"Ciklidstämma" i Göteborg 2012

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #31
    Jag skulle vilja höra ett föredrag som focuserar på energiåtgång - LCC - tips på den senaste lågenergitekniken (LED Plasma, nya Stremers etc). Att t.e.x ett rengjort filter drar mindre effekt än ett täppt. Välja rätt storlek på filtermattan.

    Hur man själv kan räkna/välja billigaste/bästa teknik för att energispara och vattenspara.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #32
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      ja!
      Då är ni 2 då

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #33
        Ursprungligen postat av LN
        Jag skulle vilja höra ett föredrag som focuserar på energiåtgång - LCC - tips på den senaste lågenergitekniken (LED Plasma, nya Stremers etc). Att t.e.x ett rengjort filter drar mindre effekt än ett täppt. Välja rätt storlek på filtermattan.

        Hur man själv kan räkna/välja billigaste/bästa teknik för att energispara och vattenspara.
        Ett miljöföredrag i någon form blir det under alla omständigheter - det finns ju ett NCS-beslut om detta.

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #34
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Och vad vi "finder på" beror nog till stor del på vad "ni vill ha"
          Svar från Peter i Kalmar

          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          ciklidföredrag

          inga pyntgrejer
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Fast på Poeciliaweekenden var det kanonväder och då ville många fler komma än vad det var plats för

          Nåväl nu var det som sagt inte om väder denna tråd skulle handla
          Jag tycker det skall vara mer cichlider på ciklidstämmorna!

          Min uppfattning tycks inte delas av andra än Peter i Kalmar. Den senaste stämman utan ett enda rent cichlidföredrag var ett ur föredragssynpunkt en katastrof. Stämman var väldigt trevlig och jag uppskattade Espen Rekdal och Erik Åhlander väldigt nycket även om det ena var 100% fritt från cichlider och det andra nästan fritt från cichlider. Därimot stod jag inte ut med att se en underhållare (av NCS eller sponsorer finansierad reklam?) peta ner avklippta växter i näringsberikade "mini-leca-kulor" som bar hans namn. Visst var killen underhållande (och väldigt trevlig) men jag har andra krav på en cilkidstämma. Att låta honom hålla två "lådor" och Ad Konings en är för mig en gåta som jag troligen inte kommer att få ett acceptabelt svar på. Det fanns andra som tyckte dessa "mini-leca-kule-petar-föredrag" var en höjdpunkt. Själv är jag intresserad av cichlider och anser att en cikildstämma skall handla om cichlider inte "pyntgrejer".

          Poeciliaweekenden handlade om levandeförare, som sig bör på en poeciliaträff. Inget tjafs med inredningar, belysningar och annat som hör hemma på andra akvaristiska sammankomster typ Akvariets Dag. Föredragslistan för Poeciliaweekenden ser njutbar ut. Shit att jag inte kom dit. Men det var mitt eget fel.

          OK, jag vet att det finns många som inte uppskattar att se ett hundra bilder på antingen grå fiskar (tanganyika) eller blå fiskar (malawi), men vill då fråga om ciklidstämmorna skall vara för cichlidister eller för sällskapsakvarister?

          Jag hörde en kommentar om antalet deltagare i Stockholm i jämförelse med Linköping året innan. Tyvärr har Linköping inget att komma med i jämförelse med Bollmora Akvarieklubb (Sveriges bästa akvarieförening). Räknar vi bort antalet deltagande ickecichlidister från Bollmora så var antalet deltagare troligen inte så många fler i Stockholm.

          Sammanfattningsvis vill jag har cichlidföredrag på ciklidstämmorna.
          Senast redigerad av Lars Andersson; 16 maj 2011, 23:26. Anledning: stavfel
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #35
            OK, jag vet att det finns många som inte uppskattar att se ett hundra bilder på antingen grå fiskar (tanganyika) eller blå fiskar (malawi), men vill då fråga om ciklidstämmorna skall vara för cichlidister eller för sällskapsakvarister?
            Det är ju frågan - men samtidigt är det ju så att ciklider är mycket mer än ciklider. Den ciklidgrupp som är särklassigt störst idag är sydamerikanska ciklider och dessa hålls ju ihop med andra fiskgrupper och ihop med växter etc.
            I Stockholm senast så tyckte jag själv att det var för lite ciklider, i Linköping dessförinnan var det för mycket så för MIN del så tycker jag att ett program "mitt emellan" vore det optimala.
            Observera att jag inte kritiserar föredragen som sådana på någon av dessa ciklidstämmor utan det handlar mer om inriktningen på föredragen.

