Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Ursprungligen postat av Ducce
    Oude Kriek Boon tyckte inte jag var någon höjdare, smakade bara körsbärsskum!
    Lite syra också hoppas jag. Det är sällan det kommer bra lambik på systemet så jag köpte ett gäng flaskor.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Getingen
      Användare
      • december 2012
      • 412

      Jag har inte testat Oude Kriek Boon ännu men har ganska höga förväntningar och jag tror den kan leverera.

      Idag hämtade jag ut följande beställning, ölen är följade från vänster till höger.

      Slottskällan Vit - En veteöl med krusbär, har fått riktigt bra kritik och för 19,90 tyckte jag det var värt att testa en flaska, Slottskällan Dubbel IPA, en bra öl som jag druckit tidigare. Väldigt bra svensk dubbel IPA och otroligt prisvärd då den kostar 26,10kr, Stronzo Fruit Cake, en spontanjäst öl med hallon och brettanomyces som även är ekfatslagrad. Ska bli spännade att testa. Mikkeller Spontan Cherry Frederiksdal. Spontanjästöl med körsbär. Saison de Dottignies. En Saison ifrån det berömda bryggeriet De Ranke. Mina förväntningar är höga. Epic Smoked and Oaked. En öl ifrån ett amerikanskt bryggeri som också kallar sig för Epic, ska inte förväxlas med det nya zeeländska bryggeriet som också heter Epic. Epic Hopulent IPA. En till öl ifrån samma bryggeri. Nøgne Ø Tindved, en spontanjäst öl med havtorn.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Slurrp!!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • december 2012
          • 412

          Ursprungligen postat av DaRe
          Slurrp!!


          Tror dom ska gå ner ganska lätt Blir dock att vänta då halsen envisas med mig. Annars hade det varit passade med en öl nu när sista delen av den stora ölresan går ikväll. Glöm inte det

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            Hittade ett skojigt litet mörkt öl i butiken, Ambar Negra från Zaragoza i Spanien. På sötare sidan, dvs gott, tycker jag.
            Bifogade filer
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              Såg ni ölresan på tv?
              Då förstår ni varför jag gillar bayerskt bier bäst!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Getingen
                Användare
                • december 2012
                • 412

                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Såg ni ölresan på tv?
                Då förstår ni varför jag gillar bayerskt bier bäst!
                Jag såg det, men jag förstår inte varför bayersk öl skulle vara den bästa , däremot såg det väldigt trevligt ut att delta i en oktoberfest. Eller ta ett ölbad.

                Jag kommer allt närmare att förverkliga mina hembryggartankar. Men det är fortfarande en del kvar innan det kan bli så Men nån gång kommer det ske.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  Ursprungligen postat av Getingen
                  Jag kommer allt närmare att förverkliga mina hembryggartankar. Men det är fortfarande en del kvar innan det kan bli så Men nån gång kommer det ske.
                  Du kommer inte att ångra dig. Det går att göra riktigt bra öl med enkla medel. Just nu sitter jag och njuter med en hembrygd välhumlad Imperial Stout
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • december 2012
                    • 412

                    Ursprungligen postat av Micke
                    Du kommer inte att ångra dig. Det går att göra riktigt bra öl med enkla medel. Just nu sitter jag och njuter med en hembrygd välhumlad Imperial Stout

                    Är bara så himla mkt att sätta sig in och ibland ganska svårt att få ett sammanhang när man bara sitter och läser. Hade varit en annan sak att få vara med som åskådare på en bryggning. Men bitarna börjar falla på plats nu. Glöm inte bort att berätta hur du brygger din öl. Finns ju så många olika metoder. Jag tror jag ska satsa på Brew in a Bag till att börja med då det känns enklare och kräver mindre utrustning. Men har tänkt att köra helmäskning direkt.

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      Jag ska fixa ihop en liten steg-för-steg beskrivning med bilder så fort tiden räcker till. Jag hoppade över extraktbryggningen och gick direkt på helmaltsbryggning. Det känns mycket roligare att göra hela biten från hel kornmalt till färdigt öl, och så blir resultatet bättre. Brew in a Bag verkar smidigt, men det går även att använda hävert med sil för lakningen. Jag har en kastrull med falskbotten och tappkran.

                      Här finns en bra beskrivning för hur man brygger med minimal utrustning:
                      http://www.shbf.se/documents/Helmalt..._bryggverk.pdf

                      Jag och en kompis gick en kurs i höstas, det var ett bar sätt att komma igång. Efter det har det blivit 10 batcher.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Getingen
                        Användare
                        • december 2012
                        • 412

                        Ursprungligen postat av Micke
                        Jag ska fixa ihop en liten steg-för-steg beskrivning med bilder så fort tiden räcker till. Jag hoppade över extraktbryggningen och gick direkt på helmaltsbryggning. Det känns mycket roligare att göra hela biten från hel kornmalt till färdigt öl, och så blir resultatet bättre. Brew in a Bag verkar smidigt, men det går även att använda hävert med sil för lakningen. Jag har en kastrull med falskbotten och tappkran.

                        Här finns en bra beskrivning för hur man brygger med minimal utrustning:
                        http://www.shbf.se/documents/Helmalt..._bryggverk.pdf

                        Jag och en kompis gick en kurs i höstas, det var ett bar sätt att komma igång. Efter det har det blivit 10 batcher.

                        Hävert med sil verkar väldigt krångligt tycker jag, men det fungerar kanske bra?

                        Tack för länken.

                        Kurs är ett alternativ, men det kostar ju en del pengar, som jag heller lägger på bryggningen, vill gärna kunna starta hyfsat billigt, och stämningen inom ölvärlden är ju väldigt vänlig och de flesta verkar man få besöka och vara åskådare hos, tyvärr har jag ingen vad jag vet i min närhet. Annars är det ju både ett billigare och trevligare alternativ. Men tror nog jag kan fixa det ändå. Din falskbotten,har du köpt den ihop med grytan eller är det något du byggt ihop själv?

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          Ursprungligen postat av Getingen
                          Din falskbotten,har du köpt den ihop med grytan eller är det något du byggt ihop själv?
                          Det är en köpt falskbotten. Ett billigare alternativ är att använda två jäshinkar till mäskning/lakning. Man sätter den ena hinken i den andra, sätter tappkran på den yttre och borrar fullt med småhål i botten på den inre.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Jag testar denna ikväll. Någon som provat?
                            Bifogade filer
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Jag testar denna ikväll. Någon som provat?
                              Mmm...en favorit
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Ja nu när jag testat kan jag bara hålla med! Trevlig.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...