Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Julestout från danska Midtfyns Byghus är kryddad med stjärnanis och fänkålsfrö. En mycket bra stout.
    39,90:- för en halvliter i systembolagets tillfälliga sortiment.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      Idag tappades 67 flaskor av den pale ale som bryggdes för 2 veckor sedan. Den hade jäst ut bra och hamnade på 6,4%. Den doftade fantastiskt och smakade redan bra, Nelson Sauvin är ett nytt favorithumle.

      En del av jästen har tvättats och ska återanvändas till en Imperial Stout som ska bryggas nästa helg.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        Ursprungligen postat av Micke
        1:a advent firas med test av hembryggt julöl.

        Ett djupt rödbrunt öl med normalhögt ljusbrunt skum.

        Mycket rostad malt och lite rök i doften tillsammans med blommigt humle.

        Smaken lätt med framträdande maltsötma och rostade toner. Stickig kolsyra med små bubblor. Lätta humletoner med en mjuk beska i eftersmaken.

        Ett bra julöl med bra maltbas utan att den tar överhanden, fräsch humle i avslutningen. Kanske något hög restsötma på grund av att det inte jäste ut fullt så långt som det var tänkt, men inte så att det är överdrivet för att vara ett julöl.

        Ett riktigt juligt öl!
        En sådan önskar jag mig i julklapp!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • december 2012
          • 412

          Nu är det dags att skaka liv i denna tråden igen när forumet är igång, hoppas alla har haft en bra jul med god julöl. Jag hann väl testa på det mesta (av julölen) som jag var intresserad av årets favorit blev Oppigårds Winter Ale.

          Sedan har jag druckit upp det mesta ur min beställning och upptäckt att svenska bryggeriet i lokala sortimentet håller en otroligt låg kvalité, var två defekta öl, troligtvis oxidering, Tok-Olle och Södra Pale Ale som reklamerades på systemet. Så hädanefter kommer jag bara beställa ifrån bryggeri som har minst en flaska i ordinariesortimentet. Ser detta som en liten kvalitétsgaranti. Dock är det egentligen ingen garanti, min Dugges Holy Cow var troligtvis också defekt då den inte smakade bra och hade stora inslag av oxidering samtidigt fanns de klassiska smakerna också där för en ipa. Det blev vasken iaf och iom en viss osäkerhet lät jag bli att reklamera den, men min smakupplevelse stämmer inte överrens med så som den "ska" smaka. Och desto mer jag diskuterat, tänkt och läst om denna öl blir jag mer och mer säker på att min flaska var defekt, dock ska tydligen dugges nyligen bytt bryggeri och verkar därför ha en inkörningstid innan ölen smakar som det är tänkt, blir kanske att ge den en ny chans i framtiden.

          Dugges High Five var helt ok och Dugges Avenyn Ale var mer än bra!

          Har också blivit medlem på beersweden forum där jag blir mer och mer aktiv.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Mer och mer seriöst. Det är fränt. Låt det dock inte avskräcka alla som har andra förslag på öl som ni gillar.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Getingen
              Användare
              • december 2012
              • 412

              Ursprungligen postat av DaRe
              Mer och mer seriöst. Det är fränt. Låt det dock inte avskräcka alla som har andra förslag på öl som ni gillar.
              Japp, nu uppskattar jag även Sierra Nevadas Torpedo riktigt mkt, tar ett tag att uppskatta vissa stilar.

              Otroligt kul att upptäcka nytt, tar egentligen aldrig slut och man kan ta det till vilken nivå man vill, jag försöker hålla mitt på en nivå som passar mig, det samma gäller ju med akvaristik.

              Kommentar

              • Getingen
                Användare
                • december 2012
                • 412

                Drack mitt första Barley Wine i helgen.



                Riktigt gott så fler flaskor kommer beställas för att lagras och även andra Barley Wines kommer att testat framöver.

                Drack mitt första Barley Wine i helgen.



                Riktigt gott så fler flaskor kommer beställas för att lagras och även andra Barley Wines kommer att testat framöver.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Denna öl testade jag ikväll. Den hade rejäl humlesmak men aningen för söt för mig 3.5 av 5 för mig.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-01-11 18.15.16.jpg
Visningar: 1
Storlek: 687,6 KB
ID: 683545
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    Vissa lördagskvällar finns det inget som slår en riktig Tjeckisk ljus lager. Sitter med en flaska riktig importerad Budweiser, Budwar här hemma nu (alltså, inte någon Amerikansk skit).

