Hjälp, sjuk Uaru!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AKS
    Användare
    • juli 2011
    • 14

    Hjälp, sjuk Uaru!

    Har en Uaru (6 år gammal) som är sjuk och har fått Furanol i 5 dagar, (avslutat i torsdags) han är betydligt bättre men kan inte äta. Han vill gärna, men maten åker ut igen och han verkar få typ kväljningar efteråt.

    Har gett honom en näringssten och symtomen nu är att han har vita beläggningar lite runt huvudet men det kan vara från näringsstenen? (han hade ej det innan)

    Men såg att det nu bildats lite ”luddiga” trådar där (svamp)? Som väl är sekundär symtomen på eländet? klarar/behöver han ett 3 dagars ”svampbad” med Fungol?

    Eller en till Furanolkur? (har ett separat litet 20 l med enkel pump utan kol däri för att behandla honom separat) Har även röd ciklider men dom mår utmärkt (dom fick en 3 dagars Funarol kur i förebyggande syfte)
    Uarun var riktigt risig i början innan Furanol-kuren med två stora sår intill

    gälarna och en del små på kroppen samt ”simmiga” ögon med vit beläggning samt trasiga fenor och han var väldigt apatisk.

    Han simmar rätt bra nu,(fast lite vingligt ibland) ögonfärgen är klar och fenorna börjar repa sig,

    Han ligger ofta på sidan och vilar men kommer när man pratar med honom och kan simma högt upp och ändå med rätt så kontrollerade rörelser.
    Jag har verkligen försökt läsa på men hittar liksom inget som stämmer på detta!

    Jag tog ut allt ur akvariet och har kokat stenar, sand plastväxter etc. och naturligtvis haft i ”goda bakterier (Nutrafin ”Cycle”) efter detta totala vattenbyte inkl filter rengöringen.

    Haft ständiga problem med alger på somrarna och mörklägger nu vardagsrummet mm dagtid, har nyligen behandlat med ”Algizit” också.
    Tacksam för hjälp!
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Välkommen till detta forum.

    Vad har du för ph och hårdhet i baljan?
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Välkommen hit AKS!!Du har hittat rätt.

      Jag spinner på lite kring en tes att det kanske är vattenkvaliteten som spökar, men du har ju en hel del erfarenhet så jag kan ha helt fel!!..

      Har du haft honom i 6 år i samma akvarium? Låter lite tråkigt med algerna också och att du tvingas behandla med medel. Kan du ge lite mer bakgrund om akvariet, kanske kan det vara så att det inte är i balans riktigt. Hur stort är det och hur mycket fisk har du.


      Tänk också på hur du bygger upp goda bakterier och att det tar tid att få bra balans som kan brytas om du råkar göra några misstag som är lätt hända.

      Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

      Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:










      Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

      Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
      • Mata försiktigt under dessa 4 uppstartsveckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
      • Byt vatten varje vecka 30%. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till Uarun mår bättre. Stoppa matning under tiden.
      • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
      • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Iofs så är väl det svårt med Uarus som käkar allt.

      Om du ändå får nitrit så kan du lägga i salt i karet som gör att fiskarna inte påverkas lika mycket av nitriten.

      /David

      PS. Forumstatus som medlem kommer inom kort.
      Senast redigerad av DaRe; 01 augusti 2011, 00:10.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ofta kan det vara svårt att bota gamla fiskar. Det kan ju faktiskt vara så att den drabbats av någon ålderskrämpa som ibland är dödligt.

        Kommentar

        • AKS
          Användare
          • juli 2011
          • 14

          #5
          Hej!
          Tack alla för svaren! Jag har hittat orsaken och den är inte rolig.
          Jag sög upp avföring från botten vilket jag är noga med om det varit/är sjukdom.
          jag tog ett vanligt glas och drog runt i hinken med avföring och fann trådmaskar!
          Tydligen mycket svårbehandlat, men ringer just nu vetrinär för att få recept.
          jag ska köpa nya ph stickor o kolla det då jag gjort totalt nvattenbyte med.
          Nu förstår jag varför han får kväljningar vid matning då han känner dessa äckliga maskar!
          Någon som vet om detta kan komma från de frysta mygglarveran han får varje dag (känns troligt)
          Något tips på varierad kost för uaru i övrigt?
          Håll tummarna!
          AKS

