"Ciklidstämma" i Göteborg 2012

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #76
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Patrick Tawil har varit mycket tillmötesgående när det gäller artiklar till Ciklidbladet. Och det går kommunicera med honom på engelska (han är fransman)
    Jag noterar honom på listan - även Lasse Andersson i Endymions tips enligt ovan finns med.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #77
      Innehållet tycker jag brukar vara relativt varierat och bra, om något bör förändras så tycker jag snarare att det är tidpunkten. Man får vara en rätt inbiten ciklidnörd för att frivilligt tillbringa en helg i en mörk föredragslokal och lyssna på fiskföredrag när det är vår ute. Det är ungefär som med hockey-VM i maj. Nej lägg Ciklidstämman i början av oktober istället!
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #78
        Ursprungligen postat av Micke
        lägg Ciklidstämman i början av oktober istället!
        Rätt tänkt - men kanske mer en tanke för framtiden.
        Det förutsätter ju också att årsmötet kan skötas via webben vilket jag tidigare har föreslagit.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #79
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det är överhuvudtaget dåligt med kvinnliga föredragshållare, på rak arm kan jag inte komma på någon som, brukar hålla föredrag om ciklider.
          Inom forskarvärlden finns det en del utomlands som jobbar med ciklider. I Sverige finns det flera som skulle kunna prata populärvetenskapligt om fiskbeteenden men inte ciklider t. ex. http://www.zoologi.gu.se/personal/Kvarnemo_Lotta/

          Det finns ju några kvinnliga akvarister som skrivit en del som Sonia Guinane (artiklar om madagskarciklider bland annat i CB och översatt boken om madagaskarciklider http://www.cichlidae.com/author.php?id=17) och Mary Baily bl. a. i Ciklidboken http://www.cichlidae.com/author.php?id=4. Claudia Dickinson är redaktör för ACAs tidning Cichlidae samt har hand om deras artbevarandeprogram om jag förstått det rätt http://www.cichlidae.com/gallery/cares.php. Men detta var kanske inte direkta förslag. Claudia har varit extremt trevlig när jag varit i kontakt med henne via e-mail, men amerikaner är bra på att vara trevliga
          Senast redigerad av Ola Svensson; 18 maj 2011, 13:44.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #80
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Rätt tänkt - men kanske mer en tanke för framtiden.
            Det förutsätter ju också att årsmötet kan skötas via webben vilket jag tidigare har föreslagit.
            Skulle Akvariets Dag läggas ner skulle det vara självklart enligt mig. Akvariets Dag är väl den enda orsaken att inte ha det i oktober?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #81
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Skulle Akvariets Dag läggas ner skulle det vara självklart enligt mig. Akvariets Dag är väl den enda orsaken att inte ha det i oktober?
              krock med tysklandsmässor oxå kanske, början av mars tycker jag är bättre
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #82
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Skulle Akvariets Dag läggas ner skulle det vara självklart enligt mig. Akvariets Dag är väl den enda orsaken att inte ha det i oktober?
                Fast å andra sidan - så har det ju SARF under våren också arrangerat Riksstämman som i mångt och mycket liknat Akvariets Dag väldigt mycket.
                Kommer ihåg att det var mycket gnäll på NCS ett år för att Ciklidstämman låg på samma helg som Riksstämman.

                Så just det argumentet tror jag inte riktigt håller - däremot är det ju som så att det under hösten är många fler större akvaristiska evenmang än på våren (pga att akvarieintresset är större under denna period).
                Denna höst har jag själv t.ex. redan 6 "akvariehelger" inbokade från mitten av september till mitten av november (akvariemässornas högsäsong) och då finns det ännu inte med Akvariets Dag om det nu blir någon.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #83
                  Ursprungligen postat av Micke
                  Nej lägg Ciklidstämman i början av oktober istället!
                  Ja, varför är stämman i slutet av akvariesäsongen? Det har jag aldrig tänkt på! Början på november e bra med, då händer ju inte ett smack
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #84
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Fast å andra sidan - så har det ju SARF under våren också arrangerat Riksstämman som i mångt och mycket liknat Akvariets Dag väldigt mycket.
                    Kommer ihåg att det var mycket gnäll på NCS ett år för att Ciklidstämman låg på samma helg som Riksstämman.