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • GraTis
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 414

                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Vissa lördagskvällar finns det inget som slår en riktig Tjeckisk ljus lager. Sitter med en flaska riktig importerad Budweiser, Budwar här hemma nu (alltså, inte någon Amerikansk skit).

                      /Jocke
                      Inget ont om din tjeckiska pilsner, men världen är större än så. Gillar inte din nedvärderande snack om amerikansk skit. Kanske är det dina smaklökar och upplevelser som är skit men behåll det för dig själv, istället för att gnälla på världens bästa öler som kommer från Amerikat.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Amerikans öl förtjänar numer väldigt mycket uppmärksamhet men visst har de dragit med en lång tids dåligt ryckte av bra anledningar.

                        Mitt absoluta och helt överlägset bästa öl är Sierra Nevada Torpedo. Så sjukt god att det svider i hjärtat lite när man tar en flaska!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • december 2012
                          • 412

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Amerikans öl förtjänar numer väldigt mycket uppmärksamhet men visst har de dragit med en lång tids dåligt ryckte av bra anledningar.

                          Mitt absoluta och helt överlägset bästa öl är Sierra Nevada Torpedo. Så sjukt god att det svider i hjärtat lite när man tar en flaska!
                          Citerar för att undvika dubbelpost. Amerikansk massproducerad öl så som budweiser, miller osv, är skit ja det håller jag med om. Men Amerikanska mikrobryggerierna här bäst i världen enligt mig och väldigt många andra. Synd att det ändå är så pass få öl som når hos i Sverige med tanke på hur mkt dom egentligen har där borta i Amerika.

                          Ikväll blev det Carnegie Porter. Andra gången för mig, gillade inte den första gången pga tokmkt kolsyra, idag upplevde jag normal kolsyra och gillade den.

                          Sedan blev det Flying Dog Winter Ale. Överraskande god, men efter 45min i glaset kom spritsmaken igenom ganska kraftigt, hade bara ett par centiliter kvar då som tur var. Kall var den en av de bästa julölen för min del.

                          Nu är det 2 år gammal Nils Oscar Imperial Stout. En gåva ifrån gudarna. Sjukt god. Är väldigt svårflörtad när det gäller stouts och porter men denna var riktigt god.

                          Igår blev det Mohawk Whiteout Stout. En Imperial Stout den med. Men 9,7% och en kraftig smak därefter blev 50cl för mkt för en ovan stout-drickare som mig så dom sista centiliterna åkte i vaskan, men ölen var riktigt god. Finns kvar på en del bolag fortfarande, så har du nån att dela den med så rekommenderar jag ett köp.

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            Ursprungligen postat av GraTis
                            Inget ont om din tjeckiska pilsner, men världen är större än så. Gillar inte din nedvärderande snack om amerikansk skit. Kanske är det dina smaklökar och upplevelser som är skit men behåll det för dig själv, istället för att gnälla på världens bästa öler som kommer från Amerikat.
                            Njae, har väl druckit en och annan ok öl från USA med. Senast var det på det där Söderstället med franskklingande namn på Hornsgatan i Stockholm. Då bad jag om en öl med lite smak, så nära en Tjeckisk pilsner de kunde uppbringa.

                            Men Budweiser från USA är onekligen amerikansk skit. Eller? Framför allt om man jämför med riktig Budweiser från Tjeckien. Sedan är väl lite grejen med den här tråden att inte hålla saker som har med öl för sig själv, utan faktiskt uttrycka åsikter om just det man dricker på frdags- eller lördagskvällen.

                            /Jocke
                            Senast redigerad av Banderad; 12 januari 2013, 22:53.

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              För er som vill uppleva en svensk öl med riktig härlig maltsmak (och från en minst sagt litet bryggeri). Kolla om ert lokala Systembolag kan beställa hem Ängöl från min hemstad Kalmar. Bland det godaste jag har druckit faktiskt.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • tege
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 2753

                                Ursprungligen postat av Getingen

                                Nu är det 2 år gammal Nils Oscar Imperial Stout. En gåva ifrån gudarna. Sjukt god. Är väldigt svårflörtad när det gäller stouts och porter men denna var riktigt god.
                                Skall testas.
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                                Kommentar

                                Arbetssätt...