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Mygglarver är inte naturlig föda för Uaru, inte uteslutet heller att maskarna kommit den vägen. Jag matar huvudsakligen med ärter som basfoder samt på sommarn med sallad som jag odlar själv. Fäst salldsblad vid sten med gummiband o släpp ner. Ärterna kan du handmata med, han kommer snabbt att lära sig plocka dem om du håller dem mellan fingrarna. Eftersom jag håller jordätare o scalare i samma kar matar jag inte uteslutande vegetabiliskt, men det tycks vara detta Uaru uppskattar mest.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Sterazin brukar vara effektivt mot maskar annars, och det finns i välsorterade Akvariebutiker.

              Kommentar

              • Snubbelfot
                Användare
                • maj 2011
                • 19

                #8
                Flubenol är förstahandsval när du pratar med veterinären. Pulverform. Annars funkar det också med andra avmaskningsmedel för hund och katt. Flubenolpulvret löser du i en mindre mängd vatten och häller i karet. Blanda dessutom i det i fodret, kör ärtor i en mixer och häll i flubenol alternativt krossa tablett av annat avmaskningsmedel i ärtröran. Frys den sedan innan du matar. Mycket effektivt, du kommer se maskarna åka ut efter några timmar.

                Kommentar

                • AKS
                  Användare
                  • juli 2011
                  • 14

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  Välkommen till detta forum.

                  Vad har du för ph och hårdhet i baljan?
                  hej! tack för svaret! kollade precis PH och det är på 7.0 och uarus vill ha 5,8-7,5
                  har också rödciklider som vill ha ph 7 så det verkar ok.

                  Kommentar

                  • AKS
                    Användare
                    • juli 2011
                    • 14

                    #10
                    sjuk uaru

                    Ursprungligen postat av nicson
                    Mygglarver är inte naturlig föda för Uaru, inte uteslutet heller att maskarna kommit den vägen. Jag matar huvudsakligen med ärter som basfoder samt på sommarn med sallad som jag odlar själv. Fäst salldsblad vid sten med gummiband o släpp ner. Ärterna kan du handmata med, han kommer snabbt att lära sig plocka dem om du håller dem mellan fingrarna. Eftersom jag håller jordätare o scalare i samma kar matar jag inte uteslutande vegetabiliskt, men det tycks vara detta Uaru uppskattar mest.
                    Hej!

                    Tackar för tipsen! Jag har gett ärtor men dom spottar han ut, däremot gurka, pesilja o sallad älskar han. Jag fick tips att mygglarver var bästa födan, men förstår nu att det inte är så..
                    Fick tips om räkmix, Vegetabilsikt foder m spirulina mm.
                    Ska prova när/om han blir frisk.
                    Jättebra tips med gummiband o stenar!

                    Kommentar

                    • AKS
                      Användare
                      • juli 2011
                      • 14

                      #11
                      sjuk uaru

                      Ursprungligen postat av endymion
                      Sterazin brukar vara effektivt mot maskar annars, och det finns i välsorterade Akvariebutiker.
                      Tackar! jag har beställt maskmedel och glömde fråga vad det heter, men ska inte vara farligt för honom som vissa andra preparat.
                      Nu sa någon att detta inte är trådmaskar utan ofarliga maskar som lever i botten. Tydligen ska man knappt kunna se de farliga varianterna och dessa är ca 1 cm långa! (de andra någon mm långa) Jag kommer att vänta någon dag lite och sedan lägga honom i ett sådant bad och se hur han reagerar..

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Låter som om det är rätt många som har Uaru. Det byggs upp en lust hos mig att se bilder och höra mer om dessa varelser.

