Papegojciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guldstrand
    Användare
    • december 2011
    • 24

    Papegojciklider

    Hej på er alla... Jag blev precis medlem på denna sida.

    Jag har lite frågor om arten "papegojciklider".
    Vi köpte 7 stycken papegojciklider av en privatperson, igår kväll.
    Av någon underlig (-och mycket tråkig) anledning, så var det endast 1 papegojciklid som överlevde natten.

    (Samtliga papegojciklider var friska och någorlunda pigga när vi släppte ner dem i akvariet.)
    Akvariet är på 140 liter, och håller en temperatur på 26-27 grader.

    Enligt privatpersonen vi köpte dem av, så är denna art av papegojciklider, tvåkönade. Kan det stämma? Vi kan för övrigt inte så mycket om just papegojciklider.

    (Bifogar två bilder på den som överlevde.)
    ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter
  • gryni
    Användare
    • februari 2004
    • 63

    #2
    Hej,
    Det kan finnas flera skäl till att dina nyinförskaffade "papegojfiskar" inte klarade av flytten. Eftersom de är framavlade och en korsning mellan flera ciklidarter är de heller inte särskilt tåliga i jämförelse med många andra centralamerikanska ciklider. Kanske var de också i dåligt skick efter transporten?
    Min första gissning är annars att med ledtråd av dina bilder anta att de helt enkel slogs/stressades ihjäl av dina rödciklider. De kan vara rätt elaka och var papegojfisken i lite halvrisigt skick när du släppte ner dem i akvariet så kan rödcikliderna säkert göra processen kort med nykomlingarna.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Att så många dog var ju väldigt tråkigt minst sagt!!

      När man introducerar nya fiskar i ett akvarium brukar man "koppa" in dem. Det innebär att man exempelvis tar vatten från akvariet de ska placeras i i koppar och häller i den behållana fiskarna finns i i små steg så att de vänjer sig vid vattentemperaturen och andra vattenvärden såsom nitratnivåer, pH, hårdhet)

      Ofta gör man det genom att placera påsen med fisk i akvariet, utan att öppna påsen, under 15 minuter för att tempen ska jämnas ut. Sedan öppnar man påsen och släpper in en liten skvätt vatten från akvariet i påsen och låter det stå 15 min till och så en skvätt till. Till slut häller man i fisken. Ofta rekommenderas det att man i slutet håvar upp fisken ur påsen och häller påsvattnet i avloppet. Detta för att fisken är stressad under frakten och då avger en del giftiga ämnen som man vill slippa få i akvariet. Jag vet inte vad det är för ämnen dock.

      Kanske var du för snabb att hälla dem i akvariet så de chockades?

      De är inte tvåkönade och vad jag vet svårodlade då ynglen är känsliga.

      De finns i vårat artregister:
      Cichlasoma "papegojfisk"
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Guldstrand
        Användare
        • december 2011
        • 24

        #4
        Vi brukar alltid låta påsen flyta 10-20 min. i akvariet, innan vi släpper i nya fiskar.
        Denna gången hade vi fiskarna i en större spann/hink, och vi kunde därför inte göra på samma sätt.

        Ja, det kan säkert vara så att papegojcikliderna "chockades".
        Är riktigt besviken på mig själv, att jag inte tog redan på mer information, tidigare.
        Nu har vi som tidigare nämnt, bara en papegojciklid kvar. Är de ensam-fiskar, eller bör de vara två?

        Den förra ägaren var säker på att de var tvåkönade, eftersom att det tydligen var en "speciell" sort/art, (enligt någon akvariehandlare som han hade köpt dem av).
        Aja, var mest bara nyfiken på om det stämde eller inte. Det har ingen större betydelse för oss.
        ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Häng inte läpp, det kan vara andra orsaker också.

          Hur som helst, välkommen hit! Hoppas du hittar mer intressanta saker som gör att intresset för ciklider ökar ännu mer!!

          De flesta ciklider trivs allra bäst i mindre grupper, dvs ej ensamma. Om de är själva kommer du inte uppleva hälften av de beteenden som är typiska ciklider, revirhållande, leken, yngelförsvar...
          Senast redigerad av DaRe; 07 december 2011, 20:11.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Guldstrand
            Användare
            • december 2011
            • 24

            #6
            Tusen tack för alla hjälpsamma svar.
            Någon som kan se -och berätta vad det är för art/sort av papegojciklid jag har, så att jag kan få tag på samma?

            Vi har även rödciklider, zebraciklider samt ytterligare en ciklid-art, så jag kommer inte att lämna detta forum den närmaste tiden.
            ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Se min länk ovan.
              Mest känd som papegojfisk.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Guldstrand
                Användare
                • december 2011
                • 24

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Se min länk ovan.
                Mest känd som papegojfisk.
                Fisken på bilden (din länk) ser inte riktigt ut som den vi har.
                ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Det är samma, men en mycket större variant. den du har har dessutom inslag av andra färger men det finns ingen artbestämning av dessa. Bara att leta i butikerna.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Kolla länken igen så känner du igen en ungfisk i alla fall
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Guldstrand
                      Användare
                      • december 2011
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Kolla länken igen så känner du igen en ungfisk i alla fall
                      Hahaha.. ja, den understa bilden på den sidan, känner jag absolut igen.
                      Ok, men då vet jag.
                      ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter

                      Kommentar

                      • aejohansson
                        Användare
                        • maj 2011
                        • 432

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guldstrand
                        Vi brukar alltid låta påsen flyta 10-20 min. i akvariet, innan vi släpper i nya fiskar.
                        Denna gången hade vi fiskarna i en större spann/hink, och vi kunde därför inte göra på samma sätt.
                        Inga problem, dels så går det att låta hinken flyta eller så slår man bara vatten från nya karet ner i hinken tills tempen är hyffsat lika. Ta bara ut så mycket vatten ur hinken du kan innan varje gång du slår på nytt vatten så går det fortare att få upp tempen.

                        Kommentar

                        • Guldstrand
                          Användare
                          • december 2011
                          • 24

                          #13
                          Ursprungligen postat av aejohansson
                          Inga problem, dels så går det att låta hinken flyta eller så slår man bara vatten från nya karet ner i hinken tills tempen är hyffsat lika. Ta bara ut så mycket vatten ur hinken du kan innan varje gång du slår på nytt vatten så går det fortare att få upp tempen.
                          Bra att veta! Tack för tipset.
                          ResTransport - förmedlar enkel och säker transport av dina akvariefiskar-/växter

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            Användare
                            • september 2006
                            • 796

                            #14
                            Ursprungligen postat av Guldstrand
                            Enligt privatpersonen vi köpte dem av, så är denna art av papegojciklider, tvåkönade. Kan det stämma? Vi kan för övrigt inte så mycket om just papegojciklider.
                            Nästan alla vanliga akvariefiskar är tvåkönade, alltså det finns både honor och hanar. Det finns några få arter där det bara existerar honor. De behöver inte bli befruktade för att få avkomma.

                            I sällsynta fall finns enstaka individer som har både manliga och kvinnliga könsorgan, men de är missbildade. Riksmuseet brukar få in strömming med både rom och mjölke ungefär var 5e var 10e år.

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              #15
                              Inte heller jag skulle köpa papegofiskar. Jag är inte säker på att de inte har fått skador vid framavlandet. Se t.ex. på deras ryggrad och på hur bra de kan simma.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...