SA 840 liter med skalarer och växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • december 2009
    • 557

    #31
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Om man bara tar hänsyn till djupet så är nog MH det svar som ligger närmast till hands. Men MH är på väg in i det förflutna. LED är framtiden. När saltvattensfolket går från MH till LED så säger det en hel del. Man rear ut MH på saltvattenssidornas "till salu"-avdelningar, på ett helt annat sätt än förr. Och duger LED till koraller duger det definitivt till växter. Bara man har rätt kräm på ljuset. MH kommer inte att belysa mina akvarier.
    //Kaj
    Absolut. Dessutom far du vackra sol katter som dansar pa botten. Valdigt avslappnade och snyggt.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #32
      Låter som klippt och skuret för Uaru amphiacanthoides ! Tittade ner i Stobys källare förra veckan, mest ute efter tan men det som fångade ögat var ett gäng unga Uarus. Troligen finns de kvar efter sommarn också. Denna går utmärkt med scalare. Sen några flaggisar som hänger o lurar under flytväxter...men du kanske såg tillräckligt med flaggciklider på semestern?

      Kommentar

      • faltaren
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 341

        #33
        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Ja, jag lutar åt LED för att nå ner till bottenväxterna. Det är inte billigt men...
        ...vi får väl se var det slutar...stearinljus?

        //Kaj
        Jag ska ge mig på ett sånt projekt sen. Kör du med cree xm-l leds cool white och neutal white får du ett bra spektrum och bra färgåtergivning. Sen linser på dessa, 60 eller 40 grader så lovar jag det räcker . xm-l led är riktiga kraftpaket. Kan köra dem upp till 10 w på EN led. Men upp till 8 ska jag köra dem. Vill du ha tips på bra sidor så säg till

        Ska du ha detta får du bygga själv. Annars finns det en del färdiga till saltvatten men de kör coolwhite och blått, blir inte bra.

        Kommentar

        • faltaren
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 341

          #34
          [vimeo width=”680″ height=”375″]http://vimeo.com/25094011[/vimeo] While we were in Singapore for Aquarama a few weeks ago, we had a chance to get some hands on time with the third generation Maxspect…


          Lite som är på g

          Kommentar

          • Gäst

            #35
            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Helt klart är att förutsättning nr 1 är att skalarer ska vara huvudattraktionen och förutsättning nr 2 är att jag vill åstadkomma ett riktigt snyggt växtakvarium. Prioritet i den ordningen.
            //Kaj
            Ursprungligen postat av nicson
            Låter som klippt och skuret för Uaru amphiacanthoides ! Tittade ner i Stobys källare förra veckan, mest ute efter tan men det som fångade ögat var ett gäng unga Uarus. Troligen finns de kvar efter sommarn också. Denna går utmärkt med scalare. Sen några flaggisar som hänger o lurar under flytväxter...men du kanske såg tillräckligt med flaggciklider på semestern?
            Uaru´s och växtakvarium tycker jag inte är en speciellt lyckad kombination...

            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • faltaren
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 341

              #36
              Ursprungligen postat av A C-son
              Uaru´s och växtakvarium tycker jag inte är en speciellt lyckad kombination...

              Mvh/Andreas.
              Haha nä, blir inte så mycket kvar

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #37
                @Norrland: Ja, det är lite det jag är ute efter. Mitt andra är ju som kanske bekant väldigt sparsamt upplyst så det här vill jag ha riktigt upplyst.

                @nicson; @A C-son: Uarusarna är väldigt intressant, men diskvalificerade på grund av deras inställning till växter. Däremot kommer det nog, kanske, bli lite flaggor - bl a för att det är kul att ha sett såna live.

                @faltaren: Skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker. Jag vill ha två sådana Mazzaras med kontrollenheten - men vad kostar det? Annars välkomnar jag alla tips du har - även DIY. Men, tyvärr är det så att om jag ska ge mig in i ett DIY-projekt måste jag ha en exakt manual, step by step, annars är jag lost. Uppfinna och konstruera är inte min starka sida. Det är så att jag hellre betalar några tusenlappar extra bara för att slippa fundera ut hur jag ska göra...

                //Kaj

                Kommentar

                • faltaren
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 341

                  #38
                  Hehe ja det är så va. Den är inte ute, finns inget pris. G3an är ju utan sedan länge. Annars finns ju http://www.pacific-sun.eu de är snygga och prisvärda. Och är pengar inget problem finns ju http://www.deepoceanshop.dk/teknik/l...-1800-260.html .

                  Kommentar

                  • faltaren
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 341

                    #39
                    Ett alternativ till http://www.ecoxotic.com/catalog/prod...s/category/17/

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kajjjan
                      I morgon får akvariebyggaren glaset...

                      //Kaj
                      Nej, det fick han inte. Nu är det måndag som gäller..

                      Letar fortfarande efter en vettig (även vettig i pris) LED och en CO2-anläggning.
                      //Kaj

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Går det inte att bygga en LED anläggning för hyggliga pengar?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #42
                          Ursprungligen postat av faltaren
                          Vill du ha tips på bra sidor så säg till
                          TILL !!

                          //Kaj

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #43
                            Ursprungligen postat av A C-son
                            Uaru´s och växtakvarium tycker jag inte är en speciellt lyckad kombination...

                            Mvh/Andreas.

                            Om inte syftet med växtakvariet är matodling
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • faltaren
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 341

                              #44
                              Ursprungligen postat av Kajjjan
                              TILL !!

                              //Kaj
                              Jaså pengarna gjorde skillnad . Här är två bra gör det själv sidor. Billiga cree leds som är de bästa på marknaden.


                              Affordable LED Lighting for Growers and Makers. Build your own high quality LED lights using name brand parts at an affordable price. Minimal knowledge required.

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Bra länkar faltaren.

                                Har du byggt själv?
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...