FishBase har bara arter, inte hybrider. Ingen vet väl egentligen vilka arter som korsats för att få fram papegojan.
Det är klart Ciklid.se ska informera om hur man sköter papegoja; en ciklid är det, den ägs ofta(st) av nybörjare, och det är inte fiskstackarns fel att den är vanskapt.
Flowerhorn är en hybrid där det förmodligen ingår trimaculatum, citrinellum och andra extremaggressiva centralare, och den är inte lika handikappad som papegojan, så det är klart den inte går att hålla i sällskapskar.
Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter
Kollaps
X
-
Själv tycker jag att den ser för jäklig ut och jag skulle aldrig hålla den, men varför skall man inte informera om hur man sköter denna fisk som idag är den särklassigt vanligaste cikliden i svenska akvarier. Idag behandlas den lite som slöjisar och hålls ofta i alldeles för små akvarier - men, men det skall NCS strunta i och i stället sticka ner huvudet i sanden (sorry akvariet) och strunta i hur denna fisk sköts och istället spotta på dom som håller den.
Kan för övrigt också vara värt att nämna att Flower Horns (som jag tycker är en rätt snygg fisk) anses vara en betydligt mer problematisk art att hålla än papegojfiskar och därför har en kortare livslängd än dessa. Dessutom är det väldigt ofta problem att hålla flera FlowerHorns ihop och därför håller många dom en och en - vilket knappast kan anses vara naturligt, eller?Lämna en kommentar:
-
Bara en teknisk fråga, är ens en papegojciklid beskriven som en ciklid då, hittar inget i fishbase? Eventuellt för husfridens skull skapa en hybrid-del i forumet?Lämna en kommentar:
-
Kan för övrigt också vara värt att nämna att Flower Horns (som jag tycker är en rätt snygg fisk) anses vara en betydligt mer problematisk art att hålla än papegojfiskar och därför har en kortare livslängd än dessa. Dessutom är det väldigt ofta problem att hålla flera FlowerHorns ihop och därför håller många dom en och en - vilket knappast kan anses vara naturligt, eller?Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 December 2011, 00:11.Lämna en kommentar:
-
Det jag sa var en personlig tanke hur jag ser på det hela. Mitt största missnöje är väll mest just på papegojciklider där man på konsgjord väg har skapat en deformerad art. Och märk väl skillanden på orden avel och hybrid.. Hybridisering och "naturlig" avel sker ju hela tiden naturligt i naturen så det tycker jag ingeting om. Flowerhorns och diskus etc. kan ju i alla fall fungera som en fisk. Papegojciklid är däremot nästan djurplågeri tycker jag, samma sak med extrem avel. Fiskar är levande djur som har rätt till ett fullgott liv och även fast man kan korsa en zebra med en bäver så bör nånstanns det finnas någon form av moral i det hela även fast man kan!?
Smärta hos fisk vetenskapligt är bevisat, hur dom mår psykiskt är väll omöjligt?http://en.wikipedia.org/wiki/Emotion_in_animals
Och Kjell jag sa väll inte att hela Tyskland hade denna inställning utan vissa större forum..
Nu är ju detta mina personliga åsikter och alla har ju sin egen.
Som jag ser det så måste man se det utefter hur lång deras livslängd är i ett akvarium - har de avlats på ett sådant sätt att de dör snabbt i akvarium så tycker inte jag att de hör hemma där, men då ställs man inför sådana problem som jag nämnde ovan att t.ex. ballongmollyn är bra mycket tåligare än den vanliga mollyn.
Ett betydligt större problem är t.ex. att många fiskar har avlats på ett sätt som gör att de är väldigt ömtåliga (främst avel på dåliga stammar och detta gäller även för naturformer). Ta t.ex. den vanliga fjärilscikliden siom ser hur "naturlig" ut som helst men inte desto mindre är jäkligt svår att hålla vid liv i akvarium.
Så frågan är inte helt enkel.Lämna en kommentar:
-
Just papegojfirren är ju ett bra exempel där jag ställer mig bakom att NCS håller sig tveksamma till arten och rekommenderar att undvika den. Kanske kan vi justera i artregistret än mer än vad som står idag.Lämna en kommentar:
-
Det jag sa var en personlig tanke hur jag ser på det hela. Mitt största missnöje är väll mest just på papegojciklider där man på konsgjord väg har skapat en deformerad art. Och märk väl skillanden på orden avel och hybrid.. Hybridisering och "naturlig" avel sker ju hela tiden naturligt i naturen så det tycker jag ingeting om. Flowerhorns och diskus etc. kan ju i alla fall fungera som en fisk. Papegojciklid är däremot nästan djurplågeri tycker jag, samma sak med extrem avel. Fiskar är levande djur som har rätt till ett fullgott liv och även fast man kan korsa en zebra med en bäver så bör nånstanns det finnas någon form av moral i det hela även fast man kan!?
