paroon i storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    Ursprungligen postat av FI
    Var så god Hade alla hållit med alla så hade det inte blivit mycket prat. Jag gillar stora fiskar så tveklöst blir jag nervös då det pratas om att lista vad jag antar i första hand är stora fiskar. Men jag förstår problematiken, att just paroonhajen finns inne dagligen hos i princip alla fiskhandlare för 100-150kr känns lite onödigt.
    Så vitt jag ser har inte Kjell använt ordet "stor" en enda gång! Det han skriver är "olämpliga fiskar som är vanliga i handeln".
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • luppe
      Användare
      • februari 2006
      • 154

      #32
      Det här med olämpligt är väl ett subjektivt dilemma. Påfågelciklid, frontosa m fl i ett 100 liters är väl också högst olämpligt.....

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #33
        Kan väl vara värt att vänta på listan innan man drar alltför många slutsatser, men intresset här borde antyda att det finns skäl för publicering kontinuerligt med preliminära versioner för att samla in feedback.
        En lista med rekommenderade undantag blir rätt tandlös utan stöd från de som har, köper och säljer fiskar. Därmed tycker jag det kan finnas skäl till denna tidiga förfrågan efter återkoppling.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #34
          Ursprungligen postat av DRE
          Kan väl vara värt att vänta på listan innan man drar alltför många slutsatser, men intresset här borde antyda att det finns skäl för publicering kontinuerligt med preliminära versioner för att samla in feedback.
          En lista med rekommenderade undantag blir rätt tandlös utan stöd från de som har, köper och säljer fiskar. Därmed tycker jag det kan finnas skäl till denna tidiga förfrågan efter återkoppling.
          Har nu lagt in kriterierna för listan i SA (Sällskapet Akvaristerna)-forumet och där finns ju de som är intresserade av att arbeta i dessa frågor. Så ni som är medlemmar där - gå in och ge era synpunkter.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #35
            Det är ju inget förbud vi pratar om, det är rekommendationer. Jag jobbar i zoobutik och ser främst två fiskar som "problem" - det är paroon och plecos. Det är säkerligen två förfrågningar i månaden kring "jag har en fisk som är stor och vill göra mig av med den", och nästan undantagslöst handlar det om paroon och plecos i 50-60 liters baljor. Självklart finns det mängder med andra olämpliga kombinationer, men de är oftast möjliga att lösa utan att rekommendera avlivning av fisken.

            Kjell,
            ska kika.

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #36
              Kan någon klippa in listan och kriterierna som postades på SA forumet? jag hittar inte dit.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #37
                Finns ingen lista publicerad än, återkommer.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #38
                  Ursprungligen postat av FI
                  Kan någon klippa in listan och kriterierna som postades på SA forumet? jag hittar inte dit.
                  Det är ett slutet forum och denna fråga vill jag inte skall diskuteras offentligt.
                  Dels därför att jag vill att det skall vara en seriös diskussion med folk som verkligen är intresserade i ämnet och inte en "muppdiskussion" se t.ex. vargtråden i detta forum, eller förbjud rottweilertråden på Zoopet.
                  Dels för att jag inte vill att vi skall föra en offentlig diskussion om problemen inom hobbyn inför ögonen på myndigheterna. De har sina interna diskussioner som inte vi kan ta del av (vilket jag helt förstår) och vi har våra.

                  Vill du eller någon annan bli "medlem" i Sällskapet Akvaristerna så ta först kontakt med PatrikMalmö via pm eller mail

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #39
                    Bara ni har någon i sällskapet med genuint intresse av fiskarna ni bestämmer om så blir det säkert bra, personligen har jag bara haft "yngel" av de arter som har nämnts i den här tråden så några matiga expertutlåtanden bakom lykta dörrar känns det inte som jag ska försöka bidraga med. :/
                    Jag inväntar listan med stort intresse. Och är den "felaktig" så får man väl hoppas att åtminstone någon vänlig handlare fortsätter vara "oseriös". God Jul på er!
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...