                    Så just det argumentet tror jag inte riktigt håller - däremot är det ju som så att det under hösten är många fler större akvaristiska evenmang än på våren (pga att akvarieintresset är större under denna period).
                    Denna höst har jag själv t.ex. redan 6 "akvariehelger" inbokade från mitten av september till mitten av november (akvariemässornas högsäsong) och då finns det ännu inte med Akvariets Dag om det nu blir någon.
                    OK. Då är det bara en historisk orsak numera.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      #85
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Men Mikael detta är väl ändå NCS problem inte stämmans arrangörer, eller?
                      Sedan att outsorsa stämman har kanske fungerat men frågan är om det ff gör det. Tror man skall tänka om här
                      Dvs NCS säljer sig inte själv längre o NCS medverkan eller vilja att promota sig på de event som finns, känns långt ifrån det optimala.
                      Att NCS har som målsättning att få fler människor intresserade av ciklider är väl inte ett problem. Åtminstone är det inte det för NCS.

                      Eftersom vi har få kvinnliga medlemmar idag ser jag att det finns potential att få fler.

                      Det finns flera olika sätt att försöka nå det målet, Ciklidstämman är bara ett av dem, vi jobbar också på andra fronter.

                      Och att arrangera en Ciklidstämma utan benäget bistånd av en lokal förening eller företagare, hmm, intressant tanke.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        #86
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        ????????????????????????
                        Då får du tala om hur detta skall lösas?
                        Ola tog den bollen ganska bra tycker jag.

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag kan inte se att det är en ciklidstämmoarrangörs uppgift att lösa denna fråga.
                        Nä, men att medverka till att föreningens målsättningar förverkligas kunde ju vara en positiv grej. Jag skriver ju också under på att ett av föredragen gärna får vara ett miljörelaterat föredrag.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #87
                          Ursprungligen postat av Kjell fohrman
                          Det är överhuvudtaget dåligt med kvinnliga föredragshållare, på rak arm kan jag inte komma på någon som, brukar hålla föredrag om ciklider.
                          Gabbi har ju varit i Afrika på upptäcksfärd och spanat in ciklider!
                          Har hört 2 av Gabbis föredrag och lyssnar gärna på det 3:e!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #88
                            Ursprungligen postat av Mikael W
                            Att NCS har som målsättning att få fler människor intresserade av ciklider är väl inte ett problem. Åtminstone är det inte det för NCS.

                            Eftersom vi har få kvinnliga medlemmar idag ser jag att det finns potential att få fler.

                            Det finns flera olika sätt att försöka nå det målet, Ciklidstämman är bara ett av dem, vi jobbar också på andra fronter.

                            Och att arrangera en Ciklidstämma utan benäget bistånd av en lokal förening eller företagare, hmm, intressant tanke.
                            Ni satte upp som målsättning i styrelsen att få med fler kvinnor samtidigt som den enda kvinnan försvann ur styrelsen - därefter har det inte varit en enda.
                            Jag har tidigare framfört flera förslag på hur kvinnor skall komma mer i högra grad men ni har inte varit intresserade av detta.

                            Nu handlar denna tråd enbart om "Ciklidstämman" och vi vill i första hand ha ett program som drar mycket folk - detta är det primära och självklart är det ju bra om det då också kommer upp förslag på kvinnliga föredragshållare som kan vara lämpliga (tack för tipsen Ola). Men vi kommer i fösrta hand att sätta ihop programmet utifrån kvalite på föredragshållarna, kostnader, bredd på programmet och inte utifrån kön. För övrigt så har NCS själva skickat oss en "handbok" för hur en ciklidstämma skall arrangeras och där nämns inte med ett ord något om könssammansättning på föredragshållarna.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #89
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Gabbi har ju varit i Afrika på upptäcksfärd och spanat in ciklider!
                              Har hört 2 av Gabbis föredrag och lyssnar gärna på det 3:e!
                              Jag nämnde själv Gabbi ovan.
                              Hon har för övrigt varit med på listan hela tiden (som nu innehåller 40 presumtiva föredragshållare) - däremot hade jag glömt Sonia och kände inte till Linda Kvarnemo som Ola tipsade om. Tack återigen för dom tipsen.

                              Nu vill jag ha in fler förslag.

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8598

                                #90
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                och vi vill i första hand ha ett program som drar mycket folk - detta är det primära och självklart är det ju bra om det då också kommer upp förslag på kvinnliga föredragshållare som kan vara lämpliga (tack för tipsen Ola).
                                Huvudet på spiken!
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...