Hjälp, sjuk Uaru!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AKS
    Användare
    • juli 2011
    • 14

    #16
    sjuk uaru

    Ursprungligen postat av endymion
    Ofta kan det vara svårt att bota gamla fiskar. Det kan ju faktiskt vara så att den drabbats av någon ålderskrämpa som ibland är dödligt.
    Tackar! har du en aning om förresten hur gamla uaru kan bli i fångenskap?

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #17
      Nackdelen med flubenol är ju att det är så lång behandling där är
      Praziquantel (droncit) bättre annars finns det gott avmaskningsmedel i handeln avsett för fisk. Typ Seras Nematol
      Hochwertige Produkte für Aquaristik, Terraristik & Gartenteich: ✔Fischfutter ✔Aquarienzubehör ✔Gartenteichzubehör ✔Terrarien. ▶ Jetzt entdecken!
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #18
        Ursprungligen postat av AKS
        hej! tack för svaret! kollade precis PH och det är på 7.0 och uarus vill ha 5,8-7,5
        har också rödciklider som vill ha ph 7 så det verkar ok.
        Ja det är sant.
        Vad jag fiskade efter och ev. befarade var att survattensfiskar som går i ett allt för högt pH och hög hårdhet förr eller senare blir sjuka.

        Kämpa på, håller tummarna.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • AKS
          Användare
          • juli 2011
          • 14

          #19
          sjuk uaru

          Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Ja det är sant.
          Vad jag fiskade efter och ev. befarade var att survattensfiskar som går i ett allt för högt pH och hög hårdhet förr eller senare blir sjuka.

          Kämpa på, håller tummarna.
          Tackar! jag tror att det var alla hopplösa alger samt en gammal träbit som jag slängde som kan vara orsaken (alt mygglarverna), då uaru är så känsliga för dåligt vatten.
          Men jag bytte 30% vatten praktiskt taget varje vecka före han blev sjuk men hopplöst då det är varmt o algerna kommer! jag förlorade hans hona exakt samma tid förra sommaren...Och nu ska jag banne mig lära mig och förbygga sådant här, så tusen tack!

          Kommentar

          • AKS
            Användare
            • juli 2011
            • 14

            #20
            sjuk uaru

            Ursprungligen postat av kaj.p
            Nackdelen med flubenol är ju att det är så lång behandling där är
            Praziquantel (droncit) bättre annars finns det gott avmaskningsmedel i handeln avsett för fisk. Typ Seras Nematol
            http://www.sera.de/en/products/fresh...l-nematol.html
            Tackar! jag har skrivit upp alla era rekommenderade preparat så nu kollar jag med er att det jag beställde verkar bra, kommer på onsdag.(minns ej namnet)
            Men inget tips på vad det vita områdena som bildas runt huvudet kan vara?
            Ser ut som kalk eller salt men kan det vara svamp utan "ludd"?
            Har haft i näringssten men tog bort den idag efter era rek.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Ursprungligen postat av AKS
              Hej!

              Dom är helt underbara! personliga och följer en hela tiden med blicken, kommer när man pratar med dem och älskar sällskap!
              När hans hona var "matt" efter en flytt och låg som död på botten simmade han mot hennes sida "lyfte" upp henne och simmade med henne som stöd till hon var stabil!
              Har vi någon som passar dem är han hur "sur" som helst med taggarna utåt och river upp alla växter och beter sig! Folk undrar vad det är för en "surmupp"
              Har hur många historier som helst om dem.. Ett tips: köp och njut av dem!
              Bra reklam! nu blir jag ännu mer sugen på dessa vackra firrar. de är ju riktigt fina som fullvuxna.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Vad jag förstår så är salt inget vidare överhuvudtaget. Det enda som jag uppfattat det kan användas till är vid höga nitrithalter så kan det lindra symptomen, resten av påstådda fördelar verkar mest vara luftslott.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #23
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Vad jag förstår så är salt inget vidare överhuvudtaget. Det enda som jag uppfattat det kan användas till är vid höga nitrithalter så kan det lindra symptomen, resten av påstådda fördelar verkar mest vara luftslott.
                  Nja där håller jag inte med då jag ser salt som mitt första alternativ o det har sparat mig från massor med medicineringar.
                  Här en liten länk med argument. http://www.zestweb.com/articles/salt/salt.html
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 639

