Plan för 2011 - Ciklidsoppa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Nähä, jag skickar meddelande, men det är ingen som svarar.
    Det sista meddelandet var ett erbjudande om en massa Deppi, men du svarade ju inte, så....tyvärr...
    Haha vafan har du fel på din msn? Jag ser ju att du skriver o svarar!? Jag pratar ju med flera andra
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      Ursprungligen postat av Beast
      Haha vafan har du fel på din msn? Jag ser ju att du skriver o svarar!? Jag pratar ju med flera andra
      Jag har en skånsk msn, pratar du med andra skåningar?

      Den skånska msn är direktleverarad av Bill Gates himself, han tyckte det var bäst så
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Gephyrum fångas dessutom på platser mer lättillgängliga.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Nähä, jag skickar meddelande, men det är ingen som svarar.
          Det sista meddelandet var ett erbjudande om en massa Deppi, men du svarade ju inte, så....tyvärr...
          Hahahaha den va bra
          CA

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Ursprungligen postat av Beast
            http://www.youtube.com/watch?v=YTC6KV5b_Pw

            Skulle kunna stämma, men det som talar emot är ju att dom är otroligt ovanliga i handeln världen över, dessutom rätt svåra.
            Men nu blev jag ännu mera nyfiken Vad gav du för dom?
            Jo de är extremt lika de där då det gäller mönstret, det håller jag verkligen med om. Färgen är dock lite annorlunda men det kan ju vara lysröret, det är en saltvattens-ramp med MH med relativt vitt ljus och sedan ett vitt och ett blått lysrör också, vilket ger en svagt blå nyans jämfört med exempelvis vanliga PowerGlo.

            De ska vara VF så att de är ovanliga i handeln behöver inte betyda så mycket kanske, de gäller väl bara att råka slänga i håven på rätt ställe typ. De kommer från Akvarieteknik som jag har skrivit tidigare, där går de under namnet umbriferum och de var väl inte överdrivet dyra men inte billiga direkt heller, tror jag betalade runt 600 kr för hela gruppen (4st). Passa på att beställ nu medan de har dem kvar så är vi fler som kan identifiera dem! De är pigga, aktiva och oblyga fiskar, vad det än är så blir man nog inte missnöjd med dem. Förutom om det skulle vara dvärgciklider möjligtvis... då blir det ju bara dyr mat i alla fall i mina kar.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              Ursprungligen postat av DaRe
              Gephyrum fångas dessutom på platser mer lättillgängliga.
              Har du någon länk till ett foto på Gephyrum???
              CA

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                http://www.youtube.com/watch?v=qd-TR...eature=related här går de jag tycker är lika med FI som övertygade mig mera blå än de ni visade....
                Jupp de där är ännu mer lika. Jag ser att ni har diskuterat en hel del, jag har bara hunnit till sida 9 än så ursäkta om blir lite eko här nu
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Alla de bilder som här (länken nedan) listas som ornatus i olika storlekar är mest sannolikt gephyrum enligt diskussionen om var de mest sannolikt kommer ifrån. Diskussionen finns i samma tråd. Gephyrum var enligt dem tidigare sorterad som underart till ornatum och väldigt lika i utseendet. men delades upp i egna arter, möjligen av kullander. Bilderna är på Jeff Rapps fiskar som han själv beskriver som cf ornatum, men efter diskussionen borde de nog heta cf gephyrum.

                  Senast redigerad av DaRe; 23 mars 2011, 21:57.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    Ursprungligen postat av FI
                    Jupp de där är ännu mer lika. Jag ser att ni har diskuterat en hel del, jag har bara hunnit till sida 9 än så ursäkta om blir lite eko här nu
                    Sida 9, då har du hunnit längre än vad jag har, jag får bara upp 3 sidor.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Alla de bilder som här (länken nedan) listas som ornatus i olika storlekar är mest sannolikt gephyrum enligt diskussionen om var de mest sannolikt kommer ifrån. Diskussionen finns i samma tråd. Gephyrum var enligt dem tidigare sorterad som underart till ornatum och väldigt lika i utseendet. men delades upp i egna arter, möjligen av kullander. Bilderna är på Jeff Rapps fiskar som han själv beskriver som cf ornatum, men efter diskussionen borde de nog heta cf gephyrum.

                      http://www.cichlidae.com/forum/viewt...tart=20#p50959
                      Jojo jag vet har läst det oxå men något foto på ornatum då om dom fotona nu är Gephyrum???
                      CA

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Sida 9, då har du hunnit längre än vad jag har, jag får bara upp 3 sidor.
                        hehe jasså jag har nån skum inställning kanske, tråden har blivit 12 sidor i ett nafs här
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Tack alla förresten för detektivarbetet!
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • salmberg
                            NCS Medlem
                            • oktober 2007
                            • 830

                            80st hadde Akvarieteknik innan Jägerzoo bokade 25st.. Så det bör finnas kvar en del..
                            Köpte 5st..

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Ursprungligen postat av RobinH
                              Jojo jag vet har läst det oxå men något foto på ornatum då om dom fotona nu är Gephyrum???
                              Om det är svårt att fastställa vilken som är vilken kan jag tänka mig att det är svårt att veta vilka bilder som faktiskt visar ornatum respektive gephyrum, men senare i tråden finns lite teckningar och bilder som man kanske kan se som mall.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                Ursprungligen postat av salmberg
                                80st hadde Akvarieteknik innan Jägerzoo bokade 25st.. Så det bör finnas kvar en del..
                                Köpte 5st..
                                Kul! Nu är vi väl tre som har dem, vi borde starta en ny tråd kanske eller vad säger ni? Och posta bilder, filmer och erfarenheter, etc.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...