Plan för 2011 - Ciklidsoppa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Nu har jag gallrat lite i soppan.

    Utflyttade är:
    Vieja argentea, Cichlasoma sveni (införskaffade nyligen) samt en gibbiceps. De går i 540-liters nu.

    Efter utflyttningar och ett par dödsfall har jag dessa kvar:
    Texasciklid, sebraciklid, blåciklid, nicaraguaciklid, Guldsömsciklid, en jordätare jag inte kan/orkar identifiera, cichlasoma ornatum, jättegurami och en liten gäddciklid.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      En liten uppdate, det här får väl bli lite av en halvårsrapport

      Gallringar har fortsatt ske men utan min tillåtelse, de som är kvar nu är dessa:
      Nicaraguense, guldsöm, sebra, texas, motaguense och den fortsatt väldigt bestämda jätteguramin.

      Den som har gjort störst framsteg så här långt är helt klart motaguensen, som nu är närapå knallgul och en riktig juvel i karet utseendemässigt. En hona väl? (se bild nedan)
      Den är fortfarande lite mer tillbakadragen och betydligt mindre tuff än de övriga dock, men den tar sig och arten som sådan har helt klart blivit mer intressant än den var tidigare.

      Rangordningen är ungefär densamma som tidigare, jätteguramin på bilden nedan är kung i karet, tillsammans med nicaraguensen.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Parachromis motaguensis ser verkligen lovand eut.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Gäst

          Ursprungligen postat av FI
          En liten uppdate, det här får väl bli lite av en halvårsrapport

          Rangordningen är ungefär densamma som tidigare, jätteguramin på bilden nedan är kung i karet, tillsammans med nicaraguensen.
          Jag har sneglat en del på den här tråden sedan starten med ett leende... Den ger helt klart flashbacks från ungdomsåren då jag ibland blandade både det ena och det andra i karen... Även om det inte är helt optimalt eller något jag skulle göra idag så måste jag tillstå att det gav rätt mycket erfarenhet... På både gott & ont!

          Jag har själv dock aldrig haft jätteguramis... De blir ju väldigt stora... Så jag undrar hur mycket har din vuxit under den här tiden samt hur stor är den nu?

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Ursprungligen postat av A C-son
            Jag har sneglat en del på den här tråden sedan starten med ett leende... Den ger helt klart flashbacks från ungdomsåren då jag ibland blandade både det ena och det andra i karen... Även om det inte är helt optimalt eller något jag skulle göra idag så måste jag tillstå att det gav rätt mycket erfarenhet... På både gott & ont!

            Jag har själv dock aldrig haft jätteguramis... De blir ju väldigt stora... Så jag undrar hur mycket har din vuxit under den här tiden samt hur stor är den nu?

            Mvh/Andreas.
            Hehe jodå det ger flashbacks även för mig och visst är det långt från optimalt men det är absolut inget jag skulle avråda någon att testa på, speciellt om man är osäker på vad man vill ha. Att satsa tokseriöst på en gång och skaffa en grupp på 4-6 individer av en ny art och ha dem i ett separat kar till man har fått lek etc känns som ett lotteri. Även de finaste och mest hyllade fiskarna kan vara totalt fel för en själv trots alla lovord. :/

            Nackdelen om man komprimerar testet av artena i en soppa som detta är att man inte får se dem leka. Så testet blir kanske lite halvdant egentligen. Men å andra sidan, man ser rätt snabbt vad man gillar trots avsaknaden av leken tycker jag. Arter som sägs komma till sin rätt först då de får möjlighet att leka blir rätt tråkiga i längden, leken ser jag mer som en bonus på en i övrigt intressant art. Påfågelcikliden har jag t.ex. aldrig fått lek på men likafullt är det en av mina absoluta favoriter i hobbyn.

            Nåja, det var en avstickare

            Guramin var en liten plutt på ca 3 cm då den köptes i slutet av året, jag skulle tippa på att den är ca 8 cm nu, så den växer väl inte överdrivet snabbt men inte särskilt långsamt heller. Mycket trevlig, personlig och pigg fisk för övrigt.
            Senast redigerad av FI; 21 maj 2011, 20:53.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Mini update:
              Det har inte varit några dödsfall nu på ett tag. (Peppar peppar) Allt har även flyttats till ett 540 nu också. Tillskott i soppan har blivit de 3 Vieja argentea , som gick i soppan ett tag tidigare, samt en påfågel och en jagga som har hoppat runt lite i karen.

              Rangordningen förändras nästan dagligen, vilket jag _tror_ är bra då ingen har hunnit bli helt dominant, med terror som följd. Småtjafset är detsamma som tidigare, alla markerar tillsynes flytande revirgränser och jagar undan varandra mest hela tiden, vilket kanske är vanligt för afrikanska ciklider men jag vet inte hur vanligt (och nyttigt) det är för centralare. Men det fungerar än så länge, och man ser inte mycket till trasiga fenor och med tanke på utgångsläget att ha en soppa centralare så ska man väl inte klaga.

              Tillväxttakten lämnar en del att önska däremot - en effekt av det konstanta småtjafset gissar jag. Påfågeln är störst, gissningsvis 12-13cm, och nicaraguensen och jaggan kommer därefter på runt decimetern. Under dem kommer sebran och texascikliden, och motaguensen är klart minst (en hona vad jag har förstått, som faktiskt har färgat ut riktigt bra), den kan knappast vara mycket mer än 5cm men är rejält kaxig och har inte hamnat i underläge än vad jag kan se.

              Jätteguramin har jag för övrigt bytt in, det sved verkligen då den var lite av en oväntad favorit, men den blev mer och mer gräsklippare ju större den blev och efter att ha klippt ner nästan allt i karet ner till rötterna så tröttnade jag. En annan gång kanske.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Intressant med en uppdatering. Hur går det med Ornatusen då?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Intressant med en uppdatering. Hur går det med Ornatusen då?
                  Tackar. Det är kanske inte lika intressant läsning som om fiskarna leker men jag tycker själv att det är rätt intressant att det hela faktiskt fungerar rätt bra, trots att man egentligen gör allting fel.

                  Fisksammansättning 21/7 - 2011

                  1 x Parachromis motaguensis
                  1 x Hypsophrys nicaraguensis
                  1 x Parachromis managuensis
                  1 x Herichthys carpintis
                  1 x Andinoacara rivulatus
                  1 x Amatitlania nigrofasciata
                  1 x Astronotus ocellatus
                  3 x Vieja argentea

                  Jodå, ornatumarna växer visserligen fortfarande sakta men nu är den allt mer nyfikna jaggan i soppan och dyrgriparna går själva så nu kan de växa i den takt de vill.
                  Senast redigerad av FI; 21 juli 2011, 09:36.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Ingen dålig lista där. Kan tänkamig att det går bra då ingen leker.

                    Jag måste erkänna att även jag har lite av en fisksoppa i mitt 720 liters. Fler fiskar är där nu för jag har ingen annanstans att placera dem.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...