Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    Papegojfiskar och andra framodlade ciklid-avarter

    Hej

    Startar på begäran en tråd om papegojfiskar och motsvarande. Gör det här i djurskyddsavdelningen, eftersom en diskussion om dem enligt min åsikt borde handla om huruvida det är etiskt att ta fram, sprida och köpa dylika produkter.

    Papegojfisken har ju tydligt synbara defekter, såsom krum ryggrad och svårigheter att simma. Hur mycket osynliga, inre, defekter har den? Hur länge kan den förväntas leva?

    Intressanta frågor? Ska NCS ta ställning?
    Senast redigerad av Mikael W; 12 december 2011, 17:37. Anledning: Tycker att NCS väl kan hålla sig till cikliderna.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Tyvärr handlar det ju om mer än papegojfiskar, Bat rockor, golfbollar, Bulldog diskus, extrema slöjvarianter, genmanipulerade fiskar etc.
    Många av dessa är storsäljare i asien så få bort dem kommer aldrig o gå. Så gränserna måste nog sättas här hemma.
    Hörde att man t.ex inte tillåter slöjancistrus o säljas på auktioner i Norge (ej vidimerat) samtidigt som jag såg genmanipulerade fiskar (glofish) till salu i Danmark nyligen o dessa är förbjudna i hela EU.
    Så frågan är var man skall dra gränsen jag nog tycka att det är bra om man som förening drar gränser o försöker städa framför egen dörr, innan våra myndigheter gör det.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Rogli
      Användare
      • mars 2011
      • 119

      #3
      Sen har vi ju det här med gränsdragningen. Från att det finns "förädlade" kulturvarianter med starkare eller annorlunda färger, men som i övrigt är sunda och friska, så finns det min värsta mardrömsfisk, slöjstjärt med glosögon! För mej är dessa olika ytterligheter glasklara i vilken kategori "ok" eller "inte ok",de hamnar.
      Men däremellan finns en gråzon som inte är lika självklar. min princip går i vart fall där förädlingen påverkar fiskens hälsa och förmåga att röra och föröka sig naturligt.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Det är liksom tre olika nivåer av handikapp.

        De transgena fiskarna (glofish'arna) är de minst förändrade, det enda som skiljer dem från normala zebrafiskar är att de är självlysande under UV-ljus. De är inte sjukliga och de beter sig helt normalt. De är också olagliga.

        Papegojor är en hybrid mellan flera extremt aggressiva centralamerikaner som är så deformerad att den inte klarar att jaga fisk eller bita dem, dvs den har en handikappgrad som gör att de inte kan bete sig naturligt. Jag har en personlig misstanke att de är mentalt handikappade också, fast riktigt hur man ska bevisa att en fisk är efterbliven vet jag inte. Däremot tror jag inte de är särskilt sjukliga.

        Slöjstjärtar, golfbollar, stargazers etc liknande odlingsformer av guldfisk är dels mer utsatta för skador och sjukdomar (de tål t.ex. inte lika låga temperaturer och växer långsammare än normalformen), dels är deras inre organ så omstuvade av den krumma och fördubblade ryggraden att de ofta får svårt att hålla balansen i vattnet efter att t.ex. ha ätit. Däremot beter de sig som guldfiskar gör mest.

        Lider nån av de här fiskarna? Jag har inte den blekaste.
        För mig, personligen, är såna här fiskar definitionen på smaklöshet, för mig hör de hemma i en guldfiskskål med blå glaskulor till sand och ett knallgrönt plastskelett som bubblar, men dålig smak kan man inte göra nåt åt. Vill folk ha såna här ohyggligheter, och det vill de, så får de väl ha dem.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Det är liksom tre olika nivåer av handikapp.

          De transgena fiskarna (glofish'arna) är de minst förändrade, det enda som skiljer dem från normala zebrafiskar är att de är självlysande under UV-ljus. De är inte sjukliga och de beter sig helt normalt. De är också olagliga.

          Papegojor är en hybrid mellan flera extremt aggressiva centralamerikaner som är så deformerad att den inte klarar att jaga fisk eller bita dem, dvs den har en handikappgrad som gör att de inte kan bete sig naturligt. Jag har en personlig misstanke att de är mentalt handikappade också, fast riktigt hur man ska bevisa att en fisk är efterbliven vet jag inte. Däremot tror jag inte de är särskilt sjukliga.

          Slöjstjärtar, golfbollar, stargazers etc liknande odlingsformer av guldfisk är dels mer utsatta för skador och sjukdomar (de tål t.ex. inte lika låga temperaturer och växer långsammare än normalformen), dels är deras inre organ så omstuvade av den krumma och fördubblade ryggraden att de ofta får svårt att hålla balansen i vattnet efter att t.ex. ha ätit. Däremot beter de sig som guldfiskar gör mest.

          Lider nån av de här fiskarna? Jag har inte den blekaste.
          För mig, personligen, är såna här fiskar definitionen på smaklöshet, för mig hör de hemma i en guldfiskskål med blå glaskulor till sand och ett knallgrönt plastskelett som bubblar, men dålig smak kan man inte göra nåt åt. Vill folk ha såna här ohyggligheter, och det vill de, så får de väl ha dem.
          Tror jag kan hålla med om allt dom skrivs här.

          För NCS gäller det mest ciklider och där är det väl dessa kategorier dom är aktuella:
          Flower horn
          Papegojfisk
          Andra "egna" korsningar planerade och oplanerade
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Slöj o Bulldog diskus som väl är så är de osäljbara i europa.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • jojon80swe
              Användare
              • januari 2011
              • 57

              #7
              Jag kan inte förstå papegojciklider är så pass populära. Kan ju knappt röra sig i vattnet pga sin kroppsform. klockren form av djurplågeri. Nä avliva de som finns och inför ett importförbud. De skulle gynna ciklidhobbyn i övrigt om folk inte hade hybrider från Asien att tillgå, folk skulle istället intressera sig för andra färggranna varianter. Tex Ciklider från malawisjön.
              jojon80@spray.se

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                I och för sig... Discus avlas ju rätt ordentligt.

