Hjälp, sjuk Uaru!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AKS
    Användare
    • juli 2011
    • 14

    #31
    sjuk uaru

    Ursprungligen postat av kaj.p
    Onödigt jobb för de är helt ofarliga o kommer ofta vid övermatning.
    Hej!
    Tack för svaret!så ni tror inte det är trådmask (nematoder) Läste om capillaria arterna som verkar vara dödliga?
    Jag har verkligen minskat matningen nu när jag har bara 6 firrar, ger knappt ½ mygglarv kvadrat 2 gånger dagligen och uarun är stor! Frågade zooägaren och han tyckte det var lagom,försökt dosera så att det inte finns något kvar på botten.Hur länge bör jag nu inte ge dem mat?
    Och nu när det varit så rent efter min total skrubb så får jag mask för första gången och som jag verkligen ser dem krylla runt!
    Hur har dom överlevt att jag kokat sand o stenar?

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #32
      Du har inte kokat akvariet. Men vill man stirilisera sitt kar finns det flera sätt som är enklare än att ta upp o koka.
      PP eller kaliumpermanganat är ett. HÄr gör man en stamlösning som man kan använda utan att ta ur fisken. Tar många yttre sjukdomsalstrare.
      Tar man ur fisken kan man använda klorin fungerar även bra för att rengöra bakgrunder. Själv använder jag klorchock avsett för pooler, Drygt o lätt använda. Ut med fisken i med klorchock, vispa runt, låt stå 24 timmar byt vatten. Starta upp karet igen. OBs nystart.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Snubbelfot
        Användare
        • maj 2011
        • 19

        #33
        Jag håller med Kaj.P. De där maskarna dyker upp ibland och är ofarliga. Däremot så är jag tveksam till mygglarverna. Ge uarun gröna ärtor, sallad, squash och liknande. Vissa kallar dem akvariets kor pga deras växtdiet. Ett alldeles lysande foder är också Tetra Discus, men glöm inte grönfodret. Mygglarverna hade jag skippat helt om jag var du. Jag har använt frysta mygglarver och upplever att de drar med sig sjukdomar. Vette tusan var och hur de odlar dem, inte i något friskt vatten i alla fall. Tubifex är ännu värre.

        Kommentar

        • AKS
          Användare
          • juli 2011
          • 14

          #34
          sjuk uaru

          Ursprungligen postat av kaj.p
          Du har inte kokat akvariet. Men vill man stirilisera sitt kar finns det flera sätt som är enklare än att ta upp o koka.
          PP eller kaliumpermanganat är ett. HÄr gör man en stamlösning som man kan använda utan att ta ur fisken. Tar många yttre sjukdomsalstrare.
          Tar man ur fisken kan man använda klorin fungerar även bra för att rengöra bakgrunder. Själv använder jag klorchock avsett för pooler, Drygt o lätt använda. Ut med fisken i med klorchock, vispa runt, låt stå 24 timmar byt vatten. Starta upp karet igen. OBs nystart.
          Vad bra tips! Efter det jobbet jag lade ned låter det toppen...Och.. kom på att jag ju haft i en näringssten, kanske därav masken?
          Undrar en annan sak om svamp, måste det vara "bomullsludd" ? kan det inte bara vara vita partier? Tänkte efter antibiotikan att det kunde vara lätt att han fått det o kanske även i munnen då han får kväljningar? Ser ut som man haft kalk på honom runt huvudet o lite runtom ,men inte på kroppen.
          Någon som vet?

          Kommentar

          Arbetssätt...