Fototävlingen 2011->2012

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #31
    Det som slår mig är att det bara är två fotografer som deltar i år som svarat något i tråden. Betyder det att dom andra fotograferna är nöjda som det är?
    Tanken med den så kallade rookieklassen är att få fler att våga skicka in bilder, nybörjare behövs enligt mig för utan sådana finns det ingenting kvar så småningom, rätt eller fel?
    Behövs det verkligen ett pris varje månad för att fler skall delta?
    Om det blir fler som deltar med bilder kommer det i så fall bli fler som röstar?
    Jag tycker inte det känns helt självklart
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #32
      Jag gillar rookie klassen, den passar mig utmärkt för närvarande.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #33
        Ursprungligen postat av tege
        Det som slår mig är att det bara är två fotografer som deltar i år som svarat något i tråden. Betyder det att dom andra fotograferna är nöjda som det är?
        De som är med i tävlingen är väl åtminstone lagom nöjda, frågan är väl hur skall vi få med de som inte är med i tävlingen.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Kimmy-
          Användare
          • juni 2010
          • 458

          #34
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Jag tror det handlar om marknadsföring. Jag vet själv knappt hur man tävlar, vad man vinner etc. Varför skickas inte mer information ut om detta? Jag har alltid förespråkat att NCS skall starta ett nyhetsbrev med direktlänkar till intressanta trådar, fototävling etc. (jag har till och med designa ett åt NCS en gång i tiden), men det rann ut i sanden. Man kan inte förutsätta att alla medlemmar går in på ciklid.org varje månad, men får de info på mailen med en summering av vad som händer lovar jag att fler kommer bli delaktiga i allt NCS gör.
          håller med till 100% En annan ligger ute o jobbar i veckorna nu sommartid, o när jag väl är hemma hinner jag inte stimma igenom allt så man missar nog mkt intressant.
          Mvh / Jimmy

          Lokal

          Kommentar

          • Kimmy-
            Användare
            • juni 2010
            • 458

            #35
            Ursprungligen postat av deelay
            Det tror jag är spiken i kistan...

            Priser är nyckeln till framgång tror jag, kalla det motivering.
            Om man ska förlänga intervallerna på tävlingen så kanske det vore en bra ide. Om man Tävlar 4ggr om året och ger pris varje gång och att vinnarbilden hamnar på omslaget på SB då blire ju lite kul om man skulle lyckas ta hem det och det gör ju lite mer att medlemmarna är delaktiga
            Mvh / Jimmy

            Lokal

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              Jag gillar månadstävlingarna och jagtycker tege gör ett asbra jobb med att uppdatera om status.

              Kanske kan du (tege) eller vi i styrelsen göra med tydlig reklam för aktiviteten och jag nappar gärna på deelays förslag om priser. Det behöver inte vara BTN bakrund varje månad. Men en liten grej skapar lite tävlingsanda. Om blåser vi upp det lite så kanske det bllir tydligare för alla som ändå läser på forumet. Vi kanske ska rikta in reklamen att locka fle ratt rösta och visa sig lite mer.

              Allt blir roligare ju fler vi är i denna hobby som gör oss synliga!!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #37
                Ursprungligen postat av DaRe
                Jag gillar månadstävlingarna och jagtycker tege gör ett asbra jobb med att uppdatera om status.

                Kanske kan du (tege) eller vi i styrelsen göra med tydlig reklam för aktiviteten och jag nappar gärna på deelays förslag om priser. Det behöver inte vara BTN bakrund varje månad. Men en liten grej skapar lite tävlingsanda. Om blåser vi upp det lite så kanske det bllir tydligare för alla som ändå läser på forumet. Vi kanske ska rikta in reklamen att locka fle ratt rösta och visa sig lite mer.