            Fler får som sagt gärna ha synpunkter - ikväll kommer vi att bestämma huvudinriktning för stämman.

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #36
              Alla fiskar är redan upptäckta och akvariserade sen länge=mindre intressant men alltid kul att få se lite bilder.

              Det som lockar i dagens läge är helt klart teknikprylar olika tekniska lösningar, energibesparingar mm mm.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                #37
                Hur fick du det till att "alla fiskar redan är upptäckta?" Det är väl precis det de inte är?
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #38
                  Ursprungligen postat av Gabbi
                  Hur fick du det till att "alla fiskar redan är upptäckta?" Det är väl precis det de inte är?
                  Vilken är inte det, säg en?
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Ursprungligen postat av tege
                    Vilken är inte det, säg en?
                    Hehe
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #40
                      Ursprungligen postat av Lars Andersson
                      Svar från Peter i Kalmar
                      Därimot stod jag inte ut med att se en underhållare (av NCS eller sponsorer finansierad reklam?) peta ner avklippta växter i näringsberikade "mini-leca-kulor" som bar hans namn.
                      Jag gillar dig Lasse, men du tycker inte att du är lite nedvärderande när du skriver så? Det är ungefär som att skriva att "fotboll bara handlar om 22 man som att jagar en boll", när alla mycket väl vet att halva jordens befolkning älskar fotboll. Inte så konstruktivt...

                      I vilket fall som helst så tycker jag det va skönt med lite annat. Oliver var helt grym tycker jag! Sikken snubbe! Visst hade det kunnat vara mer ciklider (vi är ju en ciklidförening), men jag är inne på Kjells spår att ett mellanting vore bra. Jag hade inte alls haft något emot att ha 50% av föredragen om ciklider och 50% om annan akvaristik, exempelvis saltvatten. Många av oss har en tendens att hålla på med lite av varje (och desutom byta inriktning) och det är därför inte fel att kunna bredda sin kunskap inom alla av akvaristikens discipliner genom nya typer av föredrag. På så sätt kan man även förstå sammanhangen bättre och få nya insikter om saker och ting. Dessutom kan vi kanske locka fler deltagare och få fler medlemmar!
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #41
                        Ursprungligen postat av tege
                        Alla fiskar är redan upptäckta och akvariserade sen länge=mindre intressant men alltid kul att få se lite bilder.
                        Det finns många tusen fiskar kvar att upptäcka, någon av dem lär vara en ciklid
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #42
                          Vore kul att höra om nyupptäckter, Heiko har ju hittat en hel del sådana på sistone. Finns säkert några till. Jag är ju också glad för sandsillar (fast jag inte har en enda), så något om hållning/odling av dem vore najs. Gillar inte föredrag typ "artrabbling", bättre med tyngdpunkt på erfarenheter från akvariet (storlek på burk, inredning, sällskap, odling, foder etc). Apisto vore också trevligt att få en verklig genomkörare av, kan inte påminna mig ha hört något om det på länge. Återigen, jag lyssnar hellre på ett föredrag med fokus på hållning av fisken, inte artrabbling - för Apisto kanske det kunde fokuseras på 6 arter, från enkel till svår, och så gå mer på djupet med varje art.

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Byttorp
                            Användare
                            • november 2003
                            • 1585

                            #43
                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            Innan ni bestämmer er för Borås, kolla länken och vad som kommer upp först: http://bit.ly/lIX6GI

                            IDAG är det ingen bra dag.....storförlust mot förmodat bottenlag och dessutom regn....vad mer finns att göra än att jobba och se fram emot kvällens träff hemma hos Kjell.
                            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                            Ordförande GCG

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #44
                              Ursprungligen postat av patrikmalmo
                              gillar inte föredrag typ "artrabbling", bättre med tyngdpunkt på erfarenheter från akvariet (storlek på burk, inredning, sällskap, odling, foder etc).
                              +1
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #45
                                Det är 10 st som har anmält att de kommer på mötet ikväll. 3 st har anmält att de vill vara med i arbetsgruppen, men kan inte komma ikväll.
                                Så vi blir många som slår våra kloka huvuden ihop ikväll för att få till en bra ciklidstämma nästa år.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...