vara tuffa. Det går aldeles utmärkt. Jag skaffade de dem samtidigt och Heros var lika skraja som jordätarna i början och lika små. Det underlättar. Sedan har jag noggrant sett till att det finns rejäla "naturliga" hinder mellan ett tänkt revir till Heros och en annan större yta. Jag har fått justera ibland lite, men när de väl valt en lekplats håller de sig till den om den var bra. Därefter kunde jag flytta hindren (grenar/rötter) så att den ytan minskade något och skapade därmed en större ledig yta till jordätarna.

                          Byter du ut Heros mot Nic ovan kanske det kan vara något för dig att prova.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • jasiri
                            Användare
                            • mars 2011
                            • 34

                            #14
                            Oki jag har ju mest erfarenhet av Diskus och de växer nästan bättre i små akvarium bara man byter vatten hela tiden och har en bra syresättning.

                            Jag ska se hur jag ska göra men fortsätter de så här så får jag flytta nån. Jag har gjort precis som du beskrev och lagt ut naturliga hinder men det verkar som Nicaragua hanen vill göra utflykter till andra sidan akvariet bara för att jaga de små tapajosarna.

                            Det kanske blir ett nytt 100 liters som jag får placera Tapajosarna i så de får växa till sig.
                            www.jasiri.se

                            Kommentar

                            • jasiri
                              Användare
                              • mars 2011
                              • 34

                              #15
                              Det är rätt så stor skillnad i storlek. Nu så har Tapajosarna simmat ner till botten men de håller sig i ett hörn av akvariet. På natten med bara "månljuset" på så vågar de sig fram över hela akvariet.

                              Kanske kommer detta lösa sig de kaxar kanske till sig tillslut äter gör de iaf.
                              www.jasiri.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...