paroon i storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Du bestämmer alltså vilka fiskar inte får säljas av svenska grossister?
    Vilka kriterier gäller? Vore jätteintressant att få reda på ditt tänk!
    Observera att jag inte är motståndare till att en del arter inte ska få säljas i butiker!
    Bestämmer är väl att ta i - det är ju valfritt att följa den.
    Men det skall direkt sägas att initiativet helt stöds av de stora fiskgrossisterna i Sverige - de delar till fullo uppfattningen att en hel del fiskar säljs till akvarier som inte borde vara där och att det är dåligt för såväl djurskyddet som för hobbyn som sådan.

    När listan är "klar" kommer kommer jag slutligen att offentliggöra den på Sällskapet Akvaristernas "forum" för att få in synpunkter. Där finns de anmälda som vill jobba med dessa frågor (varav en del kommer härifrån).

    När det hela sedan är klart så kommer den självklart också att publiceras offentligt
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 december 2010, 12:00.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #17
      Intressant! Ska bli spännande!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Ett förbud? Är det verkligen ett så stort problem? Min gissning ju är att det går tusentals vanskötta "lämpliga" fiskar på varje vankött "olämplig" fisk. Skulle man behöva specialbeställa monsterfiskar så skulle problemet vara ur världen. Problemet är att de simmar runt bredvid vanliga fiskar. Och stora fiskar ser söta ut då de är små; stort huvud, stora ögon, stor mun, i förhållande till sin kropp. Väldigt farligt. Speciellt i barns ögon så ser de nästan ut som en serietidningsfigur. Så risken är givetvis väldigt stor att det impulsköps en sån fisk hellre än en grå liten knort till ciklid som knappt ens ciklidnördar tycker ser bra ut som små.
        Nåja, bäst man ser till att köpa på sig diverse monsterfisk nu då utifall att nån favorit hamnar på den där listan :/
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          Ursprungligen postat av FI
          Ett förbud? Är det verkligen ett så stort problem?
          Som sagt - förbud har jag inte skrivit något om vad jag kan se

          Men visst några få arter är helt klart ett problem och en sådan är paroonen. Visst kanske hamnar 1 av 1000 parooner som säljs i ett tillräckligt stort akvarium och denne person som då har ett tilräckligt stort akvarium kommer självklart att drabbas.

          Man kan väl i huvudsak skilja på 2 grupper som köper denna typ av fiskar - dels de som är okunniga och dels vill ha dem för att skryta med sina stora "häftiga" fiskar.
          På "min tid" när jag hade affär så köpte den senare gruppen t.ex. fågelspindlar för att de var så häftiga - jag såg det inte då som positivt med denna typ av kundklientel och jag anser fortfarande inte att det är något positivt med denna inställning.

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #20
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Det tror jag på. Inte helt säker, men rätt övertygad om att vi dels egentligen pratar om en stimfisk, iaf delvis, plus dels en fisk som i naturen rör sig över stora områden. Ett ensamt exemplar i en alldeles för liten vattenvolym landar därmed rakt i djurplågeriträsket, som jag ser det. Ser arten som extremt olämplig för hobbyn generellt.

            Jag är nästan för ett förbud här, men det är klart... det kan ju finnas någon swimmingpoolägare som vill köra sin pool som akvarium i stället. Där kunde ett litet stim paroon göra sig bra.

            /P

            Den här bilden tog jag mitt i Bangkok i Khao Praya, floden som rinner genom staden. Kan absolut vara en stimfisk. Men vad menar du tyder på att den rör sig över stora områden?
            Eller är det en Pangasius? Vad är skillnaden?
            //Kaj

            Kommentar

            • Zten
              Användare
              • december 2009
              • 75

              #21
              Jaha, bara att börja leta rätt på ansökningspappren om importlicens från Jordbruksverket redan nu då, om jag vill få tag i fisk som blir större än 25-30cm framöver..

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Kajjjan,
                paroon är såvitt jag vet Pangasius, jepp. Fisken ger mig iaf intrycket att den är byggd för att simma rätt långt och med tanke på hur stora de blir behöver de nog även röra sig vissa sträckor för att hitta tillräckligt med mat. Normalt sett. En annan femma om de matas på ett speciellt ställe - kul bild!! Eller de kanske inte äter på bilden - leker?