Smärta hos fisk vetenskapligt är bevisat, hur dom mår psykiskt är väll omöjligt?http://en.wikipedia.org/wiki/Emotion_in_animals
Och Kjell jag sa väll inte att hela Tyskland hade denna inställning utan vissa större forum..
Nu är ju detta mina personliga åsikter och alla har ju sin egen.Lämna en kommentar:
-
Förstår om NCS inte vill stöta sig med någon men jag tycker personligen att det är ett sorts statement att ta avstånd från hybrider.. Många andra länder har valt denna linjen t.ex. de större tyska ciklidforumen. Och eftersom 99.9% av de fiskar som diskuteras här rör sig om naturliga varianter så tycker jag inte att steget är så långt eller?
det skulle innebära att nästan alla diskus skulle förbjudas eftersom de är hybrider, men däremot då inte de värsta avelsformerna av slöjstjärtar eftersom de inte är hybrider.
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att dessa inte skulla vara godkända i Tyskland. På Duisburg-mässan där DCG (tyska Ciklidsällskapet) höll i ciklidustsällning så fanns det en hel del hybrider i deras utställningsakvarium.
Skall man ta ställning för eller emot något så måste det vara utifrån en vetenskaplig synpunkt och inte utifrån vars och ens smak. Att säga att en fisk lider är inte helt enkelt - t.ex. så är t.ex. ballongmollyn så är den klart tåligare än den vanliga mollyn. Själv tycker jag ju rent estetiskt att debn vankliga mollyn är rätt Ok, medan ballongmollyn ser för jävlig ut.Lämna en kommentar:
-
Svårt att generalisera hybrider och färgformer må kanske vara, men att en papegojciklid inte kan leva sitt liv som den vill kanske inte är så svårt att räkna ut eller?
En hund utan ben kan säkert leva om man sköter den rätt, men får den ett värdigt liv?
Förstår om NCS inte vill stöta sig med någon men jag tycker personligen att det är ett sorts statement att ta avstånd från hybrider.. Många andra länder har valt denna linjen t.ex. de större tyska ciklidforumen. Och eftersom 99.9% av de fiskar som diskuteras här rör sig om naturliga varianter så tycker jag inte att steget är så långt eller?
De har ett kortare liv.
De svälter sig själva
De kan inte äta när de vuxit till full storlek eller annat.
För perser katter gäller ju exempelvis att de inte kan föda sina egna ungar utan många kräver kejsarsnitt alternativt dör en hög andel av ungarna eller till och medmodern under förlossningen. Där skulle jag känna mig nöjd.
För flower horn ser jag exempelvis inte att de skulle lida. Jag tycker knappt flower horn skiljer sig från odlad diskus, fast jag kanske vet för lite.
Detsamma med odlingsformer av afrikanska ciklider. Unt so weiterLämna en kommentar:
-
-
-
Svårt att generalisera hybrider och färgformer må kanske vara, men att en papegojciklid inte kan leva sitt liv som den vill kanske inte är så svårt att räkna ut eller?
En hund utan ben kan säkert leva om man sköter den rätt, men får den ett värdigt liv?
Förstår om NCS inte vill stöta sig med någon men jag tycker personligen att det är ett sorts statement att ta avstånd från hybrider.. Många andra länder har valt denna linjen t.ex. de större tyska ciklidforumen. Och eftersom 99.9% av de fiskar som diskuteras här rör sig om naturliga varianter så tycker jag inte att steget är så långt eller?Lämna en kommentar:
-
Varför säger inte japanerna vad heter du?
Svar: Dom talar inte svenskahaahahahahhahaha
Lämna en kommentar:
-
Jag kan inte förstå papegojciklider är så pass populära. Kan ju knappt röra sig i vattnet pga sin kroppsform. klockren form av djurplågeri. Nä avliva de som finns och inför ett importförbud. De skulle gynna ciklidhobbyn i övrigt om folk inte hade hybrider från Asien att tillgå, folk skulle istället intressera sig för andra färggranna varianter. Tex Ciklider från malawisjön.
E jag för dessa fiskarna, absolut inte men det e jag inte för ngn form av missavel..Lämna en kommentar:
-
I och för sig... Discus avlas ju rätt ordentligt.
Ska NCS ta ställning tycker jag det ska vara baserat på vetenskapliga belägg att djuret lider. För mig är personliga åsikter ointressanta i sammanhanget, det blir bara en massa moraliserande som inte gynnar någon.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: