Bussresa till Duisburg i höst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaJ
    Användare
    • augusti 2003
    • 584

    Bussresa till Duisburg i höst?

    Det är återigen dags för en Tysklandsresa !

    Förra höstens planerade resa till i Duisburg lockade alltför få resenärer varför vi blev tvungna avblåsa det hela, men vi har förhoppningen och tron på ett större intresse i år. Vi har i år ordnat en mindre buss och fått till ett bra pris på resan vid färre antal resenärer än tidigare och hoppas få ihop 17-20 glada akvarister/ciklidister på resan. Fredagen den 30 september – måndagen den 3 oktober arrangeras det i år ”Internationale Cichliden Tage” på akvariemässan i Duisburg och denna blir huvudmålet för resan. I övrigt är upplägget väldigt snarlikt tidigare års resor.


    Avresa från Ystad, Landskrona och Malmö på torsdagskvällen efter normal arbetstid, den 29:e september för vidare transport till färjeläget i Trelleborg. Captains Bufe´ avnjutes under överfarten innan det är dags för några timmars sömn för att orka med fortsättningen på resan.
    På fredagsmorgonen styr busschauffören oss söderut mot Duisburg. Vi hoppas hinna med tre butiker eller odlare innan vi checkar in på hotellet i Duisburg. Vilka butiker det blir är inte spikat ännu. Förslag på butiker emottages gärna.
    Efter avnjuten frukostbuffe´ på lördagsmorgonen hinner vi med ett stopp hos HobbyZoo Tillman om så önskas innan vi drar vidare till mässan. Nöjda och belåtna med alla fynd på mässan åker vi de få kilometrarna till världens största zoobutik: ZooZajac, varefter vi drar tillbaka till hotellet igen.
    Tidigt söndagsmorgonen börjar vi så hemfärden med att hämta upp beställd fisk innan vi styr norrut. Eventuellt hämtar vi beställd fisk på lördagskvällen eller får den levererad till hotellet. Detta för att kapa restiden några timmar på hemresan. I Puttgarden provianterar vi i någon av gränshandelsbutikerna för de sista slantarna i plånboken. Färjan över till Rödby och sedan genom Danmark via Öresundsbron för avstigning i Malmö, Landskrona och sist Ystad.


    Så kommer resan se ut i stort. Eventuella önskemål om nya butiker/grossister/odlare att besöka emottages som sagt gärna.
    Kostnaden är spikad till 3200:- per person om vi blir 17 resande. Vid färre antal blir det något dyrare och givetvis något billigare om vi blir fler. I priset ingår själva resan i bekväm turistbuss, två överfarter med färja varav en med övernattning i dubbelhytt och Captains Bufe´, två nätter på hotell i Duisburg med frukost samt gott sällskap av likasinnade under hela resan!


    Av erfarenhet vet vi att steget från att vara intresserad till att verkligen följa med på resan ibland kan vara stort. Avhopp i sista stund innebär att övriga på resan får en dyrare resa och för att kompensera detta kommer vi ta ut en anmälningsavgift på 1000:- i slutet av juli. Skulle det visa sig att resan inte blir av betalas givetvis detta tillbaka. Resterande betalas därefter in i mitten av september.


    M.v.h. Rickard Nilsson /Ciklidvännerna i Malmö


    Har du några frågor eller t.o.m. förslag på butiker/grossister/odlare att besöka i eller omkring Duisburg eller bara vill anmäla dig, kontakta någon av nedanstående.


    Ordförande Leif Persson
    0418-24711
    040-258912 (arb.)
    0706-239941
    leif.041824711@telia.com


    Sekreterare Rickard Nilsson
    0707-658488
    ovwali@hotmail.com


    Kassör Peter Ljung
    042-89274
    0705-889274
    peter.ljung@edu.kavlinge.se


    Ola Johannesson
    0418-59386
    0418-402831 (arb.)
    0708-590531
    ola@transten.se

    Några länkar till förslag på butiker:


    Zoozajac, 800m2 zoo-butik!
    www.zoozajac.de


    UKA Aquarienbau
    www.uka-aquarienbau.de


    Aqua Treff, i princip självklar!
    www.aqua-treff.de


    HobbyZoo Tillman
    www.hobbyzoo-tillmann.de


    Discus Center
    Denna webbplats är till salu! diskus-zierfisch-center-royal.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, diskus-zierfisch-center-royal.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hade ju varit väldigt trevligt, men jag kommer inte att ha vare sig råd eller tid. Någon gång hakar jag på.

    Kan man tigga en artikel till ciklidbladet, det vore åtminstone kul att ta del av det hela bild- och textmässigt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Låter ju kul, men berätta gärna lite mer för en som aldrig varit med på en sån här resa förut, eller sådan mässa heller för den delen, varför man ska haka på. Jag fattar att det kan vara kul att träffa lite likasinnade, absolut. Men vad kan man handla i butikerna som man inte kan handla här hemma? Har de andra grejer? Annan fisk? Mycket billigare? Jag söker motivation som ni kanske förstår.

      Kommentar

      • olaJ
        Användare
        • augusti 2003
        • 584

        #4
        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Låter ju kul, men berätta gärna lite mer för en som aldrig varit med på en sån här resa förut, eller sådan mässa heller för den delen, varför man ska haka på. Jag fattar att det kan vara kul att träffa lite likasinnade, absolut. Men vad kan man handla i butikerna som man inte kan handla här hemma? Har de andra grejer? Annan fisk? Mycket billigare? Jag söker motivation som ni kanske förstår.
        Givetvis är det sociala mycket i fokus på en sådan här resa, där har du rätt. Man hittar dessutom ett helt annat utbud än i svenska butiker, förvisso inte billigare än hemma, men dom har oftast rariteter som du inte jagar tag i hemma precis. Sedan är mässan ett eldorado när det gäller foder, prylar och tillbehör, man skulle egentligen behöva två bussar för att få med sig allt man vill ha hem. Fisken vi handlar i butikerna betalas och bokas under fredagen och lördagen och levereras till vårt hotell lördag kväll, alternativt hämtas på vägen hem under söndagen. Detta gör att firrarna är i bra kondition när vi kommer hem. Du som är intresserad av Sydamerika bör bli smått lyrisk över HobbyZoo Tillmans sortiment, det dom inte har i Sydamerika..det har dom där .
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Ola sätter huvudet på spiken där, dels det sociala och dels utbudet i butikerna. Jag har varit med på liknande resor ett gäng gånger och det är ALLTID något man hittar som man aldrig sett förut. Alternativt hittar man klassiska saker, fast odlade från VF-stam - och därmed kanonexemplar. Tyskland är ett akvaristiskt mecka, och butikerna ligger tätt just i Kölnområdet.

          Själv måste jag gnisslande avböja detta året, blir Århus helgen efter (?) i stället - Mr Amano kommer dit och håller föredrag.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Själv måste jag gnisslande avböja detta året, blir Århus helgen efter (?) i stället - Mr Amano kommer dit och håller föredrag.
            Nåja Patrik - det är faktiskt 3 veckor mellan "Duisburg" och "Århus"

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #7
              Ursprungligen postat av olaJ
              Givetvis är det sociala mycket i fokus på en sådan här resa, där har du rätt. Man hittar dessutom ett helt annat utbud än i svenska butiker, förvisso inte billigare än hemma, men dom har oftast rariteter som du inte jagar tag i hemma precis. Sedan är mässan ett eldorado när det gäller foder, prylar och tillbehör, man skulle egentligen behöva två bussar för att få med sig allt man vill ha hem. Fisken vi handlar i butikerna betalas och bokas under fredagen och lördagen och levereras till vårt hotell lördag kväll, alternativt hämtas på vägen hem under söndagen. Detta gör att firrarna är i bra kondition när vi kommer hem. Du som är intresserad av Sydamerika bör bli smått lyrisk över HobbyZoo Tillmans sortiment, det dom inte har i Sydamerika..det har dom där .
              Sociala biten....blir riktigt akvarienördigt alltså ...? Det kan jag nog stå ut med
              Men om man inte har mer plats i karen hemma så blir det bara problem om man hittar detta som man också vill ha.
              Men jag fattar. Får se om man kan få in det i kalendern.

              //Kaj

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Kjell, rätt, det är ett tag emellan - kom bara ihåg att det var där någonstans... *s* Fixar troligen ändå inte två resor med så kort mellanrum.

                Kajjjan,
                man kan försöka motverka det med "ny fisk" genom ett par strategier. Först: gör plats hemma, du kommer misslyckas med att inte köpa någon fisk. Efter: bestäm dig för ett par arter som du är intresserad av, spana efter dem (och tveka ALDRIG att köpa dem direkt om du hittar bra ex av dessa arter, du ångrar dig senare). Efter, del två: spontanköp kommer nästan säkert att inträffa. Var glad över dem.

                På själva resan kan man spana efter "fiskfrossan". Brukar inträffa dag två, när alla blivit varma i kläderna. Kika efter det där desperata i blicken hos någon, lyssna till svordomarna och resonemanget: "jag har ju egentligen inte plats... men f-n vad granna de är... har inte sett dessa sedan 70-talet... pengarna är inget problem, det är platsen... tror du de kan leverera fisken till mässan..."

                JA, det har hänt att bussen behövt vända för att någon fick tillräckligt med ångest över ett missat inköp!! *s*
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 juni 2011, 07:24.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Byttorp
                  Användare
                  • november 2003
                  • 1585

                  #9


                  Och alla vi som varit med tidigare kommer väl ihåg Kuudle som jobbar på en av affärerna...och inte minst innehavarens döttrar som serverade öl i parti och minut. Lite sena kvällar och nätter på några av Duisburgs "bättre" uteställen har ju också hunnits med.

                  Att sitta och spela lite kort på vägen ner och hem har ju även förstärkt reskassan en del Funderar starkt på att försöka sälja in detta på sambon i år...dvs..hon åker bort den här helgen med barnen och jag...ja jag kan göra vad jag vill (för en gångs skull ;

                  Förutom alla akvaristiska höjdpunkter så skulle jag väl vilja säga att den stora behållningen av att åka är att man lär känna dom som är med på resan på ett bra sätt.
                  Och hur konstigt det än kan tyckas att "lära känna fler skåningar" skulle kunna vara positivt så är det faktiskt så Tyska Jaegerschnitzlar och öl det får man på köpet.
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 664

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Kjell, rätt, det är ett tag emellan - kom bara ihåg att det var där någonstans... *s* Fixar troligen ändå inte två resor med så kort mellanrum.

                    Kajjjan,
                    man kan försöka motverka det med "ny fisk" genom ett par strategier. Först: gör plats hemma, du kommer misslyckas med att inte köpa någon fisk. Efter: bestäm dig för ett par arter som du är intresserad av, spana efter dem (och tveka ALDRIG att köpa dem direkt om du hittar bra ex av dessa arter, du ångrar dig senare). Efter, del två: spontanköp kommer nästan säkert att inträffa. Var glad över dem.

                    På själva resan kan man spana efter "fiskfrossan". Brukar inträffa dag två, när alla blivit varma i kläderna. Kika efter det där desperata i blicken hos någon, lyssna till svordomarna och resonemanget: "jag har ju egentligen inte plats... men f-n vad granna de är... har inte sett dessa sedan 70-talet... pengarna är inget problem, det är platsen... tror du de kan leverera fisken till mässan..."

                    JA, det har hänt att bussen behövt vända för att någon fick tillräckligt med ångest över ett missat inköp!! *s*
                    Känner igen mig i fråga om "fiskfrossan", är det mig du spanat på?

                    Förövrigt finns det garanterat finfina erbjudanden om ytterligare akvarium i hushållet på mässan. Får det bara plats i bussen är det inga som helst problem
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    • 56ovwal
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 664

                      #11
                      Ursprungligen postat av Byttorp
                      http://www.aquanet.tv/Video/213-inte...-aquarium-2009

                      Och alla vi som varit med tidigare kommer väl ihåg Kuudle som jobbar på en av affärerna...och inte minst innehavarens döttrar som serverade öl i parti och minut. Lite sena kvällar och nätter på några av Duisburgs "bättre" uteställen har ju också hunnits med.

                      Att sitta och spela lite kort på vägen ner och hem har ju även förstärkt reskassan en del Funderar starkt på att försöka sälja in detta på sambon i år...dvs..hon åker bort den här helgen med barnen och jag...ja jag kan göra vad jag vill (för en gångs skull ;

                      Förutom alla akvaristiska höjdpunkter så skulle jag väl vilja säga att den stora behållningen av att åka är att man lär känna dom som är med på resan på ett bra sätt.
                      Och hur konstigt det än kan tyckas att "lära känna fler skåningar" skulle kunna vara positivt så är det faktiskt så Tyska Jaegerschnitzlar och öl det får man på köpet.
                      Tyvärr måste jag göra dig besviken att AquaFarm, där de fagra töserna serverade kall öl, lagt ned verksamheten. Deras hemsida skvallrade om ny adress och vi irrade oss dit förra hösten, men det visade sig att ägaren (inte han med hästsvansen!) numera odlar vidare i betydligt blygsammare skala hemma i villans källare. Han säljer dock fortfarande kanonfint foder i sin webshop. Och dottern var precis lika grann som man minns henne

                      Självklart ska du lura iväg fru och barn hem till svärföräldrarna eller nåt, du är hjärtligt välkommen i bussen ´Reiseleiter´!!
                      Pigge
                      Bygger ny akvarielokal:
                      http://ovwali.blogg.se/
                      Uppdaterad:2011-12-23

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Kjell, rätt, det är ett tag emellan - kom bara ihåg att det var där någonstans... *s* Fixar troligen ändå inte två resor med så kort mellanrum.

                        Kajjjan,
                        man kan försöka motverka det med "ny fisk" genom ett par strategier. Först: gör plats hemma, du kommer misslyckas med att inte köpa någon fisk. Efter: bestäm dig för ett par arter som du är intresserad av, spana efter dem (och tveka ALDRIG att köpa dem direkt om du hittar bra ex av dessa arter, du ångrar dig senare). Efter, del två: spontanköp kommer nästan säkert att inträffa. Var glad över dem.

                        På själva resan kan man spana efter "fiskfrossan". Brukar inträffa dag två, när alla blivit varma i kläderna. Kika efter det där desperata i blicken hos någon, lyssna till svordomarna och resonemanget: "jag har ju egentligen inte plats... men f-n vad granna de är... har inte sett dessa sedan 70-talet... pengarna är inget problem, det är platsen... tror du de kan leverera fisken till mässan..."

                        JA, det har hänt att bussen behövt vända för att någon fick tillräckligt med ångest över ett missat inköp!! *s*
                        Göra plats hemma...får ett nytt kar nästa vecka (förhoppningsvis - litar inte helt på det beskedet...) men det finns ju planer för det redan...hmmm.

                        Ja, vi får väl se om det går att göra plats i almanackan.

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Pigge,
                          det var inte bara dig jag hade i åtanke med "fiskfrossan" - det är fler än du som drabbats! Det var Anders i MAF som vi tvingades vända bussen för. Tog lite tid, men det leendet han hade när han kom tillbaks med frigolitboxen gick inte av för hackor... var någon gul variant på Altos som köptes har jag för mig.

                          Byttorp är rätt på det också - det är rackarns kul att tjöta med fler akvarister och lära känna dem bättre!!
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8597

                            #14
                            Bara att titta på mässan och affärerna är väl värt en resa, om man inte kan, vill eller får köpa nåt mer. Vi blir minst ett halvdussin från Helsingfors, som kommer ner, lagom till Internationella Ciklidträffen på lördag. Sen tittar vi på mässan på söndag, och drar vidare söderut på måndag. Efter en avstickare till Elsass (där de lär göra gott vittvin) kör vi mot München, därifrån vi flyger hem på onsdag.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • olaJ
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 584

                              #15
                              Som det ser ut nu är vi redan 11 anmälda så snabba er på om ni vill ha en plats i bussen. Kul att det kommer in anmälningar så snabbt!

                              Glad midsommar på er.
                              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                              Kommentar

                              Arbetssätt...