                    #24
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Vad jag förstår så är salt inget vidare överhuvudtaget. Det enda som jag uppfattat det kan användas till är vid höga nitrithalter så kan det lindra symptomen, resten av påstådda fördelar verkar mest vara luftslott.
                    Salt minskar det osmotiska trycket på sötvattensfisk. Den kan då köra sin osmotiska pump (liknelse) på lägre effekt o blir mindre stressad. Dock skulle jag inte salta ett Uaru-kar då de vill ha mkt mjukt vatten (läs Ad Konings).

                    Salt i form av NaCl påverkar ej pH.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #25
                      Håller helt med men vad är skillnaden på o salta ett Uaru mot ett discus eller ett altum kar?
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • januari 2010
                        • 639

                        #26
                        Ingen alls! De förekommer ju på samma lokaler o är alla mjukvattenfiskar. Dock har jag aldrig hållit diskus eller altum...får du inte problem med romkläckningen på diskus om du saltar?
                        Senast redigerad av kaj.p; 01 augusti 2011, 23:42.

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #27
                          Ursprungligen postat av nicson
                          Ingen alls! De förekommer ju på samma lokaler o är alla mjukvattenfiskar. Dock har jag aldrig hållit diskus eller altum...får du inte problem med romkläckningen på diskus om du saltar?
                          Aldrig testat det och som jag skrev så använder jag salt som ett första alternativ vid ev problem inte annars. Vid lek är det helt förkastligt för det är samma hormon som styr både det osmotiska trycket o lekbeteendet. Dvs lusten försvinner med saltet.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • AKS
                            Användare
                            • juli 2011
                            • 14

                            #28
                            sjuk uaru

                            Ursprungligen postat av Snubbelfot
                            Flubenol är förstahandsval när du pratar med veterinären. Pulverform. Annars funkar det också med andra avmaskningsmedel för hund och katt. Flubenolpulvret löser du i en mindre mängd vatten och häller i karet. Blanda dessutom i det i fodret, kör ärtor i en mixer och häll i flubenol alternativt krossa tablett av annat avmaskningsmedel i ärtröran. Frys den sedan innan du matar. Mycket effektivt, du kommer se maskarna åka ut efter några timmar.
                            hej igen! jag har nu sett en
                            massa smala genomskinliga maskar i princip hela akvariet korta o längre som simmar som en spiral och har inget huvud. Då jag kokade all sand i ca 30 min samt stenar och skurade hela akvariet kan det ju inte komma från sanden som min lokala zoohandlare trodde? Uarun var ju sjuk innan och det borde väl vara den här spolmasken han har i sig som sekundär effekt efter bakterie infektionen? Som sagt sår, fenor etc är mycket bättre efter furanolkuren och nu dessa maskar! har aldrig haft det i akvariet innan!
                            jag har bytt hälften av vattnet och sugit in så mycket masdk jag orkat i säkert 2 tim, men ser att de följer uarun o därför simmar han ryckigt, för att undvika dem. Jag såg en mask på nära håll närma sig honom o han backade snabbt.
                            Mina rödciklider trycker i sin grotta o kommer bara ut vid matning (som jag nu givetvis stoppat).Väntar på mask kuren som kommer onsdag morgon och hoppas på det bästa...

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              Urghh, låter lite läbbigt!

                              Ang Salt:
                              Ok, kan så vara men jag läser ofta att det inte har någon effekt i realiteten, men jag har ingen erfarenhet själv dock.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                Användare
                                • april 2002
                                • 2294

                                #30
                                Onödigt jobb för de är helt ofarliga o kommer ofta vid övermatning.
                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...