                Allt blir roligare ju fler vi är i denna hobby som gör oss synliga!!
                creden man får i forumet är ju 10 ggr bättre än i fototävlingen där ingen kommenterar bilden dessutom krävs det ju skills i photoshop för att vara med där då det slås ner på skitiga ritor och dylikt och man bedömmer inte bilderna efter själva fotot utan om man gillar fisken får det mer +++, i forumet bryr sig ingen om sånt, därför deltager inte jag längre. finns nog ingen genväg om allmänheten ska rösta mitt förslag är en oberoende jury som inte bedömmer populäriteten på fisken
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #38
                  priserna kan ju oxå bli mer intressanta än en burk foder tex, om man fixar lite justa prylar med ncs logo på och typ vinnare i fototävlingen på så lär det ju trigga en del
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #39
                    Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    creden man får i forumet är ju 10 ggr bättre än i fototävlingen där ingen kommenterar bilden dessutom krävs det ju skills i photoshop för att vara med där då det slås ner på skitiga ritor och dylikt och man bedömmer inte bilderna efter själva fotot utan om man gillar fisken får det mer +++, i forumet bryr sig ingen om sånt, därför deltager inte jag längre. finns nog ingen genväg om allmänheten ska rösta mitt förslag är en oberoende jury som inte bedömmer populäriteten på fisken
                    Är det en fototävling så bedöms bilden, det är väl det vi vill? Om det då sitter smuts på rutorna som tar ner kvaliteten på själva bilden så är det kanske svårt att inte slå ner på sånt. I stället för photoshop så kan man byta vatten och göra rent glaset dan innan man fotar.

                    Om oberoende jury så håller jag med, därför fick det bli en sådan till årsfinalen i år, se länk http://www.ciklid.org/fototavling/foto_tavling.php
                    Där ser du att det även kommer att plockas med bilder till årsfinalen som hamnat utanför i månadstävlingarna. I årsfinalen blir den juryn lite mer utslagsgivande och jag tror vi kommer ifrån att populäraste fisken vinner.

                    Vad gäller "cred" för sina bilder i tävlingen tycker jag faktiskt att vi har fått lite fart på skrivandet, men klart det vore positivt om ännu fler skrev något.
                    Kom igen nu Peter skicka in en bild till nästa månads tematävling http://www.ciklid.org/fototavling/foto_ladda_upp.php
                    Lycka till där med en bild på någon av alla dina par.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • december 2005
                      • 1295

                      #40
                      Ursprungligen postat av tege
                      Det som slår mig är att det bara är två fotografer som deltar i år som svarat något i tråden. Betyder det att dom andra fotograferna är nöjda som det är?
                      Tanken med den så kallade rookieklassen är att få fler att våga skicka in bilder, nybörjare behövs enligt mig för utan sådana finns det ingenting kvar så småningom, rätt eller fel?
                      Behövs det verkligen ett pris varje månad för att fler skall delta?
                      Om det blir fler som deltar med bilder kommer det i så fall bli fler som röstar?
                      Jag tycker inte det känns helt självklart
                      Jag tycker att att fototävlingen känns ganska lagom så som den är utformad.
                      Gillar att det finns Tema månader som ställer lite extra krav på fotografen när det gäller fantasin.

                      Att vara med i tävlingen varje månad är ett bra sätt att utvecklas som fotograf, speciellt om man får kreativa bildkommentarer från personer som vet lite om fotografering. Tips som man ska tänka på för att lyckas bättre med sina bilder till en annan gång.

                      Så har det varit för mig själv när jag gick med i tävlingen för ett antal år sedan och var en helt grön nybörjare vad som gällde fotografering.

                      Att behöva locka med månadspriser för att få folk att ta tag i sin kamera tycker jag känns konstigt i en idell akvarieförening .

                      Får man fart på sin kamera och känner att det börjar fungera med bildkvaliteten så kan man ju gå vidare till att börja fotografera djur och fåglar som är något alldeles fantastiskt vill jag lova. Vilka naturupplevelser man kan råka ut för.

                      Själv har jag verkligen drabbats av detta med fåglar och vilda djur.

                      Men det är ju klart lite andra förutsättningar som ställs på en än att fota akvariefiskar....
                      Man måste lära sig att smyga, sitta till i flera timmar, ta hänsyn till väder, vind och sol samt lära sig hur djuren rör sig i naturen.
                      Sedan får man ju lite motion och mycket frisk luft av att vara ute.

                      Trots att det för tillfället är roligare att fota utomhus för min del, så tänker jag inte svika föreningen utan fortsätta skicka in mina månadsbidrag.

                      Ett tips är att man kan skicka in tävlingsbidrag för flera månader så behöver det ju inte bli stressigt i slutet av varje månad, så brukar jag göra.

                      Sedan måste Tege (Tomas) ha en stor eloge för sitt engagemang att sköta hanteringen av Fototävlingen

                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Bra kommentarer...
                        Nu blev jag ännu mer sugen på att skaffa en bra kamera och gå ut och fota svenska fåglar som är ett stort intresse för min del.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...