                        Sent from my Sony Ericsson ARC via tapatalk
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • AKS
                          Användare
                          • juli 2011
                          • 14

                          #13
                          Ursprungligen postat av Snubbelfot
                          Flubenol är förstahandsval när du pratar med veterinären. Pulverform. Annars funkar det också med andra avmaskningsmedel för hund och katt. Flubenolpulvret löser du i en mindre mängd vatten och häller i karet. Blanda dessutom i det i fodret, kör ärtor i en mixer och häll i flubenol alternativt krossa tablett av annat avmaskningsmedel i ärtröran. Frys den sedan innan du matar. Mycket effektivt, du kommer se maskarna åka ut efter några timmar.
                          Tackar för svaret! Jag har beställt ett medel som jag ej minns namnet på och som inte ska kunna skada honom som vissa preparat som verkar livsfarliga.
                          Jättebra tips! är detta ofraligt för honom? Det finns nu avmaskning på apoteket för hund/katt, hur mycket tar jag till ett 250 l? Ska jag göra ett vattenbyte efter och hur länge ska jag behandla?Någon sa att det jag sett är ofarliga maskar som lever i botten, men en annan att man visst kan se dessa farliga och dom kan bli längre än ca 1 mm. (de jag har är ca 1 cm långa genomskinliga)
                          confusion!

                          Kommentar

                          • AKS
                            Användare
                            • juli 2011
                            • 14

                            #14
                            Sjuk uaru!

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Låter som om det är rätt många som har Uaru. Det byggs upp en lust hos mig att se bilder och höra mer om dessa varelser.

                            Sent from my Sony Ericsson ARC via tapatalk
                            Hej!

                            Dom är helt underbara! personliga och följer en hela tiden med blicken, kommer när man pratar med dem och älskar sällskap!
                            När hans hona var "matt" efter en flytt och låg som död på botten simmade han mot hennes sida "lyfte" upp henne och simmade med henne som stöd till hon var stabil!
                            Har vi någon som passar dem är han hur "sur" som helst med taggarna utåt och river upp alla växter och beter sig! Folk undrar vad det är för en "surmupp"
                            Har hur många historier som helst om dem.. Ett tips: köp och njut av dem!

                            Kommentar

                            • AKS
                              Användare
                              • juli 2011
                              • 14

                              #15
                              sjuk uaru

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Välkommen hit AKS!!Du har hittat rätt.

                              Jag spinner på lite kring en tes att det kanske är vattenkvaliteten som spökar, men du har ju en hel del erfarenhet så jag kan ha helt fel!!..

                              Har du haft honom i 6 år i samma akvarium? Låter lite tråkigt med algerna också och att du tvingas behandla med medel. Kan du ge lite mer bakgrund om akvariet, kanske kan det vara så att det inte är i balans riktigt. Hur stort är det och hur mycket fisk har du.


                              Tänk också på hur du bygger upp goda bakterier och att det tar tid att få bra balans som kan brytas om du råkar göra några misstag som är lätt hända.

                              Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

                              ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:










                              Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

                              Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
                              • Mata försiktigt under dessa 4 uppstartsveckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
                              • Byt vatten varje vecka 30%. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till Uarun mår bättre. Stoppa matning under tiden.
                              • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
                              • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Iofs så är väl det svårt med Uarus som käkar allt.

                              Om du ändå får nitrit så kan du lägga i salt i karet som gör att fiskarna inte påverkas lika mycket av nitriten.

                              /David

                              PS. Forumstatus som medlem kommer inom kort.
                              Tackar så mycket för jättebra tips!

                              När han var liten var han i ett litet akvarium och detta är också för litet nu, därför ska jag köpa ett 750 liter. har för hans skull bara 6 fiskar totalt (rödciklider) Vi ska flytta så jag väntar till oktober med det nya akvariet.
                              jag fick idag höra att jag haft i för mycket salt! hade i 2,5 dl vid vattenbytet och sedan "duttat" i en halv dl var o varannan dag mot bakterier, men ph värdet är på 7.0 idag så jag vet inte om jag ska mäta på något annat sätt?
                              Fick höra att jag troligen förgiftat vattnet av för mycket salt nu när han är sjuk o svag.
                              Han har ju fått vita beläggningar på o runt huvudet, som blivit lite värre nu. Svårt säga om det är svamp då uaru alltid har en "slem" slöja efter sig...


                              Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av

                              Kommentar

                              Arbetssätt...