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  Vad då röra sig över stora områden, menar ni att det är ett kriterie för att plocka bort fisken från handeln? I så fall är det ju bara plocka bort majoriteten av alla fiskar vi har i handeln.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #24
                    Paroonen är en EXTREM simmare. Under en kort tid hade vi en ganska stor sådan, kanske 45cm, i ett 230cm:s akvarium. Fisken simmade oanbrutet fram och tillbaka på ett sätt jag inte sett tidigare. Tittar man på hur naturen har designat arten så ser man tydligt att det är en fisk som har en kroppsform som skall underlätta snabb, kraftfull simning över stora sträckor.

                    Om man jämför Pangasius (Parooner) med ex jämnstora ciklider, arowanor eller skedmalar så är simbehovet avsevärt mycket större hos pangasius.

                    Jag välkomnar verkligen en sådan lista. Bra jobbat Kjell och ni andra som arbetar med detta! Det är viktigt att branschen själva sanerar sådant som vi annars kan angripas för från ivriga lobbyister. Jag arbetar på ett naturbruksgymnasium och undervisar bland annat framtida zoohandlare. Arter jag tar upp till diskussion, och förklarar varför jag anser att zoohandeln bör undvika dem, är framför allt just paroonhajen, pacus och red tail catfish.

                    En fundering till Kjell: Går det att involvera Zoorf:s kurser och landets naturbruksgymnasier i denna lista när den är klar? Där finns ju många av landets framtida zoohandlare och det vore nog listigt att få med dem på tåget redan under utbildningen.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                      Jag arbetar på ett naturbruksgymnasium och undervisar bland annat framtida zoohandlare. Arter jag tar upp till diskussion, och förklarar varför jag anser att zoohandeln bör undvika dem, är framför allt just paroonhajen, pacus och red tail catfish.
                      Anser du att också pacus och redtailen är vanligt förekommande och köpes av Svensson?
                      Poängen med listan är ju att sådana olämpliga fiskar som är vanliga i handeln (vilket också innebär att de är billiga) skall finnas med där och inte de fiskar som kostar en slant och därför bara köpa av akvarister. För även om jag helt håller med om att dessa bägge "arter" i sig blir väldigt stora så vet jag inte om de är ett problem. En annan sådan gränsfisk är ju arowanan?

                      En fundering till Kjell: Går det att involvera Zoorf:s kurser och landets naturbruksgymnasier i denna lista när den är klar? Där finns ju många av landets framtida zoohandlare och det vore nog listigt att få med dem på tåget redan under utbildningen.
                      Vad menar du? Förstår inte riktigt?
                      Redan från början har jag sveriges 2 stora fiskgrossister helt med på "tåget" och jag kommer även att kontakta övriga grossister.
                      Därefter planerar jag att gå ut med detta officiellt genom Zoorf (där de flesta affärer är med och även flera naturbruksgymnasier).
                      Det blir ju då genom att vi uppmanar dom att
                      1/ Följa rekomendationen och inte sälja dessa arter
                      2/ Att handla av grossisterna på listan efterom de tar sitt ansvar och inte säljer olämpliga fiskar.

                      Sedan OM detta får ett positivt genomslag kan jag mycket väl tänka mig att ta ett steg till - dvs att få akvarieaffärerna att också skriva på en lista där de också förbinder sig att inte sälja olämpliga fiskar - och dessa affärer måste sedan "marknadsföras" gentemot konsumenterna.

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #26
                        Gå inte för långt bara, paroonen är extrem, ja, men går man strikt efter fiskens behov av simyta och revir och födosökområde så är det väl i princip bara killies man kan ha.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #27
                          Ursprungligen postat av FI
                          går man strikt efter fiskens behov av simyta och revir och födosökområde så är det väl i princip bara killies man kan ha.
                          Jag håller inte med dig

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag håller inte med dig
                            Det behöver du inte
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #29
                              Ursprungligen postat av FI
                              Det behöver du inte
                              Tack

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #30
                                Var så god Hade alla hållit med alla så hade det inte blivit mycket prat. Jag gillar stora fiskar så tveklöst blir jag nervös då det pratas om att lista vad jag antar i första hand är stora fiskar. Men jag förstår problematiken, att just paroonhajen finns inne dagligen hos i princip alla fiskhandlare för 100-150kr känns lite onödigt.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...