Papegojciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #16
    Kanske det moraliska dilemmat med hybrider bör flyttas till en egen tråd då det inte var det som Guldstrand frågade efter? Jag skulle gärna vilja se en sådan tråd i alla fall här på ciklid.org..
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #17
      Ursprungligen postat av Rivulatus
      Kanske det moraliska dilemmat med hybrider bör flyttas till en egen tråd då det inte var det som Guldstrand frågade efter? Jag skulle gärna vilja se en sådan tråd i alla fall här på ciklid.org..
      Jepp, bra initiativ, vi gör så. Tråden finns här: http://www.ciklid.org/forum/showthre...470#post857470
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #18
        Guldstrand: Tråkigt att så många fiskar dött för dig, men slösa inte mer pengar på papegojfiskar utan köp riktiga CA-ciklider. De är både intressantare och vackrare.

        Välkommen till forumet.

        Kommentar

        • Guldstrand
          Användare
          • december 2011
          • 24

          #19
          Ursprungligen postat av Lundensis
          Guldstrand: Tråkigt att så många fiskar dött för dig, men slösa inte mer pengar på papegojfiskar utan köp riktiga CA-ciklider. De är både intressantare och vackrare.

          Välkommen till forumet.
          Förstår hur du tänker, men skulle ändå vilja köpa en till papegojciklid, så att den vi har slipper att vara ensam.
          ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #20
            Ursprungligen postat av Guldstrand
            Förstår hur du tänker, men skulle ändå vilja köpa en till papegojciklid, så att den vi har slipper att vara ensam.
            Byt in den mot CA-ciklider. Du kommer inte att ångra dig.

            Kommentar

            • Lizardking
              Användare
              • december 2007
              • 79

              #21
              Hej Guldstrand! Det var mycket tråkigt att höra att du förlorade sex Blood Parrots. Bps kan gå ensamma, dock är dom parbildande fiskar och jag skulle rekommendera att du köper några kompisar till din ensamma, så dom sedan får para ut. Blood Parrots är mörka/svarta som yngel och blir röda när dom växer upp, din håller på att skifta helt enkelt och kommer snart att vara helt röd. Dock kan dom ibland bli lite "sotiga" på nacke,gällock samt under ryggfenan. "Sotet" kan pluppa upp för att sedan försvinna. Jag har läst teorier som säger att det handlar om deras sätt att visa stress. Till exempel har jag alltid tagit för vana att byta vatten om jag har sett någon bli lite sotig. Efter ett vb har det sedan försvunnit. De har även möjlighet att utveckla en pannpuckel som t.ex citrinellum eller labiatum. Pannpuckeln är EJ könsbunden och kan inte användas för att bestämma kön. 99% av hanarna är sterila och du lär inte få lyckad lek.
              Dare: Hur vet du att ynglen är känsliga? Är nyfiken på ifall du känner någon här i sverige som odlar dessa?
              Min personliga teori är att BPs är en "shortbody" variant av citrinellum eller labiatum, vilket ksulle kunna förklara varför det är så hög sterilitet hos hanarna.
              Vidare så är det viktigt att beakta att en del inte har deformerad mun, det är viktigt att de som har deformerad mun inte går med de som har en normal mun eftersom de har svårare att få i sig käk samt att kunna hävda sig.
              Jag önskar dig lycka till med din BP och tveka inte att fråga om du vill ha råd. Jag har alltid betraktat dessa fiskar som djur med "speciella" behov. Tillgodoser du dem behoven har du ett mycket trevligt husdjur i din ägo.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Vet inte riktigt vad jag skrev, men jag surfade runt och hittade ett gäng träffar som sa att äggen inte kläcks, fast på senare tid har tydligen fler och fler lyckats. Jag menade nog mest att de möjligen ofta är ofruktsamma

                Edit: nu såg vad jag skrev. Jo jag menade nog egentligen att äggen inte ens kläcks...
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Ursprungligen postat av Lizardking
                  Hej Guldstrand! Det var mycket tråkigt att höra att du förlorade sex Blood Parrots. Bps kan gå ensamma, dock är dom parbildande fiskar och jag skulle rekommendera att du köper några kompisar till din ensamma, så dom sedan får para ut. Blood Parrots är mörka/svarta som yngel och blir röda när dom växer upp, din håller på att skifta helt enkelt och kommer snart att vara helt röd. Dock kan dom ibland bli lite "sotiga" på nacke,gällock samt under ryggfenan. "Sotet" kan pluppa upp för att sedan försvinna. Jag har läst teorier som säger att det handlar om deras sätt att visa stress. Till exempel har jag alltid tagit för vana att byta vatten om jag har sett någon bli lite sotig. Efter ett vb har det sedan försvunnit. De har även möjlighet att utveckla en pannpuckel som t.ex citrinellum eller labiatum. Pannpuckeln är EJ könsbunden och kan inte användas för att bestämma kön. 99% av hanarna är sterila och du lär inte få lyckad lek.
                  Dare: Hur vet du att ynglen är känsliga? Är nyfiken på ifall du känner någon här i sverige som odlar dessa?
                  Min personliga teori är att BPs är en "shortbody" variant av citrinellum eller labiatum, vilket ksulle kunna förklara varför det är så hög sterilitet hos hanarna.
                  Vidare så är det viktigt att beakta att en del inte har deformerad mun, det är viktigt att de som har deformerad mun inte går med de som har en normal mun eftersom de har svårare att få i sig käk samt att kunna hävda sig.
                  Jag önskar dig lycka till med din BP och tveka inte att fråga om du vill ha råd. Jag har alltid betraktat dessa fiskar som djur med "speciella" behov. Tillgodoser du dem behoven har du ett mycket trevligt husdjur i din ägo.

                  Många bra tips om hur man ska hålla dem, kanske du kunde tänka dig att skriva ihop en beskrivning för artregistret så kan andra som är nyfikna på denna fisk läsa in sig på vad den kräver...
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Lizardking
                    Användare
                    • december 2007
                    • 79

                    #24
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Många bra tips om hur man ska hålla dem, kanske du kunde tänka dig att skriva ihop en beskrivning för artregistret så kan andra som är nyfikna på denna fisk läsa in sig på vad den kräver...
                    Tack! Jag skriver mer än gärna en artbeskrivning, så fort jag får lite tid över, ska dock tenta av lite juridik först så det kan dröja innan tiden finns ha ha.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Du kan ju ta del för del.


                      Akvariemiljö
                      Könsskillnader
                      Föda
                      Övrigt

                      Vill du kan du maila texterna till mig då petar jag in del för del.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Lizardking
                        Användare
                        • december 2007
                        • 79

                        #26
                        Ok jag lovar att försöka göra det så fort som möjligt. Jag tänker även rådfråga fler som håller på med BPs för att försöka göra infon så korrekt som möjligt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...