                Ska NCS ta ställning tycker jag det ska vara baserat på vetenskapliga belägg att djuret lider. För mig är personliga åsikter ointressanta i sammanhanget, det blir bara en massa moraliserande som inte gynnar någon.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Jonny
                  Användare
                  • mars 2010
                  • 231

                  #9
                  Ursprungligen postat av jojon80swe
                  Jag kan inte förstå papegojciklider är så pass populära. Kan ju knappt röra sig i vattnet pga sin kroppsform. klockren form av djurplågeri. Nä avliva de som finns och inför ett importförbud. De skulle gynna ciklidhobbyn i övrigt om folk inte hade hybrider från Asien att tillgå, folk skulle istället intressera sig för andra färggranna varianter. Tex Ciklider från malawisjön.
                  Tror det skulle bli problem ändå o få det olagligt med sådana här fiskar, för ska dom in o tulla på dessa så är där en uppsjö hundar, katter o andra djur som också skulle förbjudas. Se bara på belgisk blå= problem o föda sina egna kalvar, engelsk bulldog= andningsproblem Perser= andningsproblem. Det har ju inte direkt varit i djurens intresse när dessa har avlats fram.
                  E jag för dessa fiskarna, absolut inte men det e jag inte för ngn form av missavel..

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Varför säger inte japanerna vad heter du?

                    Svar: Dom talar inte svenska haahahahahhahaha
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #11
                      Svårt att generalisera hybrider och färgformer må kanske vara, men att en papegojciklid inte kan leva sitt liv som den vill kanske inte är så svårt att räkna ut eller?

                      En hund utan ben kan säkert leva om man sköter den rätt, men får den ett värdigt liv?

                      Förstår om NCS inte vill stöta sig med någon men jag tycker personligen att det är ett sorts statement att ta avstånd från hybrider.. Många andra länder har valt denna linjen t.ex. de större tyska ciklidforumen. Och eftersom 99.9% av de fiskar som diskuteras här rör sig om naturliga varianter så tycker jag inte att steget är så långt eller?
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Varför säger inte japanerna vad heter du?

                        Svar: Dom talar inte svenska haahahahahhahaha
                        Hahaha, min son var framme igen! Fy på honom

                        Ledsen för OT.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Hahaha, min son var framme igen! Fy på honom

                          Ledsen för OT.
                          Säg till honom att han lättar upp stämningen här
                          han kommer att bli nåt stort
                          lägg in en bild på marodören
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rivulatus
                            Svårt att generalisera hybrider och färgformer må kanske vara, men att en papegojciklid inte kan leva sitt liv som den vill kanske inte är så svårt att räkna ut eller?

                            En hund utan ben kan säkert leva om man sköter den rätt, men får den ett värdigt liv?

                            Förstår om NCS inte vill stöta sig med någon men jag tycker personligen att det är ett sorts statement att ta avstånd från hybrider.. Många andra länder har valt denna linjen t.ex. de större tyska ciklidforumen. Och eftersom 99.9% av de fiskar som diskuteras här rör sig om naturliga varianter så tycker jag inte att steget är så långt eller?
                            Jag talar inte för hela NCS det utgörs av dess medlemmar ej av den lilla del av styrelsen jag representerar. Dock gillar jag inte godtycke. Nu säger jag inte att papegojfiskar mår bra. Jag säger att jag vet inte, men kan någon visa på att de inte mår bra så är jag med. Fakta såsom:
                            De har ett kortare liv.
                            De svälter sig själva
                            De kan inte äta när de vuxit till full storlek eller annat.

                            För perser katter gäller ju exempelvis att de inte kan föda sina egna ungar utan många kräver kejsarsnitt alternativt dör en hög andel av ungarna eller till och medmodern under förlossningen. Där skulle jag känna mig nöjd.

                            För flower horn ser jag exempelvis inte att de skulle lida. Jag tycker knappt flower horn skiljer sig från odlad diskus, fast jag kanske vet för lite.
                            Detsamma med odlingsformer av afrikanska ciklider. Unt so weiter
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rivulatus
                              Förstår om NCS inte vill stöta sig med någon men jag tycker personligen att det är ett sorts statement att ta avstånd från hybrider.. Många andra länder har valt denna linjen t.ex. de större tyska ciklidforumen. Och eftersom 99.9% av de fiskar som diskuteras här rör sig om naturliga varianter så tycker jag inte att steget är så långt eller?
                              Så hybrider skall inte tillåtas, men däremot framavalde färgformer eller?
                              det skulle innebära att nästan alla diskus skulle förbjudas eftersom de är hybrider, men däremot då inte de värsta avelsformerna av slöjstjärtar eftersom de inte är hybrider.

                              Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att dessa inte skulla vara godkända i Tyskland. På Duisburg-mässan där DCG (tyska Ciklidsällskapet) höll i ciklidustsällning så fanns det en hel del hybrider i deras utställningsakvarium.

                              Skall man ta ställning för eller emot något så måste det vara utifrån en vetenskaplig synpunkt och inte utifrån vars och ens smak. Att säga att en fisk lider är inte helt enkelt - t.ex. så är t.ex. ballongmollyn så är den klart tåligare än den vanliga mollyn. Själv tycker jag ju rent estetiskt att debn vankliga mollyn är rätt Ok, medan ballongmollyn ser för jävlig ut.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...