Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    Ja de är granna! 3e dagen nu och äggen är kvar utan tecken på mögel, håller tummarna!

    Kommentar

    • Big_Sal
      Användare
      • maj 2010
      • 315

      Igår morse innan jobb var romkakan intakt, på kvällen var den borta och de verkade inte jätte"vaktiga" av sig, finns en del gropar i närheten men kan inte se några yngel, det verkar vara över för denna gång

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        Sjukt surt när det blir så.. Hade det fenomenet tre gånger i rad. Men om dom börjat leka innebär det ju att det förmodligen blir fler gånger, tyckte inte din hane fick samma ränder som min heller fick den sista leken jag hade, vilket kan tyda på att han inte var redo eller nått? Men kan ha fel också
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Typiskt. De är inte flyttade då?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            Kan vara flyttade men tror inte det. Kan vara så att hannen inte var redo, han har bara uppvisat ränderna typ precis i början, när de fortfarande var små, då fanns det inga tecken på lek överhuvudtaget. Nu har jag i alla fall en bra spark i röven för att äntligen ta ut alla zebraciklider ur karet, kommer kanske behålla en hanne så att de har en gemensam fiende hela tiden i alla fall. Intressant är att det är nästan exakt samma tid på året som förra året så de höll på och visa lekbeteende.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Samma tid. Intressant. Vad har du vattenvärden? Standard?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Big_Sal
                Användare
                • maj 2010
                • 315

                Vet ej vattenvärde härinne kollat. Funderar på att ta hem pH samt konduktivitetmätare från jobb och kolla bara så man har ett litet hum men får bli nästa vecka.

                Inger jag tänkte på innan, men kollade mina gamla Youtube videos och såg att förra året höll de på att gulla 6 juni, i år också däromkring och äggen upptäckte jag 11 juni.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Fränt med tiden. Årstidslekare.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    njae jag hade lek i januari detta året tror jag det var och en på hösten. Nu dog dock min största hane i flytten så jag antar att det kommer dröja länge till lek nu trots 3 lekmogna honor. Ingen som har en 25 cm + hane till övers?

                    Edit: igår dog andra hanen och nu verkar den tredje vilja trilla av pinnen plus en lekhona.. Dom jäkla påfåglarna som höll på att bita dom andra under flytten som är boven, oscars är ju bara en flytande sjukdomshärd som skitar ner (=aldrig mer). Har provat att dosera universalmedicin (medimor) idag så nu håller jag tummarna att inte alla ska dö
                    Senast redigerad av Rivulatus; 14 juni 2013, 15:46.
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      Tråkigt värre i Umeå.. Har tappat alla mina gephyrum (förutom en hona) till columnaris så jag sållar mig till den dystra skaran av de som misslyckats med arten i fråga om lek.. Mätte sista hanen idag och fick upp dom i 25-30cm (denna var 26cm), Kommer satsa på nått annat i större rov-sydamerikanare i framtiden men tillgången är tyvärr mycket dålig. Lycka till ni som har kvar dom! Och om nån skulle få lek skulle jag hemskt gärna göra ett nytt försök med arten då jag blivit svårt förtjust i den tyvärr
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Skit oxå. Det var väl oundvikligt med tanke på informationen du fick här.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          När jag fick problem med mina umbriferor (huden frättes sönder) så lyckades jag, när jag gav mig fan på det, att rädda de genom att badda de med jodopax 2-3 gånger om dagen på de angripna ställena.
                          Värt att prova kanske.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • Big_Sal
                            Användare
                            • maj 2010
                            • 315

                            Nu har mina lekt igen! Samma plats i karet. Enda skillnaden jämfört med förra gången är att hanen verkar hålla sig närmare och mer aktivt deltar i skyddandet. Tyvärr har jag inte kommit till skott och plockat ut fisk ur karet så de har rätt mycket fisk att hålla borta.

                            Misslyckas de denna gången med så kommer jag rescapa karet lite och i samband med det göra mig av med fisk.

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              Härligt! Hoppas dom klarar dom till frisimmande.
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Håller tummarna
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...