Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    Ursprungligen postat av Getingen
    Nu är det 2 år gammal Nils Oscar Imperial Stout. En gåva ifrån gudarna. Sjukt god.
    .

    Den är riktigt fin.....

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      Ursprungligen postat av Banderad
      För er som vill uppleva en svensk öl med riktig härlig maltsmak (och från en minst sagt litet bryggeri). Kolla om ert lokala Systembolag kan beställa hem Ängöl från min hemstad Kalmar. Bland det godaste jag har druckit faktiskt.

      /Jocke
      du var nog full när du smakade den
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Getingen
        Användare
        • december 2012
        • 412

        Hyllningarna kommer på rad till Ängöl. Ska absolut testa något ifrån dom när jag får chansen. Ölen beställer du via en e-beställning på systembolagetshemsida.

        Hyllningarna kommer på rad till Ängöl. Ska absolut testa något ifrån dom när jag får chansen. Ölen beställer du via en e-beställning på systembolagetshemsida.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          du var nog full när du smakade den
          Inte till en början Peter

          /Jocke

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Ja ddet vore intressant att testa Ängöl, jag blir helt klart nyfiken. Vilken typ av öl är det?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              Ursprungligen postat av DaRe
              Ja ddet vore intressant att testa Ängöl, jag blir helt klart nyfiken. Vilken typ av öl är det?
              Färsk lite grumlig ljus öl med mycket smak. Om jag inte minns fel blandar de någon maltsort som används mycket i Tjeckien och en från Australien, för att få en bra kombination va ddet gäller beskan. Men det var något halvår sedan jag läste på flaskan, så jag kan minnas fel. För några år sedan när den lanserades var den nästan omöjlig att få tag på. Då släpptes den ett visst klockslag på Kalmars två Systembolag, samt det som ligger på Köpstaden i Färjestaden (Öland). Folk köade för att få tag på några flaskor. Nu är det dock lite mer sansat på den fronten....

              /Jocke

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Låter riktigt kul. Jag får hålla ögonen öppna helt enkelt.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Färsk lite grumlig ljus öl med mycket smak. Om jag inte minns fel blandar de någon maltsort som används mycket i Tjeckien och en från Australien, för att få en bra kombination va ddet gäller beskan. Men det var något halvår sedan jag läste på flaskan, så jag kan minnas fel. För några år sedan när den lanserades var den nästan omöjlig att få tag på. Då släpptes den ett visst klockslag på Kalmars två Systembolag, samt det som ligger på Köpstaden i Färjestaden (Öland). Folk köade för att få tag på några flaskor. Nu är det dock lite mer sansat på den fronten....

                  /Jocke

                  tycker den är alldeles för söt för min smak, men finns det inte fler varianter? kul dock att det går bra för dem, men jag köper dem inte
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • december 2012
                    • 412

                    Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    tycker den är alldeles för söt för min smak, men finns det inte fler varianter? kul dock att det går bra för dem, men jag köper dem inte
                    Tror dom har 5 olika i nuläget och kommer 2 till i februari om jag minns rätt. Som jag har förstått det är det lite ovanligare och udda stilar. Så jag tror nog att det bjuder på en nysmakupplevelse oavsett vad man tycker om den sen

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • december 2012
                      • 412

                      Nu på fredag släpps det en hel del trevliga öl.

                      Själv tänkte jag köpa följande:

                      Nils Oscar Celebration Ale
                      Omnipollo Nebuchadnezzar
                      De Molen Vuur & Vlam IPA
                      Sierra Nevada Northern Hemisphere Harwest Wet Hop Ale 2012
                      Sierra Nevada Celebration Ale
                      Nynäshamns Smörpundet Porter
                      Goose Island Bourbon County Stout 2012

                      I beställningssortimentet släpps det två nya öl ifrån Ängöl också. Dom diskuterades tidigare.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Sv: Bästa ölen

                        Ahh spännande. Tack för tipset.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Jahaja, så skulle jag in och leta öl igår angående tipset ovan. Gick på nit på två affärer och gav upp. väl hemma under middagen kom frugan med några flaskor hon hittade. Barnen hade sagt att jag gillar den med huset på. Hehe
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Nadja7år_2013-02-02_555.JPG
Visningar: 1
Storlek: 218,1 KB
ID: 683976

                          Underbart!!

