Fototävlingen 2011->2012

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    Fototävlingen 2011->2012

    Hej,

    Vad tycker du om fototävlingen, har förändringarna varit till belåtenhet?

    Vad tycker du behöver göras för att göra den bättre till nästa år?

    Mina funderingar: varför är så få med och visar sina bilder? varför röstar inte fler? Prislistan är bortglömd,ja vet, kommer i nästa nummer av CB.

    Hoppas på synpunkter som kan leda till förbättringar och öka intresset för tävlingen.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag gillar rockie-varianten på tävlingen, bara fler som borde haka på och lägga in bilder, jag tycker mig se många som skulle kunna vara med och tävla.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Kanske bara tiden ska mogna så fler deltar.

      Annars kanske du ska gödsla med länkar till tävlingen och resultaten i dina utskick?!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Gärna fler åsikter någon.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Personligen kan jag tycka att kvaliteten har sjunkit en hel del, smaken är som baken och så vidare men jag tycker det ofta är rätt tråkiga fiskar och man har ofta sett bättre bilder på samma fiskar på forumet än de som är med i fototävlingen.
          Kollar man i exempelvis CA-bildtråden så finns det sjuka mängder med foton som i mitt tycke är betydligt bättre än de som är med i tävlingen. Snygga foton, extrema närbilder, på otroligt vackra fiskar som kunde pryda vilken almanacka som helst. Men de är inte med i fototävlingen. Och det känns ju fel. Så då känns det inte som att man orkar bry sig i tävlingen, man vill ju rösta på det bästa av det bästa om man nu ska rösta.

          * Så ett förslag är att helt enkelt gå runt och plocka foton som läggs upp på forumet och ha med dem i tävlingen. Lägg till en notis att alla bilder som läggs upp på forumet "riskerar" att vara med i fototävlingen. Ingen blir säkert ledsen för det. Det kanske t.o.m. får fler att engagera sig lite mer i att ta riktigt bra foton bara för att lägga in i forumet. Man vet ju aldrig, kanske bilden hamnar i fototävlingen...


          För att underlätta för de som ska leta foton så kan ni fixa en funktion så man som användare kan tipsa den fototävlingsansvarige om ett foto, lägg t.ex. automatiskt en länk "Tipsa till fototävlingen" i inlägg med bifogade bilder.

          Eller kanske t.o.m. "Lägg en röst i fototävlingen" direkt vid bifogade bilder så kommer bilden automatiskt med, om tillräckligt många röstar?

          Kanske borde det även finnas en funktion då man själv lägger upp bilderna på forumet "skicka även in till fototävlingen"?


          Det kommer säkert komma in mycket skräp men det borde även komma in bra foton, det känns fel att det som nu stannar vi att någon kommenterar en bild i forumet med "wow! den där borde du ha med i fototävlingen!" och sedan blir det inte så, istället får vi rösta på någon betydligt sämre bild.

          En stor nackdel är ju dock att det finns en gräns för hur stora bilderna får vara. Kanske sjunker bildkvaliteten i så fall, men om fotokvaliteten på tävlingsbilderna i sin tur ökar så spelar det kanske ingen roll. (Annars går det ju kanske att öka gränsen för hur stora bilderna på forumet får vara också?)


          Kanske, kanske, kanske, kanske... aja det var mina två cent i alla fall
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #6
            Ursprungligen postat av FI
            Personligen kan jag tycka att kvaliteten har sjunkit en hel del, smaken är som baken och så vidare men jag tycker det ofta är rätt tråkiga fiskar och man har ofta sett bättre bilder på samma fiskar på forumet än de som är med i fototävlingen.
            Kollar man i exempelvis CA-bildtråden så finns det sjuka mängder med foton som i mitt tycke är betydligt bättre än de som är med i tävlingen. Snygga foton, extrema närbilder, på otroligt vackra fiskar som kunde pryda vilken almanacka som helst. Men de är inte med i fototävlingen. Och det känns ju fel. Så då känns det inte som att man orkar bry sig i tävlingen, man vill ju rösta på det bästa av det bästa om man nu ska rösta.

            * Så ett förslag är att helt enkelt gå runt och plocka foton som läggs upp på forumet och ha med dem i tävlingen. Lägg till en notis att alla bilder som läggs upp på forumet "riskerar" att vara med i fototävlingen. Ingen blir säkert ledsen för det. Det kanske t.o.m. får fler att engagera sig lite mer i att ta riktigt bra foton bara för att lägga in i forumet. Man vet ju aldrig, kanske bilden hamnar i fototävlingen...


            För att underlätta för de som ska leta foton så kan ni fixa en funktion så man som användare kan tipsa den fototävlingsansvarige om ett foto, lägg t.ex. automatiskt en länk "Tipsa till fototävlingen" i inlägg med bifogade bilder.

            Eller kanske t.o.m. "Lägg en röst i fototävlingen" direkt vid bifogade bilder så kommer bilden automatiskt med, om tillräckligt många röstar?

            Kanske borde det även finnas en funktion då man själv lägger upp bilderna på forumet "skicka även in till fototävlingen"?


            Det kommer säkert komma in mycket skräp men det borde även komma in bra foton, det känns fel att det som nu stannar vi att någon kommenterar en bild i forumet med "wow! den där borde du ha med i fototävlingen!" och sedan blir det inte så, istället får vi rösta på någon betydligt sämre bild.

            En stor nackdel är ju dock att det finns en gräns för hur stora bilderna får vara. Kanske sjunker bildkvaliteten i så fall, men om fotokvaliteten på tävlingsbilderna i sin tur ökar så spelar det kanske ingen roll. (Annars går det ju kanske att öka gränsen för hur stora bilderna på forumet får vara också?)


