SA 840 liter med skalarer och växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andries
    Användare
    • juli 2006
    • 211

    #16
    hej


    jag har ett kar som är 75 hög och det är inget problem med 3 xt5 på 54 watt och en t8 på 36 watt.Nu är det så att jag har inte mycket växter i akvariet heller,så det är svårt kanske att ge en bra bedömmning ,jag har bara vallisneria i karet och de mår bra.Bakgrunden fick jag lima ihop för att som du skriver alla bakgrunder som man kan köpa på affären är inte tillräckligt stor/hög.
    Har bara 8 altum skalarer i karet nu.Vilken sort skalare ska du ha i karet?


    andries

    Kommentar

    • Andries
      Användare
      • juli 2006
      • 211

      #17
      lite inspiration ,tycker att de skulle ha använd mer rötter i stället av så mycket sten.Men ändå snyggt.


      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        #18
        Mitt 400 liters, den övre bilden, har CO2. I övrigt är de två karen ganska lika, bägge har 4 T8 ljusrör 540 karet är lite större och lite högre så där blir antalet watt per liter något mindre. Jag göder PMDD i bägge karen.

        I 400 karet är det 0,4 watt/liter och här kan jag stoppa ner i stort sett vilka växter jag vill och de växer och trivs. Även rödfärgade som kräver duktigt med ljus fungerar.

        I 540 karet växer vallen så att det knakar, sen är det inte mycket mer. Jag slänger regelbundet ner lite svärdsplantor och div annat som jag rensat ur 400 karet, men det växer inget vidare. De är gröna och det blir kanske några enstaka nya blad, men jämfört med 400 karet är det bedrövligt.

        Skillnaden mellan karen är CO2 samt att 540 karet har något sämre belysning, mätt i watt/liter. Något att fundera på...
        Senast redigerad av c90368; 22 maj 2011, 15:37.
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #19
          Ursprungligen postat av Andries
          hej


          jag har ett kar som är 75 hög och det är inget problem med 3 xt5 på 54 watt och en t8 på 36 watt.Nu är det så att jag har inte mycket växter i akvariet heller,så det är svårt kanske att ge en bra bedömmning ,jag har bara vallisneria i karet och de mår bra.Bakgrunden fick jag lima ihop för att som du skriver alla bakgrunder som man kan köpa på affären är inte tillräckligt stor/hög.
          Har bara 8 altum skalarer i karet nu.Vilken sort skalare ska du ha i karet?


          andries
          I och med att jag vill ha växter i alla regioner från botten och upp måste jag lägga lite mer krut på belysningen så att den når ner i tillräcklig omfattning och styrka.
          Har du några bilder på hur du limmade ihop bakgrunden? Vilken bakgrund är det du har?
          Jag ska bl a ha Altum.
          //Kaj

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #20
            Ursprungligen postat av Andries
            lite inspiration ,tycker att de skulle ha använd mer rötter i stället av så mycket sten.Men ändå snyggt.


            http://www.pbase.com/plantella/image/130995944
            Ja, det finns mer än ett sätt att skapa ett vackert akvarium!
            //Kaj

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #21
              Ursprungligen postat av c90368
              ...
              I 400 karet är det 40watt/liter och här kan jag stoppa ner i stort sett vilka växter jag vill och de växer och trivs. Även rödfärgade som kräver duktigt med ljus fungerar.
              ...
              Skillnaden mellan karen är CO2 samt att 540 karet har något sämre belysning, mätt i watt/liter. Något att fundera på...
              Jag har börjat tänka i CO2-banor igen...
              Men hur menar du med 40W/liter? Har du 16000W i 400-karet? Även 4W/liter skulle vara mycket - 1600W...kanske 40W/100 liter?
              //Kaj

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                #22
                Ursprungligen postat av Kajjjan
                Jag har börjat tänka i CO2-banor igen...
                Men hur menar du med 40W/liter? Har du 16000W i 400-karet? Även 4W/liter skulle vara mycket - 1600W...kanske 40W/100 liter?
                //Kaj
                Har just rättat, blev lite fel med nollorna Det ska vara 0,4 Watt/liter och inget annat.
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Annars hade det ju blivit grillade jordätare,

                  Å andra sidan, det kanske smakar bra det?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Andries
                    Användare
                    • juli 2006
                    • 211

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kajjjan
                    I och med att jag vill ha växter i alla regioner från botten och upp måste jag lägga lite mer krut på belysningen så att den når ner i tillräcklig omfattning och styrka.
                    Har du några bilder på hur du limmade ihop bakgrunden? Vilken bakgrund är det du har?
                    Jag ska bl a ha Altum.
                    //Kaj

                    ja om du ska ha ett rikigt växtkar då kanske behöver du lite mer ljus och co2
                    Jag har en aquaterra granite rockwall bakgrund den är bara 2 cm tjock ,jag har inte så djupt kar så det vara darför jag valde den. Jag köpte 6 moduler och limmade ihop dem i mitten ,annars ser det så konstigt ut om man skulle limma ihop de längst ner då blir det en rakt linje ,det ser man inte i naturen heller.

                    Men har är en liten video då kan du se hur det ser ut
                    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #25
                      Metalhalogen belysning vore väll de självklara valet här?

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        Användare
                        • maj 2011
                        • 45

                        #26
                        Ursprungligen postat av Punkfredd
                        Metalhalogen belysning vore väll de självklara valet här?
                        Ja med ett sånt djup är det klart bästa valet.

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #27
                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Ja med ett sånt djup är det klart bästa valet.
                          Om man bara tar hänsyn till djupet så är nog MH det svar som ligger närmast till hands. Men MH är på väg in i det förflutna. LED är framtiden. När saltvattensfolket går från MH till LED så säger det en hel del. Man rear ut MH på saltvattenssidornas "till salu"-avdelningar, på ett helt annat sätt än förr. Och duger LED till koraller duger det definitivt till växter. Bara man har rätt kräm på ljuset. MH kommer inte att belysa mina akvarier.
                          //Kaj

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            Användare
                            • maj 2011
                            • 45

                            #28
                            Ok, jag har riktigt dålig koll på led-utbudet så det ska bli intressant att se vart du landar!

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #29
                              Ursprungligen postat av Moving Waves
                              Ok, jag har riktigt dålig koll på led-utbudet så det ska bli intressant att se vart du landar!
                              Jag håller på att försöka skaffa mig lite koll men uttrycket "det är en djungel" passar bra här tycker jag.
                              //Kaj

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                #30
                                I morgon får akvariebyggaren glaset...

                                //Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...