                          Testade Sierra Nevada Jubileum i går kväll:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Nadja7år_2013-02-01_539.JPG
Visningar: 1
Storlek: 153,3 KB
ID: 683977

                          Sanslöst god rackare. Kan verkligen rekommenderas. Underbar fräsch beska och tydliga humlearomer som bara är så perfekt balanserad.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Getingen
                            Användare
                            • december 2012
                            • 412

                            Själv fick jag tag på allt jag ville på mitt andra försök, var först på Eurostop Halmstad vid öppning, allt tog slut på 1 minut, fick enbart några enstaka flaskor av det som inte ansågs lika attraktivt, satte mig sedan på tåget till Helsingborg och där var det gott om flaskor kvar av allt förutom Omnipollo Neb och Vuur & Vlam, där tog jag några av dom sista. De flesta butiker kommer tydligen få löpande leveranser hela veckan med start på måndag, så var det något mer du vill få tag på så hade jag försökt på måndag alt senare i veckan.

                            Har tyvärr inte kunnat testa någon av ölen än pga sjukdom.

                            Förövrigt kul att du gillade den, då har jag något att se fram emot Även om Sierra Nevada känns som ett väldigt säkert kort som alltid kan leverera.

                            Kommentar

                            • Getingen
                              Användare
                              • december 2012
                              • 412

                              Testade Sierra Nevada Celebration Ale 2012 idag och håller med om den var riktigt bra.

                              Sen blev det Smörpundet Porter. Såhär skrev jag tidigare: "Inte jätteimponerad faktiskt, trodden den skulle vara bättre än såhär, började kylskåpskall och är nu i rumstemperatur. Den är helt klart bättre nu än tidigare då den var kall, men den är fortfarande ganska tunn och smaklös, jag hade hoppats på mer smak. Med tanke på priset så trodde jag den skulle vara bättre. Känns som att man lika väl kan dricka Carnegie utan att märke någon direkt skillnad mer än att ha fler kronor kvar i plånboken. Vet inte om den hade vunnit något på lagring. Har för lite erfarenhet av det."

                              Därefter blev det De Molen Vuur & Vlam IPA, många har varit besvikna på denna var olika anledningar. Jag tycker den var jättegod.



                              Lite öl som avverkats tidigare kan skådas här.



                              3 öl ifrån Sigtuna ur beställningssortimentet. Alla 3 med väldigt kort tid kvar på bästföre datumen.
                              På senare tid har jag också blivit väldigt besviken på ölen ifrån Sigtuna

                              Sigtuna East Coast IPA. Smakade bättre än vad jag trodde då det var 8 dagar kvar på bästföre. Fortfarande bra humlesmak. Men som i de flesta öl ifrån Sigtuna var det dåligt med kolsyra, knäpptyst när man öppnade flaskan och väldigt svagkolsyra i ölen. Inget skum överhuvudtaget. Smaken tycker jag var som en dålig kopia av Modus Hoperandi, lägg på en krona så får du den istället, ett mycket bättre val.

                              Sigtuna East River Lager. Ganska bra faktiskt även denna med kort datum (11 dagar). Bra med kolsyra i denna också. Hittar en liten syrlig smak, infektion?, oavsett så tycker jag den syrliga smaken lyfter ölen. Kommer på burk i mars på systembolaget, ska testa den då igen tänkte jag. Om den smakar så som denna ölen jag drack så rekommenderar jag den starkt, tycker det är dåligt med bra lager.

                              Sigtuna Red Ale, (den som är i glaset) såhär skrev jag tidigare: "1 månad kvar på bästföre.
                              Svårt att veta vad man ska förvänta sig eftersom jag tror att detta är min första Red Ale.
                              Röd är den iaf inte, snarare mörkbrun, stora likheter med en porter. Kraftiga smakar av choklad och kaffe, även rostade toner, en hel del metallsmak. Ganska kraftigt kolsyra. Förhållandevis söt. Tillbaka dragen smak av humle och tropiska frukter, Humlen märks tydligast i doften men även där är den väldigt tillbaka dragen, doften generellt är ganska svag. Helt ok men inte mer, värd att dricka upp. Och detta var inte vad jag förväntade mig.

                              Ångrar mig, som mkt öl med metallsmak blir det bara värre desto mer man dricker, nu blir det vasken. "
                              Senast redigerad av Getingen; 05 februari 2013, 00:25.

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Sv: Bästa ölen

                                Suveräna recensioner. Tack för dessa.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...