            Kanske, kanske, kanske, kanske... aja det var mina två cent i alla fall
            Mycket bra ide FI.. Håller med till 100%
            CA

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Hm! många bra ideer.

              Storleken på bilder ställer förstås till det. 1000pixlar i tävlingen är redan det för litet för tryck i tidningen.

              Sen kan man ställa sig frågan varför inte dessa fotografer ställer upp i tävlingen med bilder? det vore kanske fel om man skrämmer bort fina bilder från forumet för att det finns en chans/risk att hamna i tävlingen.

              Men får man ett positivt svar från dom som normalt lägger in bilder på forumet så varför inte.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Jag tycker allt e för utdraget när jag tänker efter. Man skickar in en bild kanske runt den 4e, publiceras den den 1a nästa månad och tävlingen pågår i en månad... någonstans på vägen har jag somnat =)

                Jag skulle vilja ha mer action när tävlingen väl är igång.

                Man skickar in bidragen kanske dagarna för sista helgen i månaden, under helgen avgörs det, priset kommer senare i veckan.
                Alldeles för utdraget för att jag skulle orka ställa upp... men jag kanske är extremt otålig, vem vet =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Jag tycker allt e för utdraget när jag tänker efter. Man skickar in en bild kanske runt den 4e, publiceras den den 1a nästa månad och tävlingen pågår i en månad... någonstans på vägen har jag somnat =)

                  Jag skulle vilja ha mer action när tävlingen väl är igång.

                  Man skickar in bidragen kanske dagarna för sista helgen i månaden, under helgen avgörs det, priset kommer senare i veckan.
                  Alldeles för utdraget för att jag skulle orka ställa upp... men jag kanske är extremt otålig, vem vet =)

                  Förstår vad du menar, men om du väntar med att skicka in din bild till kvällen den 27:e så har du ju i alla fall halverat tiden
                  Om man kortar ner röstningsdagarna till 10?dagar mot idag 20. Skulle det vara ett steg i rätt riktning?
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    10 dagar skulle nog räcka då har många hunnit in en vända i forumet. Viktigt att det är tydligt när tiden går ut med andra ord.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av FI

                      * Så ett förslag är att helt enkelt gå runt och plocka foton som läggs upp på forumet och ha med dem i tävlingen. Lägg till en notis att alla bilder som läggs upp på forumet "riskerar" att vara med i fototävlingen. Ingen blir säkert ledsen för det. Det kanske t.o.m. får fler att engagera sig lite mer i att ta riktigt bra foton bara för att lägga in i forumet. Man vet ju aldrig, kanske bilden hamnar i fototävlingen...
                      Tycker att denna idé är riktigt bra och funderar vidare. Skulle man inte kunna utse några personer att plocka en bild i från varje huvudämne (tror att det är 9 stycken) och hör med respektive fotograf om det är okej att medverka med sin bild i fototävlingen. Skulle ju göra tävlingen lite bredare och med betydligt fler bidrag.
                      Nackdelen är ju att bilden har redan publicerats tidigare och kanske fått en del kommentarer, kanske skall vara en egen klass?
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Ursprungligen postat av tege
                        Förstår vad du menar, men om du väntar med att skicka in din bild till kvällen den 27:e så har du ju i alla fall halverat tiden
                        Om man kortar ner röstningsdagarna till 10?dagar mot idag 20. Skulle det vara ett steg i rätt riktning?
                        jag tycker även att det är väldigt utdraget......
                        Funderar på om det skulle kunna fungera med veckotävling, skulle ju så klart bli en hel del adminstrativt extra arbete, men tävlingen skulle nog få lite mer bidrag och lite mer liv. Varför inte köra första veckan, andra veckan och tredje veckan med separata tävlingar för att sedan köra en veckofinal med säg 1a och 2a plats från föregående veckors tävling under sista veckan i månaden och där få fram månadsplaceringen på de som gick vidare.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Ursprungligen postat av FI
                          ...man vill ju rösta på det bästa av det bästa om man nu ska rösta.
                          En fototävling behöver inte vara det bästa av det bästa för att det skall vara roligt. De som ställer upp tycker nog det mest är roligt att visa upp lite bilder och få någon slags bedömning på dem. Det finns även ett spänningsmoment med i det hela.

                          Ursprungligen postat av FI
                          Så ett förslag är att helt enkelt gå runt och plocka foton som läggs upp på forumet och ha med dem i tävlingen. Lägg till en notis att alla bilder som läggs upp på forumet "riskerar" att vara med i fototävlingen.
                          Den som vill vara med i tävlingen måste få bestämma det själva. Jag har varit aktiv i fotoföreningar i snart 14 år och tro mig, många gillar inte att tävla med bilder alls! Däremot har de flesta inget emot att visa upp lite bilder då och då för att få konstruktiv kritik. Att tvinga in bilder i tävlingen låter ganska dumt faktiskt.

                          Jag tror det handlar om marknadsföring. Jag vet själv knappt hur man tävlar, vad man vinner etc. Varför skickas inte mer information ut om detta? Jag har alltid förespråkat att NCS skall starta ett nyhetsbrev med direktlänkar till intressanta trådar, fototävling etc. (jag har till och med designa ett åt NCS en gång i tiden), men det rann ut i sanden. Man kan inte förutsätta att alla medlemmar går in på ciklid.org varje månad, men får de info på mailen med en summering av vad som händer lovar jag att fler kommer bli delaktiga i allt NCS gör.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            De som ställer upp tycker nog det mest är roligt att visa upp lite bilder och få någon slags bedömning på dem. Det finns även ett spänningsmoment med i det hela.
                            Stämmer klockrent för min egen del i alla fall.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              håller med Zaphi på alla punkter!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...